Sınav kaygısıyla başa çıkmanın 4 etkili yolu

Binlerce öğrenci ve velinin merakla beklediği LGS 2 Haziran Cumartesi günü yapılacak. Peki TEOG sınavının yerine getirilen ve ilk kez uygulanacak bu sınav öncesi nelere dikkat etmek gerekiyor? Uzman Psikolog Betül Küçükardalı sınav kaygısıyla başa çıkmanın yollarını anlattı, önemli uyarılar ve önerilerde bulundu.

Sınav kaygısıyla başa çıkmanın 4 etkili yolu

Nasıl ki ders çalışma yöntemi kişiden kişiye değişiyorsa, stresi yaşayış ve başa çıkma gücü de kişiye göre farklılık gösteriyor. Kaygı ve stresin oldukça yüksek olduğu Liseye Giriş Sınavı öncesinde binlerce öğrenci ve veli heyecanlı bir bekleyiş içinde. Uzman Psikolog Betül Küçükardalı, sınav kaygısının bazı kişilerde kalp çarpıntısı, zihin bulanıklığı, terleme, iştahsızlık ya da aşırı yeme, tedirginlik, bulantı, dikkat ve odaklanmada bozulma, uyku problemleri, çalışmaya karşı isteksizlik, özgüvende azalma, yetersizlik hissetme gibi belirtilerle kendini gösterdiğini belirterek, performansta belirgin bir düşüşe yol açabileceğini söylüyor. Özellikle sınavdan önceki günün; kişinin kendisiyle yüzleşeceği, hesaplaşacağı gün değil, çabaları için kendisine teşekkür edeceği, bedenini ve zihnini dinlendireceği gün olduğunu vurgulayan Uzman Psikolog Betül Küçükardalı “Sınav kaygısı yaşayan çocukların çevrelerinden ve ebeveynlerinden destek alması önemli. Bunun göstermelik ya da sözde olmaması gerekir. Gerçekten çocuğun yapamadıklarından ziyade, yapabildiklerine odaklanılması ve çabasının takdir edilmesi yalnız kaygısını azaltmakla kalmaz, özgüveninin gelişmesini destekler” diyor.

Gerçekçi olmayan düşüncelere kapılmayın

Bazı öğrenciler “Sınava hazır değilim”, “Bu sınavda başarılı olamayacağım”, “Sınav kötü geçecek” gibi gerçekçi olmayan inançlara kapılabiliyor. Oysa sınav kaygısıyla başa çıkmanın en önemli aşamasının, bu düşünce ve inanışları sorgulamak ve yeniden değerlendirmek olduğunu belirten Uzman Psikolog Betül Küçükardalı, bunların yanı sıra nefes alma, gevşeme egzersizleri, düşünce durdurma ya da dikkati başka yöne odaklama tekniklerinin de sınav kaygısı ile başa çıkmada etkili yöntemler olduğunu söylüyor.

Beslenme ve uykunuza dikkat edin

Beslenme ve uyku saatlerine dikkat etmek de çok önemli faktörler arasında yer alıyor. Uyku ve beslenme ihtiyacı kişiden kişiye farklılık gösterse de, olması gerekenden uzun ya da az uyunduğunda veya olması gerekenden fazla veya az yemek yenildiğinde bedensel ve zihinsel olarak oluşacak alarm modu, kaygıyı da artırıyor. Bu nedenle sınava az bir zaman kala beslenmenize, çalışma alışkanlıklarınıza ve uykunuza çok dikkat edin. Bu alışkanlıkların kendi içinde düzenli olması, bedenin daha güvenli ve rahat bir halde kalmasını sağlıyor.

Her şeyin yolunda olduğunu düşünün

Aşırı stres anlarında beyin kortizol salınımını artırıyor; bu hormon da zihni bulanıklaştırıp mantıklı kararlar ve tepkiler üretmeyi engelliyor. Çünkü stres altında beden alarm moduna geçerek ‘savaş, kaç veya don’ tepkilerinden birini vermeye eğilimli hale geliyor. Yoğun sınav kaygısı yaşıyorsanız öncelikle bu üçünden hangi tepkiyi daha sıklıkla verme eğiliminde olduğunuzu düşünün. Bir daha bu kaygıyı yaşamaya başladığınızda; bedeninizin yoğun stres altında alarm moduna geçtiğini hatırlayın ve bedeninize “Her şeyin yolunda olduğunu, önemli olanın mükemmel olmak değil elinden geleni yapmak’’ olduğunu hatırlatıp, rahatlama teknikleriyle bedeni alarm modundan çıkarın.

1 gün önce şu cümleleri söyleyin:

Uzman Psikolog Betül Küçükardalı ”Sınavdan bir gün önce öğrencilerin kendilerine hatırlatmalarını istediğim konu şudur; ”İyisiyle kötüsüyle uzun ve zorlu bir hazırlık sürecini, kendimce elimden geleni yaparak geride bıraktım. Biliyorum ki elimden geleni yapamadığımı düşündüğüm zamanlarda da, aslında o gün için elimden gelen oydu. Hayatta mükemmel diye bir şey yok. Ben mükemmel değilim, kimse mükemmel değil. Sınavlar benim kim ve nasıl biri olduğumu belirlemiyor, sadece ve sadece benim o andaki bilgi düzeyimi ölçüyor. Ben zamanla, çalıştıkça daha bilgili, donanımlı olacağım, gelişeceğim, bunu biliyorum. Bu sınavda bildiklerimi olduğu gibi yansıtacağıma inanıyorum.’’

Aromaterapinin faydaları nelerdir?Aromaterapi ruh sağlığına iyi geliyor mu? Ofis ortamında hangi uçucu yağlar kullanılabilir? Alerji sorunu olanlar hangi uçucu yağları kullanabilir? Aromaterapist Aslı San Bilgin aromaterapinin faydaları hakkında bilgiler verdi.

Sonbahar Klasiği: Bej

Sonbahar Klasiği: Bej
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Hafta sonu olmasına karşın yapacak çok iş bulabilirsiniz. Bu arada başkalarına hizmet etmek ve çaba içerisinde olmak da gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün Ay yine Yengeç’te ilerlemekte. Hayatın eğlenceli ve yaratıcı yönlerine daha açıksınız. Bugün içinizden geldiği gibi hareket etmek isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay Yengeç’te iken, eve yönelik harcamalar ve keyif veren konular var. Ancak duygusal alanda biraz daha dengeli ve esnek olmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygularınızı daha iyi ifade edebileceğiniz ve aynı zamanda daha üretken olabileceğiniz bir gündesiniz. Sevdiklerinize zaman ayırabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizin para ya da güvenlik durumu ile daha fazla ilgilenebilirsiniz. Başkalarından beklentilerinizde daha esnek olmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün eve ve ailenize yönelik konular, değişiklikler daha çok olabilir. Öğle saatlerinde güzel ve keyifli zamanlar geçirebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay Yengeç’ten geçmekte. Bugün geçmişten kaynaklanan ve üzerinizde duygusal bir yük yaratan konular olabilir. Kendi kendinizi yıpratmamaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gelecek beklentileriniz, ümitleriniz üzerinde durabilirsiniz. Arkadaşlardan ve gruplardan daha çok destek arayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Hafta sonu olmasına karşın kendinizi yüklü ve sorumlu hissedebilirsiniz. Ailevi sorumluluklar da bağlayıcı olabilir. Ay’ın konumu bazı duygusal karmaşalara işaret etmekte.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Sezgilerinizden daha fazla yararlanabileceğiniz bir gündesiniz. Yaratıcı olabileceğiniz fırsatlar bulmanız da zor değil. Uzaklar, yolculuklar, keşifler gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Öğle saatlerinde beklentilerinizde daha gerçekçi olmaya bakmalısınız. Hem kendi hem de başkalarının durumunu daha iyi anlamaya çalışın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay duygusal sizi daha sezgisel kılmakta. Bugün ortaklaşa konulara odaklısınız ve kendinizi daha bağlı hissedebilirsiniz. Öğle saatlerinde başkaları ile paylaşabileceğiniz çok şey var.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber