Yeni yıla özel beslenme önerileri

Diyetisyen Sanem Apa Doğan’ın yeni yıl için verdiği beslenme alternatifleri bir sene boyunca alışkanlıklarınızı belirlemede size yol gösterecek.

Yeni yıla özel beslenme önerileri

YENİ YILA HAZIRLIKLI GİRİN

Hepimiz için özel olan bu gecenin, çoğunlukla yeme ve içme odaklı düşündüğünü deneyimlerimden biliyorum. Yine de her zaman bahsettiğimiz sağlıklı beslenme alışkanlıklarını, ölçülü ve dengeli beslenme kurallarını bir gece bile olsa bir tarafa bırakmak doğru değil. Çünkü sağlıklı alışkanlıklar edinmiş vücudunuzun yeni yılın ilk gününe gaz şikayetleri, şişkinlik ve hazımsızlıkla başlamasını istemeyiz.

Yılbaşı sofralarında bulunan besinlerin birçoğu yüksek kalori ancak düşük besin değerine sahiptir. Yine de sofrada bulunan besinleri seçmek ve doğru tercihler ile geceyi tamamlamak bizim elimizdedir.

YILIN SON GÜNÜ NASIL BESLENMELİYİZ?

Öncelikle bir gece öncesinde ılık bir duş almalı ve ertesi gecenin uzun süre uykusuzluk ile geçebileceğini düşünerek mümkün olduğunca erken saatte uyumalıyız. Normal yaşantımızda da 7 saat uyumayı hedefler arasına koymamız gerekir.

Güne yarım limon sıkılmış 1- 2 bardak suyu içerek başlamalıyız. Bu şekilde sindirim sisteminizi çalıştırmak daha kolaylaşır.

“Akşam nasılsa çok yiyeceğim” düşüncesiyle yapılacak en büyük hata günün en önemli öğünü olan kahvaltıyı atlamaktır. Mutlaka kahvaltıda 1-2 dilim tam tahıllı ekmek, 1-2 kaşık lor peynir veya 2 parmak kalınlığında az yağlı peynir ve bol dereotu, maydanoz, roka gibi sebzelerin bulunduğu öğün tüketilmelidir.

Gün içerisinde 10 - 12 bardak yani yaklaşık 2 - 2,5 litre su tüketilmelidir. Gün içerisinde tüketilen Bitki Çayları, günlük su ihtiyacının belli bir bölümünü karşılamaya yardımcı olur.

Öğlen yemeğinde lif içeriği yüksek besinleri tercih edebilirsiniz. Örneğin öğle yemeğinde çorba, yağsız yoğurt, salata veya ton balıklı salata ya da etsiz pişirilmiş sebze yemeği ile yağsız yoğurt, salata uygun olabilecek alternatiflerdir.

Öğün atlamamalı mutlaka 2-3 saat aralıklar ile hacim olarak küçük ama besin öğeleri bakımından kaliteli ara öğünler tüketmelisiniz. Bu ara öğüne yeşil çayın eşlik etmesini sağladığınız takdirde metabolizmanızı canlı tutarsınız.

2-3 kuru kayısı ile 1-2 ceviz veya 6-8 badem/fındık

1 bardak light ve tuzsuz ayran

1 bardak light kefir

1- 2 grisini

1 küçük çay bardağı leblebi

1 porsiyon C vitamini içeriği yüksek meyve (2 mandalina, 1 portakal veya 1 kivi)

Akşam yılbaşı sofralarının ihtişamından etkilenmemek için mutlaka akşam yemeğinden önce ara öğün alternatiflerinden birini tüketmeli, geceye aç karnına başlamamalısınız.

GECEYE HAZIRSINIZ...

Yılbaşı sofraları her zaman şölen yemeği gibi hazırlanır. Bu sofrada istediğiniz her şeyi bulabilmeniz mümkün olduğu gibi doğru tercihleri belirlemeniz de mümkündür. Bu noktada temel prensip et grubu, süt grubu, sebze - meyve grubu, tahıl grubu içerisindeki besinleri bilerek her besin grubundan doğru alternatifleri seçmek olmalıdır.

Et grubu besinler, kırmızı et, tavuk veya hindi, deniz ürünleri olarak değerlendirilir. Izgara, fırında, haşlama veya buğulama yöntemleri ile pişirilmiş besinleri seçmeniz, hindi veya tavuk yiyecekseniz beyaz kısımlarını derisiz olarak tüketmeniz uygun seçim olacaktır. Yılbaşı masalarında sıklıkla bulunan salam, sosis gibi şarküteri ürünlerinden ise uzak durmalısınız.

Süt grubundaki besinler masanızda yoğurt ile yapılmış mezeler olarak karşınıza çıkacaktır. Bu noktada dikkat etmeniz gereken mayonez ilave edilmemiş yiyeceklere yönelmek olmalıdır.

