Reynmen ve Ajdar'ı karşılaştırmak ne kadar doğru?

Reynmen son günlerin herkesin dilinde. Özellikle de 'konserinde playback yapan rapçi' olunca benzersiz bir deneyim yaşattı hepimize. Eleştiri oklarının hedefindeki Reynmen'i bu kez de MÜYAP Başkanı Bülent Seyhan oldukça sert bir şekilde eleştirmiş.

Reynmen ve Ajdar'ı karşılaştırmak ne kadar doğru?

Yerden yere vuruluyor

Yerden yere vuruluyor

Reynmen'in müzik dünyasına bomba gibi girişi, hatta daha doğrusu dalışı oldukça şaşırtıcı oldu. Takipçisine güvenen, sırtını fenomenliğine yaslayan Reynmen'in ses getireceği aşikârdı.

Ancak bu kadar büyük bir etki yaratacağı cidden sürpriz bir sonuç diyebiliriz. Hal böyle olunca eleştireni, yerden yere vuranı oldukça çok şu anda Reynmen'i.

"Zamanında Ajdar'a haksızlık ettik"

"Zamanında Ajdar'a haksızlık ettik"

Son olarak MÜYAP Başkanı Bülent Seyhan onu eleştirmiş. Popüler tabirle 'diss' atmış Reynmen'e. Seyhan, Reynmen'e öyle bir laf etmiş ki gerçekten yenilir yutulur gibi değil.

Seyhan şunları söylemiş: "Zamanında Ajdar'a haksızlık ettik. Oysa Ajdar zararsızdı. Ama Reynmen öyle değil. Reynmen sektöre zarar verdi..."

Bülent Seyhan'dan 'diss' geldi

Bülent Seyhan'dan 'diss' geldi

Bu lafları bir MÜYAP Başkanı'ndan duyuyoruz. Dolayısıyla Seyhan'ın bu cümlelerinde hem şahsi düşüncesi yatıyor hem de sahip olduğu unvan eşliğinde dillendiriyor eleştirisini.

Dolayısıyla kayıtlara geçen, geri dönüşü olmayan bir laf.

Peki Reynmen'in bu sert 'diss' karşısındaki tavrı ne olmuş sizce?

"Müzik şirketleriyle anlaşmayın"

"Müzik şirketleriyle anlaşmayın"

Reynmen, kendisini eleştiren Bülent Seyhan'a şu cevabı vermiş: "Abi ne diyon ya? Beni siz var etmediniz ve siz de yok edemeyeceğinizi bildiğiniz için bu kadar kuduruyorsunuz, değil mi? Müzik yapacak arkadaşlara sesleniyorum. Hiçbiriniz müzik şirketiyle anlaşmayın. Şu anda üstüme gelmelerinin en büyük sebebi, sahip oldukları müzik şirketlerinin hiçbirinin beni satın alamayacağını bilmeleri."

Ajdar'la karşılaştırmak

Ajdar'la karşılaştırmak

Reynmen 'konserinde playback yapan rapçi' konumuna düşmüş olabilir ama Seyhan'a pek katılmıyorum. "Elmalar ve armutlar" diyorum.

Reynmen ve Ajdar'ı karşılaştırmak bence hiç doğru değil. Aralarındaki belki de tek benzerlik ikisinin de erkek olması. Hepsi bu kadar.

Çünkü konu gerçekten de Reynmen'in söylediği gibi bir mesele açıkçası. Müzik piyasasındaki plak şirketlerin ağırlığı konusu yatıyor en altta.

Plak şirketlerine ihtiyaç var mı?

Plak şirketlerine ihtiyaç var mı?

Kağıt üstünde Reynmen ve Bülent Seyhan'ın şahsi diyalogu, meselesi gibi gözüküyor bu cümleler.

Ama aslında biraz detaya dalınca, ortaya çıkan sonuç şu: Müzik piyasasında başarılı olmak için şarkıcıların illa güçlü bir plak şirketine mi ihtiyacı var?

Yoksa dijital platformların trend olması nedeniyle bir müzisyen, dijital araçlarla da adını duyurabilir mi?

Youtube olmadan asla!

Youtube olmadan asla!

Bu 'plak şirketi' tartışması günün birinde elbette bu noktaya erişecekti. Kaçınılmazdı. Reynmen gibi 'bağımsız' gözüken bir ismin, sosyal medya araçlarıyla yakaladığı başarı da 'plak şirketi' tartışmasını en sonunda gün yüzüne çıkardı.

"İyi bir şarkının 'viral' olmasının altında yatan kriter nedir?" diye sorsak en popüler 10 cevaptan biri Youtube olur.

'Ben seçilmem, seçerim'

'Ben seçilmem, seçerim'

Çünkü artık televizyon yavaş yavaş hayatımızdan çıkıyor. Televizyon akışına mahkum olmaktan bıkan izleyiciler artık "Ben seçilmem, seçerim" modunda dijital video platformlarını tercih ediyor.

Markalar, şirketler değişebilir. Ama artık 'bir tık'a bakıyor her şey. Akşam yayınlanacak bir programı kaçırmamak için koştura koştura eve yetişme derdine son yani...

Kliplerle önü açıldı

Kliplerle önü açıldı

Video platformlarının 'önünü açan' ise elbette şarkıların video klipleriydi. Youtube, en başından beri 'resmi kanallardan yüklenen müzik videoları'na yer veriyor.

Legal ve pratik.

Dolayısıyla bir şarkının video klibini izlemek için ya da enteresan bir şarkı keşfetmek için TV'deki müzik kanallarına mahkum değil dinleyiciler. Açıyorlar Youtube'u, bir tık'a basıyorlar ve sonuç muhteşem!

Bütün mesele 'özgürlük'

Bütün mesele 'özgürlük'

Dolayısıyla bir şarkının tutmasındaki en önemli kriter artık Youtube. Video klibiyle viral olan bir şarkı elbette Spotify ya da iTunes'ta da talep görecek.

Güçlü bir plak şirketine sahip olmasa dahi Youtube'un "Herkesin kanalı kendine" politikası nedeniyle -Türkiye'de işler bir tık farklı ama yurt dışında her ismin adının altında yayınlanıyor videolar- şarkıların da şarkıcıların da özgürlük alanları oldukça geniş.

Bu tartışmaya 'özgürlük' açısından bakmak çok daha doğru açıkçası. Görünen o ki bu konuyu daha uzun bir zaman boyunca tartışmaya devam edeceğiz...

 

can.sisman@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak