The Others 4 milyondan yarım trilyona

4 milyondan yarım trilyona

25.03.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

4 milyondan yarım trilyona

4 milyondan yarım trilyona


Marmara depremine kasasında 4 milyon lirayla yakalanan AKUT, halkın bağışlarıyla bugün malvarlığını yarım trilyona çıkardı


       Halk, depremde, çığda, uçak kazasında insanların yardımına koşan Arama ve Kurtarma Derneği'ne (AKUT) vefa borcunu, ödedi. Adana - Ceyhan depreminde üç beton kırıcı, bir jeneratör ve projektör sistemi hibe edilen AKUT, kasasında yedi dolarla yakalandığı Marmara depreminden sonra gelen bağışlarla malvarlığını yarım trilyon liranın üzerine çıkardı.
       Marmara Depremi'nde yol paralarını bütçesinden karşılayarak bölgeye giden dernek, bugüne kadar 365 milyar lira nakit paranın yanında 20 araç, iki motosiklet ve iki kar motosikletinin sahibi oldu.

Bankacı AKUT'lar

       Depremin üçüncü gününden itibaren Türkiye'nin dört yanından akan nakit yardımlar için AKUT'un bankacı üyelerinden oluşan bir komisyon kuruldu. Bu komisyon, günün koşullarına göre parayı günlük, haftalık veya aylık repo yaparak derneğin gelirini koruma altına aldı, nakitin en yüksek seviyede nemalandırılmasını hedefledi.
       Derneğin yeri için kira, elektrik ve su parası ödenmezken, herhangi bir kurtarma operasyonunun derneğe 100 milyonlarca liraya mal olduğuna da dikkat çekildi.

Mahruki: Halk arkamızda

       Yardımların afet dönemlerinde arttığını belirten AKUT Yönetim Kurulu Başkanı Nasuh Mahruki de şunları söyledi:
       "Türkiye'ye hizmet için kurulduk. Biz afet olaylarında emeğimizi ortaya koyduk ve koyuyoruz. Bunun karşılığında ekipman ve gerekli desteğin sağlanması için halk hep arkamızda oldu. Bu da bizi çok mutlu ediyor. Toplumun içinden çıkan bir grup olarak halktan yardım ve destek almak gurur verici."
       Özellikle yurtdışında yaşayan Türkler ve diğer ülkelerin arama - kurtarma ekiplerinden yardım geldiğini anlatan Mahruki, "Ancak arama - kurtarma işi, kabarık bütçe istiyor. Öneğin kurtarma helikopterinin fiyatı 3 milyon dolar. Biz de imkanlarımız yettiğince kurtarma malzemesi alıyoruz" diye konuştu.

AKUT'un malvarlığı

       Bankada 365 milyar lira, 20 otomobil (ambulans, minibüs, jeep, binek oto ve pikaplar), iki kar motosikleti, iki motosiklet, 30 jeneratör (tanesi 500 milyon - 3 milyar lira), 11 kırıcı (toplam değeri 11 milyar lira), 20 aydınlatma projektörü (tanesi 50 milyon lira), 10 büyük, 10 küçük spiral taş kesme motoru (tanesi 40 milyon lira), 4 hidrolik kesme ayırma seti (tanesi 5 milyar lira), 15 küçük tip kırıcı (tanesi 50 milyon lira), benzin motorlu iki kırıcı (tanesi iki milyar lira), iki benzin motorlu spiral kesme aleti (tanesi bir milyar 700 milyon lira), 10 matkap (tanesi 50 milyon lira), biri büyük 11 çadır (toplam değeri 11 milyar lira), iki oksijen kesme seti (tanesi 1.5 milyar lira), 12 hava yastığı (tanesi 300 - 700 milyon lira), benzinli ve elektrikli ağaç kesme motorları (tanesi 150 milyon lira).

Yedi dağcı kurmuştu

       AKUT, Şubat 1996'da, çoğu dağcı yedi gönüllü tarafından resmen kuruldu. Üyelerinin her biri dağcılık ve kaya tırmanışı gibi doğa sporlarında uzman. AKUT geliştikçe Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki SAT komandolarından mühendislere, mimarlardan hekimlere kadar daha önce yurtdışında yaşamış, iyi bir altyapıya sahip pek çok insan derneğe katıldı. Onaylı 213 üyesi ve 252 gönüllü başvurusu var. Üyeler, eğitimin ardından, takım içindeki performans ve organizasyon kaabiliyetlerine göre Yönetim Kurulu'nca derneğe alınıyor.

Üyelere komando eğitimi

       Üyeler sözlü olarak bilgilendirildikten sonra tıpkı SAS komandoları gibi ağır bir eğitimden geçiyor. Türk Radyo Amatörler Birliği de telekomünikasyon dersleri veriyor. Üyelere ayrıca profesyonel dağcılarca ip ve kaya tırmanış teknikleri öğretiliyor. Doğa koşullarına bağlı olarak eğitim yerleri hastanelerden konferans salonlarına, dağ yamacından ormana kadar farklılık gösterebiliyor. Eğitim ortamında İsrailli, İskoç Lochobel dağ, Türkiye Sivil Savunma ve TSK özel operasyon timlerinden yardım görüyor.

Türkiye'den Mozambik'e

       AKUT, 22 dağ ve kayak merkezinde kurtarma operasyonunun yanı sıra dört kamyon kazasına müdahale etti. Üç sel, altı deprem, dört orman yangını ve raftingte kurtarma operasyonu düzenledi. AKUT resmiyet kazanmadan önce 1995'te söz yazarı ve müzisyen Onno Tunç'un hayatını kaybettiği Yalova'daki uçak kazasından sonra cesetlerin indirilmesi operasyonuna katıldı. Ardından Fethiye, Batı Karadeniz, Adana, Denizli, Niğde, Karaman, Ermenek, Isparta ve Aladağlar'da doğal sel ve doğa sporları nedeniyle birçok afet ve kazada halkın yardımına koştu. 17 Ağustos sonrası Marmara'da, 12 Kasım'da da Düzce'de insanların imdadına yetişti. AKUT; Alaska McKinley Dağı ve Himalayalar Lhotse Dağı'ndaki kurtarma operasyonları ile Atina, Tayvan depremleri ve Mozambik'teki sel felaketinde de insanlara yardım elini uzattı.