Reynmen sahnede playback yaparak rapçi olmadığını kanıtladı

Sosyal medya fenomenliğinden şarkıcılığa geçiş yapan Reynmen, ilk konserinde sınıfta kalmış. 2019'a damga vuran rap müziğin en 'fenomen' isimlerinden biri olan Reynmen'in sınıfta kalma sebebi ise çok basit: Konserde playback yapmış Reynmen. Rapçi olma iddiasındaki bir şarkıcı, konserinde playback yapar mı? Playback yapmak rapçi olmaya ne kadar sığar?

Reynmen sahnede playback yaparak rapçi olmadığını kanıtladı

Avrupa listelerini salladı

Avrupa listelerini salladı

Reynmen, 'Ela' şarkısıyla müzik piyasamızı sallamış durumda. Radyolarda kendine yer bulamasa da şarkı dijitalde patlamış durumda. Dijitalde gösterdiği başarı yerel değil üstelik. 'Ela', dijitali merkez almaya başlayan Avrupa'daki resmi single listelerine dahi giriş yaptı.

Almanya'da 3 hafta listede kalan şarkı 51 numaraya yükseldi. Keza Avusturya'da 61, Hollanda'da da 110 numaradan resmi single listelerine dahil oldu.

Hadise'nin 'Ela' videosu olay oldu

Hadise'nin 'Ela' videosu olay oldu

Reynmen, 'Derdim Olsun'la sinyallerini verdiği büyük çıkışını 'Ela' ile sonunda gerçekleştirdi. Artık müzik piyasasında Reynmen'i inkâr etmek o kadar da mümkün değil.

Özellikle de Hadise'nin 'Ela' şarkısı eşliğinde çektiği enteresan videosu sayesinde Reynmen'i tanımayan kalmadı. Onu hafife alanlar bile isminden, cisminden haberdar oldu.

'Klasik pop dinleyicisi'ni de yakaladı

'Klasik pop dinleyicisi'ni de yakaladı

Reynmen'in tarzına rap desek de bildiğimiz rap değil onun yaptığı. Pop ve arabesk kökenli, Ezhel'lerin öncülüğünü yaptığı autotune'lu trap'ten beslenen bir müzik türü diye tanımlayabiliriz.

'Klasik pop dinleyicisi'ni rahatlıkla yakalayan bu tarzına bir de sosyal medya fenomenliği eklenince Reynmen'in starlığı oldukça garanti bir tablo aslında.

Sahne en büyük sınav

Sahne en büyük sınav

Bir şarkıcının gerçekten tutup tutmadığını gösteren en önemli kriter sahnedir. Sahneyi inkâr ederek, sadece video kliplerle ya da hit şarkılarla başarı hedeflenemez. Muhakkak 'gerçek hayat'ta bir yansıması olmalı.

Reynmen için de bu böyle, Hande Yener için de, X bir şarkıcı için de keza. Dolayısıyla bu dijital başarının, gerçeği ne kadar yansıttığını ancak ve ancak Reynmen'in konserlerinden görebilirdik.

İlk konserini vermiş

İlk konserini vermiş

Ve bomba patlamış; Reynmen, ilk konserini Çeşme'de vermiş. Loca fiyatlarının 30 bin liradan başladığı konseri yaklaşık 900 kişi izlemiş. Fiyatlar, rakamlar fena değil. 'Star'lığına zeval getirmeyen niceliklere devam edilmiş.

Yani dijitaldeki o takipçiler, binler, milyonlarla çelişmeyen bir kitle gelmiş. Bilet fiyatı da 'sükse yapan şarkıcı'yı izlemenin bedeli diyebiliriz.

Muazzam büyük bir hata

Muazzam büyük bir hata

Fakat gelin görün ki, Reynmen muazzam büyük bir hata yapmış. Ve konserde playback yapmış! Şaka gibi, değil mi? 'Canlı'sı eleştirilen Demet Akalın'lar bile playback yapmıyor bu devirde.

