Reklam Mesajlarından Nasıl Kurtulurum?

Telefonumuza gelen reklam mesajları, hepimizin dert yandığı ve söylendiği hatta bir türlü iptal etmeyi beceremediği olay hâline geldi.

Hattımı değiştirdiğimde kendi kendime bir karar aldım ve dedim ki “Numaramı hiçbir mağazada alışveriş yaparken istediklerinde vermeyeceğim.” Tabii sonuç değişmedi, her ne kadar ben numaramı korumaya çalışsam da onlar bir şekilde mesaj göndermeye devam etti. Ben yine bir süre daha saklamaya çalıştım ta ki bir mağazada çalışan kasiyerin “Hanımefendi numaranızı vermezseniz aldığınız ürünle ilgili işlem yapmayacağım” cümlesinin ardından tartışana kadar… Birincide tartış, ikinci de söylen üçüncü de mecburmuş gibi numarayı veriyorsun. Nereden, nasıl ulaşıyorlar bilmiyorum. Bu noktada operatörlerin de işin içinde olduğunu düşünüyorum. Belki de numaralarımız satılıyor veya okunuyor bilemiyoruz.

Haberin Devamı

Şu an bunun için Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından “ilke kararı” kapsamında, izinsiz olarak reklam içerikli arama yapılması, SMS ve elektronik posta gönderilmesinde 1 milyon liraya kadar idari para cezası verileceği açıklandı. Evet, ceza gayet caydırıcı ama bu yeterli mi? Mesela alışverişte numaralarımız neden isteniyor, kayıt için isim, soy isim neden yetmiyor? Bir kurumda veya sitede ufak bir işlem yaptıktan sonra, sözleşmiş gibi o kurumdan neden mesajlar geliyor? Bütün suç kurumların mı? Bizim payımıza düşen nedir?

Öncelikle ilk sorunun cevabına gelelim. Hiçbir mağazaya cep telefonu numaramızı vermek zorunda değiliz. Tüketici Hukuku Enstitüsü Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Sami Çaprak’tan aldığım bilgilere göre firmalar ellerindeki datayı kaybetmemek için cep telefonu bilgilerimizi paylaşmamızı ve reklam mesajlarına izin vermemizi istiyor. Çaprak bu durumu şöyle açıklıyor, “Telefon bilgisinin verilmesi zorunlu değildir. Telefon bilgisi verilse bile reklama izin vermeyerek gelen mesajları engelleyebilirsiniz. Numaranızı ve reklam mesajı onayı vermediğiniz bir firmadan reklam geliyor ise https://tiss.gtb.gov.tr/ adresine şikâyette bulunabilirsiniz. Tüketicilerin dikkat etmeleri gereken bir diğer husus ise onay alanında “Üçüncü kişilerle ve firmalarla bilgilerinizi paylaşma izni” veriliyor olmasıdır. Mecbur olmadığınız bir bilgiyi vermemek ve bu formları dikkatlice okumak en güvenli yol olacaktır.”

Haberin Devamı

Yani aslında bütün bunlardan ortaya çıkaracağımız sonuçlar şu şekilde;

Gözü açık bir tüketici olmak

Sıkılınca telefon numarasını vermemek ve pes etmemek

Reklam mesajlarını mutlaka https://tiss.gtb.gov.tr/ adresine şikâyet etmek

Hayır diye verdiğiniz cevap aynı zamanda karşı tarafa onay vermek anlamına gelebiliyor. Bu nedenle firmalardan gelen mesajlara kesinlikle cevap vermemek

Cezalar olsa bile firmaların bundan geri duracağını sanmıyorum. Çünkü reklamlardan kazandıkları miktarla kaybettikleri miktar arasında büyük bir uçurum var.

Reklam mesajlarına aldanmamanız dileği ile…