Ekonomi Perakende ağustos rekoruyla ‘moralli’

Perakende ağustos rekoruyla ‘moralli’

10.10.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Alışveriş merkezleri (AVM) ağustos ayında ciro ve ziyaretçi rekoruna imza attı. AVM Endeksi’nde, Kurban Bayramı alışverişi ve yabancı turistin etkisiyle geçen yılın aynı ayına göre yüzde 32.4’lik rekor artış yaşandı

Perakende ağustos rekoruyla ‘moralli’

Türkiye’de ağustos ayında AVM’lerin perakende cirosunda rekor kırıldı. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Endeksi’nin ağustos ayı sonuçlarına göre, perakende cirosu bu yıl Kurban Bayramı’nın da etkisiyle 2016’ya göre yüzde 32.4’lik artış gösterdi.

Haberin Devamı

Geçen yıl temmuz ayında yaşanan darbe girişimi nedeniyle ciro endeksinde yüzde 1.1 oranında düşüş yaşanmıştı. Bu yıl Kurban Bayramı’nın ağustos ayına denk gelmesi ise ciro endeksinde yükselişin önünü açtı. Ciro endeksinde bir önceki aya göre de yüzde 9.9 artış gözlemlendi. Alışveriş merkezlerinde kiralanabilir alan başına düşen cirolar, Ağustos 2017’de İstanbul’da 1.026 TL, Anadolu’da 875 TL olarak gerçekleşirken, Türkiye geneli metrekare verimliliği 935 TL oldu.

Ayakkabı en önde

Ağustos ayında yılın aynı dönemine göre kategoriler bazında en yüksek ciro artışı, enflasyondan arındırılmadan önceki haliyle yüzde 40.6 ile ayakkabı kategorisinde yaşandı. AVM’lerdeki teknoloji ciroları yüzde 38.8, giyim ciroları yüzde 36, yiyecek- içecek ciroları yüzde 23.6 ve diğer alanlar yüzde 30 artış gösterdi. En düşük ciro artışı ise yüzde 7.5 ile hipermarket kategorisinde oldu. Ağustos 2017’de bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 6’lık bir artış yaşandığı da görüldü.

Haberin Devamı

AYD Başkanı Hulusi Belgü, ülkemizi derinden sarsan kalkışmanın etkilerinin geçen yıl ağustos ayında hissedildiğini anımsatarak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bu durum ülkemizi yalnızca siyasi ve duygusal olarak etkilemekle kalmadı. Ekonomik anlamda da dalgalanmalara yol açtı. Ciro Endeksi’ne de yansıyan bu durum yüzde 1.1 düşüşe yol açmıştı. Bu nedenle Ciro Endeksi’nin geçen yıla oranla yüzde 32.4 artış göstermesi elbette hem AVM’ler hem de perakendeciler için sevindirici bir gelişme. Bu yükselişin birçok nedeni var. Bu yıl hem Kurban Bayramı’nın ağustos ayında kutlanması, hem de yaz sonuna yaklaşılması nedeniyle markaların yaptığı indirimler, halkımızın AVM ziyaretlerini ve alışverişlerinde artış yaşanmasını sağladı. Eğitim döneminin yaklaşmasıyla da ailelerin çocukları için yapmaya başladığı hazırlıklar da ciro endeksini olumlu yönde etkiledi.”

‘Çok iyi bir dönemdi’

Zorlu Center Genel Müdürü Didem Demirci Aydın da, geçen yılın aynı dönemine göre ağustos ayında satışlarında yüzde 60’ın üzerinde artış yaşandığını kaydederek, şunları söyledi: “Çok iyi bir aydı. Merkezimize gelen turist sayısında da yüzde yüzler oranında artış yaşadık. Hem üst segment hem de orta segmentte turisti çekmeyi başardık. Bayram alışverişi de çok etkili oldu. En çok satışın ayakkabı ve hazır giyimde olduğunu gördük. Hem lüks markalar hem de orta segment markalarda hareket yaşadık. Raffles Otel’e gelen müşterilerimiz Meydan Katı’nı hareketlendirdi.”

Haberin Devamı

Perakende ağustos rekoruyla ‘moralli’

‘Yüzde 70’lik yükseliş yaşadık’

İstinyePark Genel Müdürü Uğur Berk, ağustos ayının kendileri için çok iyi geçtiğini belirterek, “Geçen yıla göre yüzde 70’lere varan artışlar oldu. Özellikle yabancı turistin alışverişteki payı çok arttı. Yabancı turistin de katkısıyla ayı çok iyi kapattık. Turist sayımızda da geçen yıla göre yüzde 30-35 oranında artış yaşandı. En çok turistin Suudi Arabistan, Katar ve Kuveyt’ten geldiğini gördük. Bizim ürün karmamıza bağlı olarak lüks tüketim ağırlıklı oldu. Aksesuar, çanta ve giyim öne çıktı” dedi. Eylül ayından sonra turist sayısında azalma olduğunu dile getiren Berk, ekimle beraber tekrar yükselişe geçtiğini, zaten yılın son üç ayının da yılbaşı alışverişi ve diğer alışverişler nedeniyle hep hareketli olduğunu kaydetti.

Haberin Devamı

Sanayi üretimi yüzde 5.2 arttı

Türkiye’nin ağustos ayındaki sanayi üretim endeksi de bir önceki yıla göre artış gösterdi. TÜİK verilerine göre, takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksi, ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 5.2 arttı, mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi ise ağustosta temmuza göre yüzde 0.1 azaldı. Arındırılmamış sanayi üretim endeksi de ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 3.8 artarak 132.9 değerine yükseldi.

Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayinin alt sektörleri incelendiğinde, ağustosta madencilik endeksi bir önceki aya göre yüzde 1.5, elektrik, gaz, buhar üretimi ve dağıtımı endeksi yüzde 1.1 azalırken, imalat sanayi sektörü endeksi yüzde 0.2 arttı.