Teknoloji Muhafazakârın Google’u I’mHalal haramı bulmuyor

Muhafazakârın Google’u I’mHalal haramı bulmuyor

03.09.2009 - 00:13 | Son Güncellenme:

İnternette ‘arama motoru’ piyasasının lideri olan Google’un karşısına bu kez kendisine İslamı referans alan bir site çıktı

Muhafazakârın Google’u I’mHalal haramı bulmuyor

İnternette en çok para kazandıran işler sıralamasında en üstte yer alan ve Google, Yahoo, Microsoft’un (Bing) kıyasıya rekabetine sahne olan ‘arama motoru’ pazarına İslami rakip çıktı. Son yıllarda sanal alemde artan Müslüman nüfusun ihtiyacı için tasarlandığı belirtilen I’m Halal’in (www.imhalal.com) arama kriteri, ‘helal ürünlere’ dayanıyor.
İngiltere merkezli
Sitenin haram olarak belirlediği kelime ya da görüntülerin karşılığı hiçbir şekilde kullanıcının karşısına çıkmıyor. Veritabanına bakıldığında gelişmiş özellikleriyle dikkat çeken site, Google benzeri tasarımla dikkat çekiyor.
İngiltere merkezli bir girişim olan site, ‘haram’ sınıfına giren ve sakıncalı olduğu ifade edilen kelime bazlı aramalarda kullanıcıya uyarı mesajı veriyor. Bu sayede haram olan bilgilere erişimin otomatik olarak engellendiği belirtiliyor.
Sitede, ‘haram’, ‘şeytan’ veya ‘erotik’ gibi kelime başlıklarının içerdiği bir arama yapıldığında kullanıcının karşısına 1., 2. veya 3. dereceden yasaklı ibaresini içeren yazı çıkıyor ve arama ekranı boş kalıyor. 3. derece kırmızı ile uyarıya işaret ediyor. bu en sakıncalı kelime olarak belirtiliyor.

Bu çok haram!
Bazı arama sonuçlarında ilk uyarının ardından, ek bir linkle bilgilere ulaşılabileceği belirtilmesine karşılık, 3. derecede böyle bir link yer almıyor. İngilizce olarak yayına başlayan site, başta Arapça, Almanca ve Fransızca olmak üzere birçok farklı dilde de yayında.
Sitede Türkçe ve İtalyanca versiyonunun deneme aşamasında olduğu, yakında bu dilde de hizmet verileceği ifade ediliyor.
Türkçe destekli kullanım deneme aşamasında olduğundan, sitede bu yönde içeriğin zayıflığı dikkat çekiyor.

Haberin Devamı

Muhafazakârın Google’u I’mHalal haramı bulmuyor

Çinlilerin arama pazarında Baidu’su var
Google’ın kısa sürede milyarlarca dolarlık piyasa değerini yakalaması, arama motoru pazarındaki rekabeti oldukça artırdı. Yahoo’nun Google’la rekabette yeni ürün ve içerik tarafında atağa kalkmasına karşılık, kullanıcıların tercihi daha basit özelliklere sahip olan arama motorları oldu.
Ayrıca farklı dilde hizmet veren motorlardan Çinli Baidu’nun yatırımları dikkat çekiyor. Bu site gerek Çin gerekse Amerika’da yoğun ilgi görüyor. Bir Türk girişimi olan Hakia adlı arama motoru da, semantik (manaya ait) bazlı arama yaparak piyasada kendisine yer arıyor.