Sebze ve meyve grubundan özellikle sebzeler bu geceyi rahat geçirmenizi sağlayacak besinler olarak masanızda mutlaka yerini almalıdır. Et grubu seçeneğinizin hemen yanına alacağınız buharda pişirilmiş veya sote edilmiş sebzeler bağırsaklarınızı koruyacaktır. Eğer bu alternatifler yoksa sossuz, limon, elma sirkesi veya nar ekşisi ilave edilmiş salata tüketmeniz yine sindirim sisteminize yararlı etki yaratacaktır.

Ertesi sabah “neden yedim?” duygusu ile uyanmak istemiyorsanız tahıl grubunun baştan çıkarıcı etkisine karşı temkini elden bırakmayın. Ekmek, pilav, makarna, börek, hamur işleri hep tahıl grubu içerisinde bulunan yiyeceklerdir. 1 dilim ekmeğin 2 çorba kaşığı pilav veya makarnaya ya da 1 küçük kase çorbaya eş olduğunu bilmeli ve bu yiyeceklerin içerisinde bir de yağ ilavesi olduğunu tüketim yaparken unutmamalısınız. Yılbaşı sofralarının vazgeçilmezlerinden olan iç pilav yemeyi düşünüyorsanız ekmek tüketiminizi sınırlandırmanız doğru yaklaşım olacaktır.

Doğru seçimleri yaptınız. Ama doğru seçimi yaparak atlatmanız gereken bir seçim daha var. Tatlılar! Yeni yılın hep ağız tadı ile geçmesi düşüncesi ile yiyeceğiniz sütlü tatlı veya meyve tatlıları gecenizin yıldızları olabilirler.

ALKOL KONUSU, YILBAŞI KORKUSU

Alkol içecekseniz, bu tüketiminizi aç karnına yapmamanız gerektiğini aksi takdirde alkolün kan şekerinizin ani yükselmesine ve ardından hızlıca düşmesine neden olabileceğini bilmelisiniz. Alkol tüketimlerinizi mutlaka kaliteli protein içeriği olan yoğurtlu mezelerle ve az yağlı peynirlerle yapmaya çalışın.

Sağlıklı beslenme alışkanlıkları içerisinde erkeklerin 2 kadeh, kadınların ise 1 kadehten fazla alkol içmeleri önerilmemektedir. 1 gram alkol 7 kalorilik enerji içeriği ile yoğun ve değersiz enerji almanıza sebep olur. Bu nedenle 1-2 kadeh şarap, 1-2 küçük şişe bira veya 1 duble yüksek alkol içeriği olan votka, viski veya rakı tüketiminiz bu geceyi doğru tercihler ile geçirmenize yardımcı olacaktır.

YENİ YILIN İLK GÜNÜ

Dün geceyi beslenmenizde doğru tercihler yaparak rahat şekilde geçirdiniz. Tebrikler!

Yine de normal beslenme alışkanlıklarınıza göre daha fazla tüketim yaptığınızı düşünüyorsanız güne bol su içerek başlamalısınız. Sabah kahvaltınızda yağsız yoğurt, 2-3 dilim ananas ve 1-2 ceviz tüketebilir. Gün içerisinde sıvı tüketiminizi arttırabilir, papatya, melisa, adaçayı, ıhlamur gibi bitki çayları içebilirsiniz.

Yeni yılın ilk gününü yatakta geçirmek yerine açık havada hafif tempolu yürüyüşler yapabilir metabolizmanızın canlanmasını vücudunuzdan toksinlerin uzaklaşmasını sağlayabilirsiniz. Öğle ve akşam yemeklerinde ise sebze yemekleri ile yoğurt veya cacık tüketmek de yine sağlıklı bir yıla başlamanıza yardımcı olacaktır. Ara öğünleri mutlaka yapmalı, günü ılık bir duş alarak tamamlamalısınız.

Unutmayın, yeni yıla nasıl girerseniz tüm yılınız öyle geçer.

Aromaterapinin faydaları nelerdir?Aromaterapi ruh sağlığına iyi geliyor mu? Ofis ortamında hangi uçucu yağlar kullanılabilir? Alerji sorunu olanlar hangi uçucu yağları kullanabilir? Aromaterapist Aslı San Bilgin aromaterapinin faydaları hakkında bilgiler verdi.

