Hayatınızdaki sınırlara ihtiyaç duyulan ilişkileri düşündüğünüzde arkadaşlarınız aklınıza ilk gelen olmayacaktır. Büyük ihtimalle ilişki ve sınırlar diyince aklınıza sevgiliniz, eşiniz ya da aileniz geliyordur. Ama ilişkilerde kişisel sınırları korumanın önemi orada bitmiyor. Arkadaşlık ilişkilerinizde de sınırlara yer vermelisiniz. Sağlıklı arkadaşlık ilişkileri için sınırların önemi yadsınamaz.

İşte sağlıklı arkadaşlık ilişkileri için 9 tavsiye…

1. Vücudunuzdaki değişiklere kulak asın.

Bir arkadaşınızla ilişkiniz size zarar vermeye başladığında vücudunuz aklınızdan daha önce tepki göstermeye başlayabilir. Arkadaşınızın yanında karın ağrıları, hızlı kalp atışları, kas ve baş ağrıları gibi stres sonucu çıkan rahatsızlıklar yaşıyorsanız bu arkadaşınızla ilişkinize bazı sınırlar koymayı gözden geçirmeniz gerektiği anlamına gelir. 

2. Arkadaşınızla olan geçmişinizi düşünün.

İnsanlar zamanla hatalarından ders çıkarıp değişemezler demiyoruz ama sorun yaşadığınız arkadaşınızın sizi üzme geçmişi varsa ilişkinize sınır koymak iyi bir fikir olacaktır. Bu, başlangıçta öyle görünmese de her iki taraf için de olumlu sonuçlar doğuracaktır çünkü hala arkadaşlığınız için umudunuzun olduğunu gösterir.

3.Arkadaşınızın yanında nasıl hissettiğinize dikkat edin.

Arkadaşınızla düşüncelerinizi paylaşma konusunda gergin mi oluyorsunuz? Karmaşık veya duygusal bir konuyu tartışırken temkinli davranmak zorunda mı hissediyorsunuz? Bu sorulardan birine cevabınız evet ise, arkadaşlığınız düşündüğünüz kadar sağlıklı olmayabilir. Yanında yaşadığınız gerginlik sınırların gerekli olabileceğinin bir işaretidir.

4. Önceliğiniz siz olun.

Bir arkadaşınız sizden rahatsız olacağınız bir iyilik istiyorsa hayır demekten çekinmeyin. Biraz özveri her türlü ilişkinin başarısı için anahtar konumdadır ama iyi bir arkadaş sizden sizi zor durumda bırakacak bir iyilik istememeli.  Elbette acil durumlarda arkadaşlarınız için elinizden geleni ardınıza koymayacaksınız ama her olay acil bir durum değildir ve bazen önce kendinizi düşünmeniz gerekir.

5.Durun ve düşünün.

Arkadaşınız sizi incittiğinde bu konuyu onunla konuşmadan önce biraz durun ve sakinleşin. Arkadaşınızın bu davranışının kötü bir gününe denk geldiği için tek seferlik yaptığı bir şey mi yoksa huy edindiği bir şey mi olduğunu düşünün. Eğer size bunu hep yapıyorsa arkadaşlığınıza bazı sınırlar koyulması gerek demektir.

6.Kullandığınız kelimeleri dikkatli seçin.

Beklentileriniz hakkında arkadaşınızla konuşmaya karar verdiğinizde “Seninle nasıl hissettiğimi paylaşmak istiyorum…” ya da “Ben şundan rahatsızım…” gibi cümleler kullanın.

7.Bunu bir meydan okuma haline getirmeyin.

“Konuşmamız gerek” gibi insanın tüylerini diken diken eden resmi ifadelere gerek yok. Arkadaşınıza bunun bir suçlama veya meydan okuma olduğunu hissettirmeyin.

8.Kararınızın arkasında durun.

Arkadaşınızın ihtiyaçlarından önce kendi hayatınızı ön planda tutmaya başladığınızda kendinize karşı şüphe ve öz yargı duyabilirsiniz. Kendinize sağlıklı arkadaşlıkların birbirlerinin kişisel sınırlarına saygı duyan insanlar arasında olabileceğini hatırlatın. Kötü hissedip sınırlarınızı yıkmaya başlamayın.

9.Arkadaşınızın terapisti olmaya çalışmayın.

Kendinizi sürekli olarak bir arkadaşınıza duygusal destek verirken buluyorsanız sessizce bu terapistlik görevinden istifa etmelisiniz. Arkadaşınıza ne tür problemlerine yardım edebileceğiniz ve günün hangi saatlerinde meşgul olduğunuz konusunda dürüst olun. Ayrıca size sürekli sorunlarıyla gelen arkadaşınız nitelikli bir terapiste görünmekten yararlanabilir.