Gündem Tarihi Yarımada planına durdurma

Tarihi Yarımada planına durdurma

15.07.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Mahkemenin kararı, Avrasya Tünel Geçişi’nin bağlanacağı Kennedy Caddesi’ndeki düzenleme, Sirkeci Garı ve Kumkapı Balık Hali de dahil olmak üzere tarihi yarımadadaki 37 projeyi kapsıyor...

Tarihi Yarımada planına durdurma

İstanbul 2. İdare Mahkemesi, eski İstanbul’un “tarihi yarımada”sını ilgilendiren 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama planın iptali istemiyle açılan davada, 61 konu başlığından 37’sine yürütmeyi durdurma, 7’sine ise kısmen yürütmeyi durdurma karar verdi.
CHP’li 8 Meclis üyesi, Fatih Belediye Meclisi’nin 9 Mayıs 2012, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ise 4 Ekim 2012 tarihinde onayladığı “Tarihi Yarımada Kentsel tarihi, Kentsel arkeolojik, I. Derece Arkeolojik sit alanı 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı uygulama imar planının” iptali için istemi ile İdare Mahkemesine dava açmıştı.
24 Nisan 2015’de verilen yürütmeyi durdurma kararının ana başlıklar arasında Avrasya Tünel Geçişinin bağlandığı Kennedy Caddesi, Tarihi yarımada trafiğini yoğunlaştıracağı öngörülen ulaşım kararları, AVM ve otel yapılmasının önü açılan Topkapı İETT Garajı, Kumkapı Balık halinin marina olmasına ilişkin planlar yer alıyor.
1/1000 ölçekli planı değerlendirmek üzere, 9 Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden 3 öğretim üyesi 286 sayfalık detaylı bir bilirkişi raporu hazırladı. İstanbul 2. İdare Mahkemesi’nin 24 Nisan 2015’de bilirkişi raporuna dayanarak verdiği ara kararda öne çıkan bazı başlıklar şöyle:
- Kennedy Caddesi: Tarihi yarımada bölgesindeki araç trafiği ve sahil şeridinde yer alan Kennedy Caddesi’ne ilişkin ulaşım kararlarında oy çokluğuyla yürütmenin durdurulmasına karar verildi. Hazırlanan ulaşım planlarının tarihi yarımadanın gerçekliğinden yola çıkılarak değil, kentin ulaşım taleplerine göre belirlendiğinin ifade edildiği raporda, toplu taşımaya yönelik araştırmaların yetersiz olduğu vurgulandı.
- Avrasya Tünel Geçişi: Bilirkişi raporunda Tarihi Yarımadaya bağlanacak Avrasya Tünel Geçişi’ne ilişkin ise “Tarihi Yarımadanın silüetinin korunması kaygısından çok, Avrasya Tüneli vasıtasıyla trafik akış hızının arttırılmasının amaçlandığı” tespitinde bulunuldu. Avrasya Tüneli projesi kapsamında sahil şeridinde yer alan Kennedy caddesinin 3 şeritten 4 şeride çıkarılması, alt geçitler ve U dönüşü gibi uygulamaların trafik hızını arttıracağı ifade edildi.
- Topkapı İETT Garajı: Garajın bulunduğu alanı projesi, oy birliğiyle yürütmesinin durdurulması kararı verildi. CHP’nin dava dilekçesinde yeşil alan olarak kullanılması talebinde bulunduğu Topkapı İETT garajına ilişkin olarak da Soylu “Şehremini mahallesinde bulunan İETT garajının ticaret alanından çıkartılarak yeşil alan olarak kullanılması önemli kararlardan bir tanesidir” diye konuştu.
- Kumkapı Balık Hali: 1. Derece koruma bölgesinde yer alan ve geçtiğimiz aylarda Avrasya Tüneli geçiş güzergahı üzerinde olduğu gerekçesiyle yıkılan Kumkapı Balık Hali’nin marina olarak düzenlenmesine ilişkin kararda ise mahkeme oy birliğiyle yürütmenin durdurulması kararını verdi. Mahkeme kararında ‘Belediye Hizmet Alanı’ olarak belirlenen alanın ne işleve sahip olacağı ve alandaki yapılaşma koşullarının net olarak belirtilmemiş olduğu gerekçesini sundu.
- Kara surları: UNESCO’nun dünya mirası listesinde yer alan ve Yedikule’den Ayvansaray’a kadar uzanan kara surları koruma bandında yapılacak işlemler için yürütmeyi durdurma kararı verildi. Yedikule Bostanlarının da yer aldığı bölgelerde yapılması planlanan açık spor alanları, rekreasyon alanları “Karasurlarının tarihsel kimliği ile çelişecek olması” gerekçesiyle uygun bulunmadı.
- Sirkeci Garı: Mahkeme, Sirkeci Tren istasyonun ‘demiryolu hattının atıl kalması nedeniyle gar olarak kullanılmaması’ ancak kültürel amaçlı kullanılması yönünde karar verdi.