Sezen Aksu'nun YouTube albümü 'Demo' neden önemli?

Türkiye'deki müzik sektöründe sevindirici gelişmeler oluyor. Dünya standartlarında, ciddi prodüksiyonlar yayınlanıyor peş peşe. Edis'in 'An' albümü, Simge Sağın'ın 'Ben Bazen' albümü ya da Mabel Matiz'in 'Maya'sı... Üçünün ortak noktası ne? Elbette prodüksiyonları, trend albümler olması. Peki bir albümün başarılı olması için illa trend olması mı lazım? Hayır...

Sezen Aksu'nun YouTube albümü 'Demo' neden önemli?

Henüz 2 şarkıyı paylaştı

Sezen Aksu'nun YouTube'a özel hazırlanan 'Demo' albümündeki şarkılara tam kavuşamadık. Sadece 'Begonvil' ve 'Delidir'i dinleyebiliyoruz henüz. Ancak bu 'Demo' albümü, peş peşe yayınlanan prodüksiyon harikası albümler arasında kendisine -henüz 2 şarkısı yayınlanmış bile olsa- ayrıcalıklı bir yer edinmeyi başarıyor.

90'ların sade aranjeleri

Peki 'Demo' bunu nasıl başarıyor? Hatırlayın. 90'lardaki minimal düzenlemeleri, 'piyasa kaygısı' denilen "Tutar mı tutmaz mı?" diye düşünülmeden piyasaya sürülmüş albümleri, şarkıları. Evet, 90'lardaki sade aranjeleri artık duyamıyoruz. Devir değişti. Elektronik müzik öyle trend oldu ki en akustik albümde bile ufak çaplı da olsa elektronik bir dokunuşa rastlıyoruz.

 

 

Hikâyelerini de paylaşıyor

Sezen Aksu'nun 'Demo'su tam da bu noktada önemli. Trend olma çabasının yaşandığı bir dünyada, etiketlere aşırı önem vermeye başladığımız bir devirde Sezen Aksu ne yapmış? Daha önce başkalarına verdiği şarkıların demo kayıtlarını 'Demo' başlığı altında toplamış. Ve YouTube üzerinden peyderpey yayınlamaya karar vermiş. Ve her şarkının hikâyesine de, videoların açıklama kısmında yer vererek.

Meraklısına hitap edecek

Mesela 'Begonvil'. 'Begonvil'i daha önce Sibel Can'dan dinlemiştik. Sezen Aksu, bu şarkının taslak halini, üzerinde eklemeler çıkartmalar yapılmamış halini, yani kısaca demo halini paylaştı. Mustafa Haybat piyano başında. Sezen Aksu piyanoya uyum sağlıyor ve 'Begonvil'i mırıldanma samimiyetinde söylüyor. Ticari bir 'versiyon' yok. Radyolarda bangır bangır duymayacağız 'Begonvil'in bu versiyonunu. Meraklısına hitap edecek.

 

 

Formülden uzak bir anlayışla

Bir benzeri de 'Delidir'le yaşanıyor. Daha önce Ebru Yaşar tarafından söylenen ve 2011 yılında çıkardığı albümüne adını veren şarkının demo halinin nasıl yapıldığını bile hatırlamadığını söylüyor Sezen Aksu. Diyor ki, "Bu şarkının demo halini hangi stüdyoda söyledim, hangi mikrofonu kullandım, hatırlamıyorum. Şan kanalımı aldık, yeni bir anlayışla küçük bir altyapı hazırladık." Yine 'Begonvil'deki gibi 'A-köprü-nakarat; B-köprü-nakarat; nakarat' formülünden uzakta bir anlayışla karşımıza çıkıyor 'Delidir'. Akıcı ve herhangi bir 'tutma' kaygısından uzak.

En büyük iddiası iddiasızlığı

'Ahbap Çavuşlar', 'Aykırı Çiçek', 'Yol Bitti Çoktan', 'Her Şey Fani', 'Aldatıldık' gibi şarkılar da yer alıyor albümde. Henüz Sezen Aksu paylaşmadı bu şarkıların tam halini ama eli kulağında. Eski şarkılarını iddialı düzenlemelerle sunduğu 'Düş Bahçeleri' konseptinde de değerlendirilebilecek bu şarkılar, 'Demo' halleriyle karşımıza çıkıyor. İşte en önemli kısım tam olarak bu. Sezen Aksu bu şarkıları özellikle seçip kendine ayırmış gibi. Başkaları tarafından söylendikten sonra bir de üstüne kendisi ekleme çıkarma yapmak istememiş. Bu versiyonların en büyük iddiası, düzenlemelerinin iddiasızlığı!

 

 

Eski dinleyicilerine nostalji

Bu kadar prodüksiyona boğulduğumuz bir devirde Sezen Aksu'nun YouTube gibi trend bir kanaldan böyle mütevazı ve kendi halinde versiyonlarla çıkması ve her bir şarkının kaydedilme hikâyesini paylaşması ise takdiri hak ediyor. Madem artık albümler satmıyor, o zaman yeni formüller bulunmalı. Sezen Aksu'nun bulduğu formül yürür mü? Fena halde yürür. Yürümesinden ziyade onunla arasına mesafe koymuş eski dinleyicilerine bile kendini hatırlatır, nostalji yaşatır...

 

twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr

 

 

 

Bu makaleye ifade bırak