01.12.2018 08:15 | Son Güncelleme:
Hanife Baş

Sanal ticarete 50 milyar TL akacak

E-ticaretin bu yıl Türkiye’de 50 milyar TL’lik büyüklüğe ulaşması beklenirken, Black Friday’de zirve yaparak dikkatleri üzerine çekti. Ancak sanal alışveriş yaparken dikkat edilmesi gerekenler de var.

Günümüzün yeni alışveriş çılgınlığı elektronik ticaret. Özellikle Efsane Cuma da denilen Black Friday sırasında online satışlar zirve yaparken, sektörün Türkiye’deki gelişimi de sürüyor. Gelişen teknoloji yanında zamansızlık, yoğun çalışma, şehir trafiği insanları e-ticarete yönlendiriyor.

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, Black Friday’de kartla yapılan alışverişin tutarı 3.4 milyar lirayı buldu.

Kartlı ödemeler içindeki internetten ödeme payı rekor kırarak yüzde 29’a ulaştı. Bu durum gözlerin elektronik ticarete çevrilmesine neden oldu.

Türkiye’de e-ticaret sektörü her yıl yüzde 35 büyürken, toplam perakendeden aldığı pay yüzde 4’lere çıktı. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Emre Ekmekçi, perakende sektörünün yaptığı yatırımlar ve dijitalleşme sürecinin hız kazanmasıyla e-ticaretin perakendeden alacağı payın yüzde 5’lere çıkmasının hedeflendiğini söyledi.

Yüzde 35 büyüyor

E-ticaretin ülkemizdeki büyüklüğü 2016’da yüzde 24 büyümeyle 31 milyar TL, 2017’de ise yüzde 37 büyümeyle 42.2 milyar TL’ye ulaşmıştı. 2018 yılını ise 50 milyar TL’yle kapatması bekleniyor. Türkiye’de e-ticaretin yanı sıra e-ticareti destekleyen diğer alanlarda da ciddi büyüme ve gelişme var. Ancak toplam perakendeden aldığı payın gelişmiş ülkeler seviyesi olan yüzde 15’lere çıkarılması için daha gidilmesi gereken çok yol bulunuyor.

Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’ne (ETBİS) bağlı 13 bin firma bulunuyor. E-ticaret firmaları yanında artık her marka da kendi online satış kanalını kurmuş durumda. Emre Ekmekçi bu konuda, “Biz ekosistemi tüm e-ticaret şirketleriyle beraber büyüteceğimize inanıyoruz. Beklediğimiz asıl büyümenin perakendenin gerçek anlamda çok kanallı iş modeline geçiş yaptığında gerçekleşeceğini düşünüyoruz” diyor.

Elektronik gözde

Türkiye’de internetten en çok alınan ürünlerin başında ise uzun yıllardır olduğu gibi elektronik geliyor. Bunu moda, anne bebek kategorileri takip ediyor. Ayrıca sektörde mobil trafiği artıyor. E-ticaret sitelerinde artık trafiğin yüzde 70’inden fazlası mobil kanallar üzerinden geliyor. Hatta pek çoğunda satışın da yüzde 50’ye yakını mobil üzerinden gerçekleşiyor.

Mobil ticaretin sektördeki payının gelecek 5 yıl içinde çok daha fazla artacağı düşünülüyor. Ekmekçi, “Özellikle tekstil ve hazır giyim kategorilerinde mobil kullanımı çok yüksek. Kullanıcılar ürün satın almanın yanında, mağazanın nerede olduğuna ve ürünün o mağazada bulunup bulunmadığına da cep telefonları üzerinden bakıyorlar” diye anlatıyor. Sektörde güvenlik halen bir sorun.

Ekmekçi, bu anlamda Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından kurulmakta olan E-Ticaret İzleme Merkezi’nin denetimi sağlamak adına atılmış çok önemli bir adım olduğunu kaydederek, yalnızca e-ticareti ve dijital kanlları takip ecek olan bu merkezin, kayıt dışı e-ticaretin büyük ölçüde önüe geçeceğini de kaydetti.

En büyük sorun kargo

Sanal ticaret ülkemizde gelişimini sürdürürken pek çok sorun da yaşanıyor. Tüketicilerin en çok yaşadığı sorunlar şöyle:

 - Uzun teslimat süreleri. En önemli sorun kargo süreçleri. Belirtilen zamanda gelmeyen kargolar, kargo saatlerinin çalışanlara uygun olmaması çözülmesi gereken sorunlar arasında.

- Yetersiz ürün bilgisi de önemli bir sorun. Ürünün garanti ve kullanım koşullarının açık bir şekilde belirtilmesi gerekiyor.

- Ürünü iade etmede de çok sorun yaşanıyor. İade süresinde ürünlerin kusursuz bir şekilde değiştirilmesi gerekiyor.

- İyi müşteri ilişkileri departmanı. E-ticaret sitesinde satın alma sırasında meydana gelen sorunların hızlı ve verimli şekilde çözülmesi çok önemli.

- Yanlış ürün gönderimi de sık yaşanıyor. Özellikle özel günlerde. Bu konuda hızlı aksiyon almak gerekiyor.

Sanalın faydaları

- Zaman kazandırır.

- Bir ürünün istenildiği kadar incelenmesini sağlar.

- Diğer ürünlerle kıyaslamayı kolaylaştırır.

- Daha avantajlı fiyatlar bulunabilir.

- Tasarruf ettirir.

- Trafik derdi ve park sorunu yaşamazsınız.

- Ürünle ilgili tüketici yorumlarını görebilirsiniz.

- Ulaşım maliyetlerini düşürür.

- Ödeme kuyruğunda bekleme, paket taşımayı ortadan kaldırır.

- Kampanya, promosyon ve indirimlerden hızlı haberdar olursunuz.

Bunlara dikkat edin

İnternetten alışverişte dikkat edilmesi gerekenler de var:

- Marka bilinirliği yüksek e-ticaret sitelerinden yaptığınız alışverişler daima güvenlidir.

- Bir e-ticaret sitesiyle yeni tanıştıysanız ve güvenilir olup olmadığından emin değilseniz mutlaka web sitesinin SSL sertifikasının olup olmadığına ve ödeme ekranında ‘http://’ yerine ‘https://’ yazdığına dikkat edin.

- Alışverişleri her zaman 3D ödeme ile yapmak daha güvenlidir.

- Hiçbir e-ticaret sitesi alışveriş esnasında kredi kartı şifrenize ihtiyaç duymaz. Sizden kredi kartı şifrenizi talep eden alışveriş sitelerinden uzak durmanız gerekir.

- Alışveriş yapacağınız e-ticaret sitelerini araştırın, kullanıcı yorumlarına bakın.

- Firmanın iletişim bilgilerini teyit edin ve ulaşılabilir olduklarından emin olun.

- Sanal alışverişte ortak bilgisayarları tercih etmeyin.

- Online alışverişte de garanti belgesi ve faturayı elinizde bulundurduğunuz sürece tüm yasal haklarınız saklıdır. Bu iki belgeyi iyi saklayın.

YARIN: SAHTEKARLIK BİTMİYOR

 

 

 

 

Bu habere ifade bırak
  • 0Mutluyum
  • 0Şaşkınım
  • 0Kararsızım
  • 0Kızgınım
  • 0Üzgünüm
Toplam Oy0