Gündem Terör endişesi intiharı öngöremedi

Terör endişesi intiharı öngöremedi

27.03.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

11 Eylül saldırılarının ardından, terör eylemlerini engellemek için güçlendirilen zırhlı kokpit kapısı sayesinde uçağı düşürmek isteyen pilotu kimse engelleyemedi

Terör endişesi intiharı öngöremedi

Barcelona-Düsseldorf seferini yapan Germanwings Hava Yolları’na ait 9525 sefer sayılı uçağın yardımcı pilotunun kendisini kokpitin içine kilitleyerek uçağı bilerek Fransız Alpleri’ne düşürdüğünün ortaya çıkması ile güvenlik prosedürleri ile ilgili tartışma başlattı. Havacılık dünyası 150 kişinin öldüğü facianın ardından, El Kaide terör örgütünün ABD’ye düzenlediği 11 Eylül 2011 saldırılarının ardından getirilen “kokpit kilidi” uygulamasının zaafları ile yüzleşmek zorunda kaldı.
Karakutudan elde edilen bilgiler, kaptan pilot Patrick Sonderheimer’in dışarı çıktığı sırada yardımcı pilot Andreas Lubitz’in kapıyı dışarıdan açılamayacak şekilde kilitlediğini gösterdi. Bu nedenle, uçağa kasten irtifa kaybettiren Lubitz’i kimse engelleyemedi.
11 Eylül saldırılarının ardından, olası terör eylemlerini engellemek için yeni bir kokpit kapısı sistemi geliştirilmiş ve pilotların ihtiyaç durumu dışında kokpitten çıkmaları yasaklanmıştı. Tüm uçaklar için zorunlu hale getirilen söz konusu sistem, yolcuların kokpite erişimini tamemen engellemeyi amaçlıyordu.
Normal uçuşlarda kokpit bölümü her zaman kapalı ve kilitli oluyor. Yalnızca kabin ekibinin bildiği bir kod sayesinde kokpite erişilebiliniyor. 2003’te yeni getirilen Kokpit Kapı Kilitleme Sistemi (CDLS), şifre ile yapılan girişlerin de içeriden yapılan manuel bir müdahale ile engellenmesini sağlıyor.
Uçuş sırasında kokpite giriş çıkışlar kabin ekibi tarafından kontrol edilir. Olası bir uçak kaçırma durumuna karşı mürettebatın kokpit kapısını kilitleme yetkisi vardır. Uçuş kılavuzuna göre, Kokpit Kapı Kilitleme Sistemi (CDLS) elektronik yoldan kapının açılmasını ve kilitlenmesini sağlar. Sistem, kokpitte iki pilotun arasında bulunan bölmede yer alır. Ayrıca kapı girişini ve kokpite uzanan koridoru da gösteren üç kamera bulunur. Pilotlar acil bir durum fark ettiklerinde kabin ekibini de içeri almama yetkisine sahiptir. Ancak kokpit kapısı pilotlardan birinin dışarıdan müdahalesi ile 5 ila 20 dakika içerisinde elektronik şifreyle girilmek kaydiyle dışarıdan açılabilir. Uçuş kılavuzuna göre kokpite erişim için ‘rutin’ ve ‘acil’ durum prosedürleri vardır. Ancak kokpitte bulunan pilotlar prosedür ne olursa olsun istedikleri takdirde kokpite erişimi kısıtlayabilir.
Airbus’ta kokpit kapısı için üç prosedür var.
Kilit açık: Kabin memurları kokpite erişebilir.
Normal: Kapının kilitli ama ‘acil durum’larda kabin ekibi için erişim sağlanır.
Kilitli: Kapıyı pilotlar tamamen kilitler. Acil erişim, kokpit zili, ve kokpite erişim sağlayan şifreleme sistemi 5 ila 20 dakikalığına kilitlenir.