Pazartesi Yoğunluğu

Pazartesi Yoğunluğu
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün gündeminizde aşk ve yaratıcı konular var. Yaratıcı olduğunuz konulara karşı heves duyabilirsiniz. Arkadaşlarınızla görüşmek sizi iyi hissettirebilir. Olumlu ve güçlü ruh halinizi herkese yansıtmalısınız. Şans içeren konularda kısmetiniz yüksek. Akşamüstü saatlerinde daha da zevklerinize düşkün olabilirsiniz. Harcamalarınızda abartıya kaçmamaya özen gösterin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ailenizle ilgileneceğiniz bir gündesiniz. Evdeki işleri toparlamak isteyebilirsiniz. Sabahtan başlayan iyimser tavrınız evdeki herkesi mutlu edecektir. Güven aradığınız durumlar yaşayabilirsiniz. Babanızla ilgili kısmetlerle karşılaşacağınız zamanlar olabilir. İlerleyen saatlerde zevk aldığınız konularda abartılı şeyler yapmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün hareketli ve keyifli geçeceğinin sinyallerini sabahtan beri alıyor olmalısınız. Konuşmalarınız etrafınızdakileri motive ediyor olabilir. İşlerinizin şanslı aktığı zamanlar söz konusu. Kendinizi oldukça pozitif ifade ediyorsunuz. İletişimden kaynaklı kısmetler gelebilir. Siz yine de bu konulara karşı dikkatli olmaya çalışın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Kişisel yeteneklerinizi rahatça ifade edebileceğiniz bir gündesiniz. İş hayatınızda başkalarından alacağınız desteklerle kendinizi rahatlamış hissedebilirsiniz. Maddi konular gündeminizi etkileyebilir. İlerleyen saatlerde keyif aldığınız konularla ilgilenebilirsiniz. Sevdiğiniz insanları evde ağırlamak size iyi gelecektir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Şanslı günlerinizden birindesiniz. Yeni başlangıçlar yapmak için heves içinde olabilirsiniz. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konularla ilgilenmek isteyebilirsiniz. Bu konulardan gelen kısmetleriniz olabilir. Gün içinde yapmak istediğiniz şeyler için imkânlar söz konusu. İlerleyen saatlerde keyfinize düşkünlüğünüz artabilir. Sevdiğiniz işlere yönelebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bilemediğiniz konularda sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Gizli olaylar gündeminizi etkileyebilir. Sabah saatleri daha olumlu açılar söz konusu. İyimser tavrınızla olayların üstesinden gelebilirsiniz. Kabullenme içine girebilir, içsel süreçler yaşayabilirsiniz. İlerleyen saatlerde keyif aldığınız konulara yöneleceğiniz zamanlar var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gelecek beklentilerinizi hayata geçirmek için yeni imkanlar söz konusu olabilir. Sosyal konular gündeminizi yorabilir. Arkadaşlarınızla zaman geçirmek için kendinizi enerjik hissedebilirsiniz. Yaratıcılığınızı kullanabileceğiniz alanlara yönlenmek isteyeceğiniz zamanlar var. Akşamüstü keyif aldığınız konularla ilgilenebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızdaki konular gündeminizi etkileyebilir. Hedeflerinize ulaşmak için kendinizi sorumluluklara hazır ve hevesli hissedebilirsiniz. İyimser tavrınız üstlerinizin gözünden kaçmayacaktır. Önünüze yeni imkanlar da çıkabilir. Harcamalarınıza dikkat etmeniz gereken bir gündesiniz. İlerleyen saatlerde zevklerde abartılar olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeni ufuklara açılmak ve yeni şeyler öğrenmek için hevesli bir gününüzdesiniz. Yabancılarla ilgili konularda yeni imkânlar söz konusu olabilir. Uluslararası konular gündeminizi etkileyebilir. Gün içinde yaratıcılığınızı kullanabileceğiniz durumlarla karşı karşıya kalacaksınız. İlerleyen saatlerde keyif aldığınız konulara karşı daha istekli olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Endişe duyduğunuz konular gündeminize gelebilir. Hevesli olduğunuz konular kriz yaratabilir. Ortaklı konulara karşı dikkatli olmanız gereken bir gündesiniz. Duygusal yönden bağlayıcı koşullara karşı özen göstermelisiniz. Öğleden sonraki saatlerde keyif aldığınız konularla ilgilenmek isteyebilirsiniz. Zevklere düşkünlük söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konular gündeminize gelebilir. Ortaklıklar konusunda hevesli bir gündesiniz. Beklediğiniz bir dava süreci varsa, olumlu ilerleme olabilir. Uğraştıran durumlara karşı dikkatli olmanızda fayda var. İlişkilerinizde uyum ve denge arayışı içinde olabilirsiniz. İlgilendiğiniz konularda önünüze iyi imkânlar çıkabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızla ilgili gelişmeler söz konusu olabilir. Günü planlayarak hareket etmenizde fayda var. Çalışma koşullarınızda yeni imkânlar söz konusu olabilir. Pozitif tavrınızla çalışma arkadaşlarınızı da yönlendirebileceğiniz bir gündesiniz. Kendinizi ifade etmekte zorlanmayacaksınız. İlerleyen saatlerde zevk aldığınız konularda abartıya kaçabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber