Trabzon

Yerel Haber
26 Mayıs 2017 - 11:55

Ramazanda Beslenme

Trabzon Halk Sağlığı Müdürü Hamzaoğlu: "İftarda kan şekeri çok düşük olduğundan kısa sürede çok miktarda besin tüketme isteği doğmaktadır. Yapılan en büyük hatalardan birisi hızlı şekilde, yüksek miktarda besin tüketmektir"

TRABZON (AA) - Trabzon Halk Sağlığı Müdürü Köksal Hamzaoğlu, iftarda kan şekeri çok düşük olduğundan kısa sürede çok miktarda besin tüketme isteği oluştuğunu, dolayısıyla yapılan en büyük hatalardan birisinin de hızlı şekilde, yüksek miktarda besin tüketmek olduğunu bildirdi.

Hamzaoğlu, yaptığı yazılı açıklamada, ramazanın, oruç tutanlar için beslenme ve yaşam şeklinin değiştiği bir ay olduğunu belirtti.

Ramazanın bu yıl da sıcak yaz günlerine rastlaması nedeni ile oruç tutanların sağlıklarına daha fazla önem vermeleri, iftar ve sahur menüleri konusunda daha dikkatli olmaları gerektiğini ifade eden Hamzaoğlu, yeterli ve dengeli beslenmenin sürdürülebilmesi için günün oruç tutulmayan bölümünde en az iki öğünü tamamlamak ve sahur öğününü atlamamak gerektiğine dikkati çekti.

Hamzaoğlu, sahura kalkılmaması ya da sahurda sadece su içilmesinin zararlı olduğunu vurgulayarak, şöyle devam etti:

"Bu beslenme tarzı yaklaşık 17 saat olan açlığı, ortalama 20 saate çıkarmaktadır. Bu da açlık kan şekerinin daha erken saatlerde düşmesine ve buna bağlı olarak günün daha verimsiz geçmesine neden olmaktadır. Bu durumun aksine eğer sahur öğünü, ağır yemeklerden oluşursa gece metabolizma hızı düştüğü için yemeklerin yağa dönüşme hızı ve kilo alma riski artmaktadır. Bu nedenle sahura mutlaka kalkılmalıdır. Sahurda süt, yoğurt, peynir, yumurta, tam tahıllı ekmekler gibi besinlerden oluşan hafif bir kahvaltı yapılabilir ya da çorba, zeytinyağlı yemekler, yoğurt ve salatadan oluşan bir öğün tercih edilebilir."

Gün içinde aşırı acıkma problemi olanların midenin boşalma süresini uzatarak acıkmayı geciktiren kuru fasulye, nohut, mercimek, bulgur pilavı tüketebileceğine işaret eden Hamzaoğlu, aşırı yağlı, tuzlu ve ağır yemekler ile hamur işlerinden uzak durulmasının uygun olacağını belirtti.

- "Günde ortalama en az 2-2,5 litre su içilmeli"

Hamzaoğlu, iftar sofralarında genellikle bir insana yetecek yemeğin 2-3 kat fazlası bulunduğunu anlatarak, şunları kaydetti:

"İftarda kan şekeri çok düşük olduğundan kısa sürede çok miktarda besin tüketme isteği doğmaktadır. Yapılan en büyük hatalardan birisi de hızlı şekilde, yüksek miktarda besin tüketmektir. Beyin doyma emrini yemekten 15-20 dakika sonra verir. Çok hızlı yemek yendiğinde bu süre zarfında fazla miktarda, enerjisi yüksek besinler yenilir ve bu durum hem sağlık açısından risk oluşturabilir hem de ilerleyen günlerde kilo alımına zemin hazırlayabilir."

Sıcaklık ve nem artışına bağlı olarak vücut ısısının arttığını ve metabolizmanın bu yeni duruma uyum sağlamaya çalıştığını ifade eden Hamzaoğlu, sıcaklıkların etkisiyle artan terleme ile birlikte yeterince sıvı alınmazsa su ve mineral kaybı sonucu bayılma, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemlerinin yaşanabileceğine dikkati çekti.

Hamzaoğlu, günde ortalama en az 2-2,5 litre (12-14 su bardağı) su içilmesinin yanı sıra sıvı ihtiyacını da karşılayacak ayran, taze sıkılmış meyve-sebze suları ve sade soda gibi içeceklerin sık sık tüketilmesini önerdi.

Hamzaoğlu, iftardan 1-2 saat sonra kısa mesafeli yürüyüş yapmanın sindirime yardımcı olacağını kaydetti.

©Copyright 2013 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.