Gündem Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

06.09.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Bayram tatilinin bitmesiyle öğrenciler için 3 aylık uzun yaz tatili de sona erdi. Çocuğun tatil sonrası okula uyum sendromu yaşamaması için uyku ve yemek saatlerinin düzene konulması, okula duygusal olarak hazırlanması çok önemli

Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

Yaz tatili bitti. 3 aylık bir sürenin ardından yaklaşık 18 milyon ilk ve ortaöğretim öğrencisi 18 Eylül’de ders başı yapacak. Uzun tatil sonrası okula uyum sağlamak tüm öğrenciler için çok zor. Ancak ana sınıfı ve ilkokul birinci sınıf öğrencileri için bu süreç daha da zor. Çünkü ana sınıfı öğrencileri ilk kez ailelerinden ayrılacak. İlkokula başlayacak olanlar için ise okul artık sadece oyun oynanan bir yer olmayacak. O nedenle bu öğrenciler ile ortaokul ve imam hatip ortaokulu 5. sınıflardaki öğrencilerin eğitim ve öğretime hazırlanması amacıyla 11-15 Eylül’de uyum eğitimi yapılacak. Onun öncesinde de son hafta çok iyi değerlendirilmeli.

Haberin Devamı

Ayna Eğitim ve Psikolojik Danışma Merkezi Uzman Psikolojik Danışman Nur Ağdelen, bu haftanın çocukların ve gençlerin okuldaki rutinlerine döndükleri bir zaman olarak planlanabileceğini kaydediyor. Ağdelen’in bu konudaki önerileri şöyle: “Örneğin, tatil yazlıkta geçirilmişse, eve dönülebilir; uyku ve yemek saatleri okul dönemine uygun olarak düzenlenebilir. Öğrenci için okul yeniyse, okulu önce gidip gezmesi, öğretmenleriyle tanışması, çocuğun okulda kullanacağı araç-gereci kendisinin hazırlaması, adaptasyonu kolaylaştıracaktır.”

Üst sınıflardaki öğrencilerin gerek duydukları takdirde, geçen yılki dersleri gözden geçirebileceğini dile getiren Ağdelen “Öğrenci öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği gibi zorluklar yaşıyorsa, bu süreçte, 30-40 dakika masa başında akademik çalışmalar yapması, yeni döneme bilişsel ve duygusal olarak hazırlanmasını sağlayacaktır” diyor.

Haberin Devamı

Uzman desteği alın

Özellikle okula ilk kez başlayan çocuklarda okula gitmek istememe, okuldan korkma gibi sorunlar yaşanabiliyor. Ağdelen’in bu konuda önerileri şöyle:

Çocuğun okula gitmeme nedenleri araştırılmalı. Bu, anne babasından ayrılma konusunda güçlük yaşaması olabileceği gibi yeni doğan kardeşi veya yeni okul, öğretmenler ve arkadaşlar konusundaki kaygısı da olabilir. Bunun nedenlerinin keşfedilebilmesi için çocuk çok iyi gözlenmeli, farklı durumlardaki tepkileri onunla birlikte yorumlanmalı ve sorun neyse, çocuk bununla ilgili olarak yatıştırılmalı.

Ebeveyn, çocuğun kaygısını, öfkesini, korkusunu anlamaya çalışarak onu yatıştırmaya çalışmalı. Örneğin, çocuk annesini göremeyeceği için korkuyorsa, “Beni göremeyeceğin için korkuyorsun. Seni şimdi okula götürüyorum ama şu saatte gelip okuldan alacağım” demeli.

Çocuğun arkadaş edinmekle ilgili kaygıları, yeni duruma adapte olmakla ilgili endişeleri okula gitmemesi için kabul edilebilir bir gerekçe değil. Bu durumda, okula gidip gitmeme çocuğun inisiyatifine bırakılmamalı. Çocuğun mutlaka okula düzenli olarak gitmesi sağlanmalı; diğer yandan yaşadığı zorlukları kolaylaştırmak için neler yapılabileceği değerlendirilmeli. Özetle, çocuk okula gitmek istemiyorsa eğer ortada çocuğun şiddete, zorbalığa maruz kalmak gibi zarar gördüğü bir durum yoksa aileler çocuğun okula gitmesi konusunda kararlıklarından vazgeçmemeli.

Haberin Devamı

Okula gitmek istemeyen çocuğun ailesi, çocuğun öğretmeni ve okul psikolojik danışmanıyla işbirliği içerisinde hareket etmeli. Gerekirse bir uzmandan destek almalı.

Okulu doğru anlatın

İlk kez okula başlayacak çocuklarla ilgili Ağdelen ebeveynlere şu tavsiyelerde bulunuyor:

“Çocuklara okulda kendilerini neyin beklediğini anlatabilirler. Bu noktada anaokulunu ve ilkokulu bir oyun yeriymiş ve çok eğlenceli olacakmış gibi anlatmamaları oldukça önemli. Orada kuralların olduğunu ve öğretmenlerin yönergelerine uygun davranmanın gereği önceden anlatılmalı.”

Alışması bir ayı bulabiliyor

Okula ilk kez başlayacak çocuklar için okulun ilk günlerinin çok heyecanlı geçtiğine dikkat çeken Doğa Koleji Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölüm Başkanı Sibel İzgiman, “Çocuğun duygularını anlamaya çalışın” diyor. İzgiman, bu noktada şu önerilerde bulunuyor:

Haberin Devamı

Çocuğunuza zaman tanıyın. Okul oryantasyon programına ve okulun ilk günlerine çocuğunuzun devamını sağlamak ona vereceğiniz en önemli destek olacaktır. Vedalaşmaları kısa tutmaya çalışın. Okulda anne-babanın varlığı, çocuğun okula alışmasını güçleştirir.

Kaygı yaşayan pek çok çocuk “karnım ağrıyor, midem bulanıyor” gibi şikâyetlerle okula gitmek istemez ya da ağlayarak direnç gösterebilir. Bu noktada tutarlı ve kararlı durmak önemli. Çocuğunuza “Ağlama, üzülme” demek yerine duygularını anlamaya çalışmak “Şu an endişe duyuyorsun ama geçecek” diyerek destek olmak daha doğru olacaktır.

Çocukların okula bir ay içinde tam alışması beklenir. Eğer devam eden bir kaygı varsa uzman desteği almak iyi olabilir.

Birlikte okul alışverişi yapmak, çocuğu okula özendirmek, okulun nasıl olacağıyla ilgili bilgi vermek onun okula alışmasına yardımcı olur.

Silivri Tarım Lisesi’nden yüzde 100 burs olanağı

Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

Geleceğin tarım ve ziraat mühendislerinin yetiştirileceği Özel Silivri Tarımsal Üretim ve Araştırma Merkezi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, ilk öğrencilerini bekliyor. Türkiye’de özel okullarda ilk olan lise, Milli Eğitim Bakanlığı’nın da onayıyla tercih listelerinde yerini aldı. Öğrencilere öğrenimleri boyunca yüzde 100 burslu eğitim verilecek lisede ilk yıl 9. sınıfta tüm liselerde olduğu gibi ortak ders saati çizelgesi uygulanacak, 10. sınıfta Tarım Alanı ve 11. sınıfta da Bahçe Bitkileri ve Tarla Bitkileri branşlarında eğitimler verilecek.

Haberin Devamı

Kayıtlar devam ediyor

Bahçesinde küçük sera alanları oluşturulacak tarım lisesinde öğrenciler uygulama alanı olarak Silivri Belediyesi Tarımsal Üretim ve Araştırma Merkezi’ni kullanacak. 2017-2018 eğitim öğretim yılında eğitime başlayacak lisede kayıtlar devam ediyor. Toplam 423 kontenjanı bulunan lise için e-okul üzerinden nakil tercihi yapılabiliyor.

Bir belediyenin ilk kez tarım lisesi kurduğuna dikkat çeken Silivri Belediye Başkanı Özcan Işıklar, lisede kent ve kent çevresi tarımını, köy enstitülerine benzer bir müfredatla yeniden hayata geçirileceğini belirtti. Işıklar, “Geleceğin sektörü tarımı yaşatacak nesiller yetiştireceğiz. Artık üretmek yetmiyor, üretilen ürünün tarlada kalmaması için çabalamalıyız. Bu nedenle Tarım Lisesi kurduk” dedi. Üretimden paketlemeye, katma değeri yüksek ürün yetiştirerek pazar oluşturulmasına kadar tüm aşamalarda eğitim alacak gençlerin, dünyaya ürün satabilecek vizyon ortaya koyacaklarına değinen Işıklar, “Geleceğimiz olan tarımın gelişmesi adına çalışmalara devam edeceğiz. Lisemizin ardından Tarım ve Yaşam Bilimleri Üniversitemizi kurmak için çalışmaları hızlandırdık. Çünkü biliyoruz ki tarım yoksa gelecek yok” diye konuştu.

Robotlar duyguları anlayacak

Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Ali Albert Salah, bilgisayarların insanların sosyal ve duygusal sinyallerini anlaması yönünde çalışma başlattı. Çocukların ses tonlarından ve kullandıkları sözcüklerden duygu durumlarının tahmini, yapay öğrenmeyle insan sesinin ve yüz ifadelerinin analizi, insan gülüşlerinin gerçek mi sahte mi olduğunun otomatik analiz edilmesi gibi birçok durum için robotların insan psikolojisini yüz ifadesi ve konuşmalarından anlamaları sağlanacak. Çalışma yaşlılara egzersiz yaptıran robot uygulamasında veya çocukların ruh durumunun tahmininde kullanılabilecek.

ChaLearn Yarışması’nda geçen yıl “Kişinin verdiği kişilik izlenimlerini tahmin eden sistem” konulu videoyla birinci olan Salah ve Namık Kemal Üniversitesi ekibi bu yıl da “ChaLearn Workshop on Explainable Computer Vision Multimedia and Job Candidate Screening Coopetition”da Türkiye’yi temsil ederek ödül aldı.

Tatil dönüşü okula adaptasyon zor

23 Türk üniversitesi dünya sıralamasında

MİNE ÖZDEMİR

Londra merkezli yükseköğretimi derecelendirme kurulu Times Higher Education (THE) 2018 Dünya Üniversite Sıralaması’nı açıkladı. 77 farklı ülkeden 1500 üniversitenin sıralandığı listenin 1000 bandında 17, 1001+ bandında 6 olmak üzere Türkiye’den 23 üniversite yer aldı. Listede Koç, Sabancı, Bilkent, Boğaziçi olmak üzere dört üniversite ilk 500’e girdi. Gebze Teknik, Akdeniz, Dokuz Eylül, Ondokuz Mayıs ve Yeditepe üniversiteleri listede bu yıl ilk kez bulunuyor. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden Doğu Akdeniz Üniversitesi ise bu yıl da 601-800 bandındaki yerini korudu.

Üniversiteleri öğretim, araştırma, bilgi transferi, uluslararası görünüm, akademik yayınlara yapılan atıflar gibi kriterlere göre sıralayan THE’nin hazırladığı listede Oxford Üniversitesi birinci sırada. Oxford’u dört basamak birden yükselen Cambridge, California Institute of Technology, Stanford, MIT, Harvard, Princeton, Imperial College London, Chicago, ETH Zurich-Swiss Federal Institute of Technology, Pennsylvania üniversiteleri takip etti. Listede yer alan Türk üniversiteleri şöyle:

Öğretmenlere ‘yer değiştirme’ müjdesi!

Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerin il içi ve iller arası isteğe bağlı yer değiştirme işlemleri 8-12 Eylül 2017 arasında alınacak. Söz konusu atamalar ise 14 Eylül’de yapılacak.

Bakanlığın internet sitesindeki duyuruda, göre, öğretmenlerden 30 Eylül 2017 itibarıyla kadrolarının bulunduğu eğitim kurumunda
3 yıllık çalışma süresini tamamlayanlar il içinde, bulundukları ilde 3 yıllık çalışma süresini tamamlayanlar ise iller arasında yer değiştirme isteğinde bulunabilecek.

Birinci, ikinci ve üçüncü hizmet alanlarında görev yapan zorunlu çalışma
yükümlüsü öğretmenlerden, sağlık ve eş
durumu mazeretleri nedeniyle zorunlu çalışma yükümlülüğü ertelenmiş olanlar ile başvuruların son günü itibarıyla adaylıkları kaldırılmış olanlar istemeleri halinde 3 yıllık çalışma süresi şartı aranmadan il içinde veya il dışındaki zorunlu çalışma yükümlülüğü öngörülen hizmet alanlarına yer değiştirme başvurusunda bulunabilecek.

3 yıllık şart aranmayacak

Hizmetin gereği olarak il içinde veya iller arasında idari tasarrufla yer değişikliği yapılanlardan yargı kararı gereğince eski görev yerine iade edilenlerin eski ve yeni görev yerlerindeki hizmet süreleri birlikte hesaplanacak. Halen görev yaptıkları eğitim kurumunda ihtiyaç ve norm kadro fazlası olan öğretmenler ile ikinci görev kapsamında yönetici olarak görev yapanlardan yöneticiliğe devam etmek istemeyenler, 3 yıllık çalışma şartı aranmaksızın il içinde yer değiştirme isteğinde bulunabilecek.

Bu kapsamda bulunan öğretmenlerden iller arası yer değiştirme isteğinde bulunacaklar, il genelinde alanlarında öğretmen ihtiyacı olmaması halinde süre şartı aranmaksızın yer değiştirme isteğinde bulunabilecek.

Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatı veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarında görevlendirilen öğretmenler, görevlendirmeleri sona erdirilmedikçe yer değiştirme isteğinde bulunamayacak.