Playback, müzik kariyerinin başında olan herkes için ölümcül bir hata. Playback'i kim yapar? Gülşen yapar, Hande Yener yapar. Sesini, tarzını oluşturmuş isimler yapar, kimse de onlara "Waooow, playback yapıyor, skandal!" demez. Onlar zaten kendilerini kanıtlamış isimlerdir.

Kendini 'rapçi' olarak sevdirmesine rağmen...

Kendini 'rapçi' olarak sevdirmesine rağmen...

Ama müzik kariyerinin başında olanlar, üstelik de ilk konserinde playback yapıyorsa, o zaman sıkıntı büyük. Hayır, daha da büyük problem şu: Reynmen, bir rapçi olma iddiasında.

Her ne kadar arabesk damarını buram buram hissettirse de birçok dinleyici onu çoktan 'rap' kategorisinde kabul etti bile.

Özlem Tekin nasıl 90'lar boyunca pop yapsa da hep rockçı olarak anıldı, Reynmen de arabesk damarına rağmen 'rapçi' olarak sevdirdi, dinlettirdi kendini.

Rap müziğe playback sığar mı?

Rap müziğe playback sığar mı?

Rock ya da rap yapan isimlerin, ya da bu kategoride değerlendirilen şarkıcıların playback yapması kadar komik bir şey olabilir mi? Rap müziğe playback yapmak ne kadar sığar? "Reynmen klişeleri yıkıyor, işte öyle bir star!" da diyemiyoruz üstelik.

Reynmen'in müziğinde Amerika kıtasının keşfi kadar sürpriz doneler yok. Reynmen, popüler formüller üzerinden yarattığı sentezle nokta atışı bir müziğe sahip, daha fazlası değil.

Youtuber'lığının kanıtı

Youtuber'lığının kanıtı

Eee? Reynmen neden bu kadar büyük bir strateji hatası yaptı sizce? Ya da bu hata ne kadar sürpriz? Bence asıl problem Reynmen'in 'influencer' kafasına sahip olması. Reynmen, tıpkı Norm Ender'in geçtiğimiz günlerde söylediği gibi bir Youtuber.

Her ne kadar Reynmen "Bundan sonra müzik dünyasındayım, artık yolum müzik" dese de, bu lafının altını dolduramıyor, ilk fırsatta kendi başarısına gölge düşürüyor, ruhundaki Youtuber'lığı sunuyor bizlere.

"Ruhu rapçi değil popçu" dedirtiyor

"Ruhu rapçi değil popçu" dedirtiyor

Reynmen, rap müziği sevebilir. Rap soslu bir müzik tarzıyla çağı yakalayabilir. Ama bana sorarsanız hiçbir zaman şarkıcı olamaz. O ruhta değil.

Niyeti bu olmasa da yaptığı playback, otomatik olarak onu şu kategoriye dahil ediyor: "Reynmen, bir Youtuber bakış açısıyla rap müzikten rant elde etmenin peşinde..."

Reynmen sahnede playback yaparak rapçi olmadığını, rap'i popüler olduğu için seçmesi dolayısıyla popçu ruhunda olduğunu ve en çok da 'kariyerini yalnızca şarkıcılık üzerine inşa edemeyeceğini' kanıtladı.

Hobi olarak yapıyorsa sıkıntı yok

Hobi olarak yapıyorsa sıkıntı yok

Yani bu saatten sonra istediği kadar resmi single liste başarısı elde ederse etsin, Hülya Avşar deyince aklımıza şarkıcılık gelmiyorsa, Reynmen için de şarkıcılık gelmeyecek ilerde. Yine şarkı yapacak, tutacak, sevilecek ama bir şarkıcı olarak göremeyeceğiz onu hiçbir zaman.

Reynmen bir 'influencer', bir Youtuber. Müzik yapmasın demiyoruz, yine yapsın ama hobi olarak yapsın. İşte o zaman playback 'bir kaza' olarak yorumlanmaz, kimse de hayal kırıklığına uğramaz...

 

can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak