Teknoloji İş süreçlerini hızlandıran teknoloji: E-İmza

İş süreçlerini hızlandıran teknoloji: E-İmza

27.08.2013 - 12:22 | Son Güncellenme:

Şirketlerin iş süreçlerine katkı ve tasarruf gibi birçok konuda avantaj sağlayan e-imza teknolojisi hakkında, E-GÜVEN Genel Müdürü Can Orhun ile bir röportaj gerçekleştirdik.

İş süreçlerini hızlandıran teknoloji: E-İmza

E-imzanın ne işe yaradığından, Türkiye’nin ilk e-imza kullanım alışkanlıkları araştırmasının sonuçlarına kadar detaylıca e-imzayı mercek altına aldık…

Haberin Devamı

Merhaba Can Bey, bize öncelikle E-GÜVEN’den bahseder misiniz?

E-GÜVEN, Türkiye'de bilgi toplumuna giden yolda gerekli olan bilgi güvenliği alt yapısının tesisinde önemli bir kilometre taşı olmak amacıyla Kasım 2003 tarihinde Faruk Eczacıbaşı ve Türkiye Bilişim Vakfı (TBV) önderliğinde kurulmuş ticari bir şirkettir. Elektronik imza, mobil imza, zaman damgası, , yönetilebilir SSL ve güvenlik sertifikası gibi ürün ve hizmetleri müşterileriyle buluşturan E-GÜVEN üzerinden ayda yaklaşık 500.000 imzalama işlemi gerçekleşmektedir.

E-GÜVEN olarak Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdiniz ve ilk e-imza araştırmasını hazırladınız. Öncelikle e-imzadan, sonrasında ise bu araştırmadan bize biraz bahsedebilir misiniz?

Haberin Devamı

5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu'na göre elektronik imza yani e-imza; "Başka bir elektronik veriye eklenen veya başka bir elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi ifade eder". İşlevi de hukuki geçerliliği de ıslak imza ile aynıdır. Üstelik e-imza, elektronik işlemlerde gönderilen bilginin yolda değişmediğini, gönderen kişiye ait olduğunu ve inkar edilemeyeceğini de garantiler. Türkiye’nin ilk ve lider elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı E-GÜVEN olarak Türkiye’nin ilk e-imza araştırmasını da geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdik. Çalışmayı uluslararası araştırma şirketi Ipsos ile birlikte, E-GÜVEN’den hizmet alan 320 farklı e-imza kullanıcısı üzerinden hazırladık. E-imza kullanımına yönelik bu araştırma, kişi ve kurumlar bazında ortaya dikkat çekici sonuçlar çıkardı.

Nedir bu sonuçlar?

Araştırmamız gösterdi ki çalışanlar iş süreçlerinin devamlılığı için sıkça birim yöneticilerinin ve genel müdürlerinin imzasına ihtiyaç duyuyor. Ancak bu imza toplama süreci 3 güne kadar varabilen beklemelere sebep olurken, bir yandan da iş süreçlerinin sekteye uğramasına neden oluyor. E-imza ile 3 güne varan bu iş süreçleri, yalnızca 1 saat kadar kısa bir süreye düşüyor. Çalışanlar imza toplamak için günlerce beklemiyor ve şirketler de e-imza sayesinde hızla aksiyon alıyor. E-imza sayesinde yöneticiler imzalarını ofis dışında olduklarında da uzaktan kullanabildikleri için iş süreçlerindeki gecikmelerin önüne geçiliyor.

Haberin Devamı

E-imzanın bir başka avantajı da çevreyi koruyor oluşu. 10 yılda e-imza sayesinde 2016 ağaç kesilmekten kurtuldu. Araştırmamıza göre katılımcıların %70’i e-imza sayesinde %20 kağıt tasarrufu yaptığını belirtirken, %20’si ise %50’nin üzerine tasarruf sağlıyor. Bu verilere ek olarak kullanıcıların %88’i e-imzayı çevreci bir uygulama olarak görüyor.

Araştırmamız katılımcıların, ıslak imza ve kağıt kullanımının gereksiz maliyet olduğunu düşündüğünü ortaya çıkardı. Dolayısıyla e-imza, ıslak imza karşısında zaman + iş gücü + maliyet avantajları sağlıyor…

Peki e-imza en çok nerelerde kullanılıyor?

E-imza kullanıcıları bir hafta içerisinde en çok MERSİS, EKAP, UYAP gibi kamu projelerinde işlem yapıyor. Araştırmanın sonuçlarına göre e-imzanın kamu projelerindeki kullanım oranı %53. Bu oranı %49 ile Turkiye.gov.tr üzerinden e-imza ile gerçekleştirilen e-Devlet uygulamaları takip ediyor. Bankacılık işlemleri ise %14 ile bu alanda üçüncü sırada.

Haberin Devamı

Araştırmaya bakacak olursak e-imzanın iş dünyasındaki rolü nedir?

İş dünyasında e-imza bankacılık işlemleri ve farklı firmalar ile yapılan anlaşma ve sözleşmelerde ön plana çıkıyor. Hesap mutabakatları bu noktada üçüncü sırada yer alıyor. Firmalar e-imzaya devlet kurumları kadar hızlı geçiş yapamadı ancak e-imzanın avantajlarını gördükçe arayı hızla kapatıyorlar.

E-imza için başvuran bir kullanıcıyı bekleyen süreçler neler?

Bu noktada müşterilerimiz sektörde sadece E-GÜVEN tarafından sunulan adreste kimlik tespiti ve kurulum hizmeti ile karşılaşacaklar. E-GÜVEN yetkilileri onları arayıp randevu talep edecek ve uygun oldukları zaman ve mekanda, kimlik tespiti yapılıp, kurulum hizmeti verecek. Dolayısıyla müşterilerimiz herhangi ek bir aksiyona gerek duymadan e-imzayı kullanmaya başlayabilecek.

E-imza kullanım alışkanlıkları araştırması, size ne tür referanslar gösterdi?

Haberin Devamı

Araştırma, iş süreçlerine sağladığı fayda ile şirket ve kamu dairelerinde hızlıca aksiyon almayı mümkün kılan e-imzanın, kullanıldığı bütün sektörlerde verimlilik ve maliyet avantajları sağladığını gün yüzüne çıkardı. Ayrıca sadece kurumların değil kişilerin de e-imzaya olan yaklaşımlarını ortaya çıkararak, gelecekte e-imzaya geçiş süreçleri için önemli referanslar oluşturdu.