Bayram keyfinizi kaçırmayın

Bayramı sadece yemek yeme eylemi olarak değil, sevdiklerinizi görmek, onları dinlemek ve sevginizi anlatmak için bir fırsat olarak görün. Sevginizi yemek ve tatlı ile ifade etme yoluna gitmeyin

Dilara Koçak

Sıcacık pideler, tulum peyniri, zeytin, bal ve reçeller yediğiniz güzel ramazan sofralarının ardından bayramda ikram edilecek tatlıların hayalini kuruyorsanız, bayram sonrasında işiniz daha zor olabilir. Geleneksel olarak bayram kahvaltısıyla başlayan ve devam eden bu günlerde, tüm aile bir arada olduğu için sofralar her zamankinden çok daha çeşitli besinler içerir. Büyükannelerin börekleri, el yapımı tatlıları ve özel pişen yemekleri reddetmek, bazen büyüklere saygısızlık gibi de algılanmakta veya bu mazeretin arkasına sığınılarak aşırı yemek yenilebilmektedir.

Bu bayramın en büyük özelliği, bayramlaşmaya gelen dostlara ikram edilen tatlılar, çikolatalar ve şekerlerdir. İnsan metabolizması karmaşıktır ve her saniye bu sistem aynı düzeni ister. Vücudun ihtiyacı olan her şeyi bayram günü olsa da dengeli tüketmek gerekir. Dolayısıyla günlük ihtiyaç duyulan enerji, besin öğeleri, vitamin ve mineraller, yeterli ve dengeli bir şekilde alınmalıdır. Tabii ki 'Geleneksel yemeklerden vazgeçin, hiç şekerli besin yemeyin’ mesajı bayramda doğru değil ama hayatın her döneminde olduğu gibi, yine önemli olan ''neyi, ne kadar, nasıl ve ne zaman'' tükettiğinizdir.

Şeker Bayramı, aslında en çok çocukların büyük heyecanla bekledikleri bir bayramdır. Yeni kıyafetler, bayram sabahı büyüklerin elini öptükten sonra heyecanla beklenen cep harçlıkları ve tabii ki kapı kapı gezerek şeker toplamak. Bu durum onlar için eğlenceli bir oyun aslında ama bir yandan da tehlike çanlarının çalıp da, sesinin duyulmadığı bir dönem!


Çocukların beslenmesi yetişkin beslenmesinden daha hassas bir konudur.

Özellikle büyüme ve gelişme döneminde, ağız ve diş sağlığı, beslenme alışkanlıklarından etkilenir. Aşırı şeker ve şekerli ürünler tüketilmesi, çocukların dişleri açısından sakıncalıdır. Bu durum mide ve bağırsak hassasiyetine de sebep olur.

Sürekli şeker ve şekerli ürünlerin tüketilmesi, çocukların açlık duygusuna engel olarak, ana yemeklerin ve aralarda olması gereken sağlıklı atıştırmaların reddedilmesine yol açar.

Çocukların sadece şeker ve çikolata yerine, sütlü tatlı ve meyve yemeleri sağlanabilirse, daha doğru bir yol çizmiş olunur.

Bunun için bayramdan önce çocuğunuz ile oturup konuşun ve ona şekerli gıda tüketiminin fazlasının zararlı olabildiğini anlatın. Sınırlı miktarda çikolata ve şekere müsaade edebileceğinizi söyleyin. Tamamen yasaklamayın. Çünkü bu durum, çocuğunuzun gizli gizli şeker veya çikolata yemesine sebep olabilir.
Ramazan Bayramı sadece çocukların değil, büyükanne ve babaların de özlemle beklediği bir bayramdır. Tüm sevdiği çocuk ve torunlarını bir arada görmek fırsatı, büyüklerimiz için sanırım en büyük hediyedir. Ancak onların hayattaki en önemli isteği ve mutluluğu, sevdiklerini mutlu görmek ve onlara bir şeyler pişirip yedirmektir aynı zamanda. İşte burada her iki tarafın dikkat etmesi gerekiyor.


Büyüklere öneriler

Sevgili büyükler, bayram için çok özel, yağlı, hamurlu yiyecekler hazırlama fikrini tekrar gözden geçirin. Çok fazla özel yemek hazırlamak hem sizin için büyük bir fiziksel yorgunluk ve hastalık, hem de sevdiklerinizin beslenmesi için bir risk haline gelebilir. Beraber yapılan sohbetlerin keyfini çıkarmaya çalışın. Sadece fiziksel açlığınızı giderecek kadar yiyin, disiplininizi kaybetmeyin. Bayram sofralarında geçirilen zamanın uzun olması, yenilen yemek miktarını da artırabilir, dikkat edin. Başlangıç yemeklerinde hafif salata ve zeytinyağlılar olmasına özen gösterin ve bol su için. Bayramı sadece yemek yeme eylemi olarak değil, sevdiklerinizi görmek, onları dinlemek ve sevginizi anlatmak için bir fırsat olarak değerlendirin.

Bayram önerileri


Aşırı şerbetli, yağlı tatlılar yerine, sütlü tatlılar veya meyve tatlısı tercih edin. Sütlaç, kazandibi, ayva tatlısı, elma tatlısı, armut tatlısı, kabak tatlısı, kuru kayısı, kuru incir dolması iyi seçimlerdir.

Ana yemeklerinizi hazırlarken, fırınlama, buğulama, haşlama yöntemlerini kullanın, hayvani yağlardan ve yağlı etlerden uzak durun kızartma yöntemini tercih etmeyin.

Günde ortalama iki litre sıvı tüketimini unutmayın.

Bayram ziyaretlerinde yakın mesafeler için araç kullanmak yerine yürüyerek gitmeyi tercih edin.

Şeker ve kalp hastaları dikkat

Tansiyon, şeker hastalığı veya kalp damar hastalığı olanlar, Ramazan Bayramı’nda yediklerine daha da çok dikkat etmeleri gerektiğini lütfen unutmasınlar.

Özellikle tereyağı, katı margarin veya hayvansal yağlar kullanılmış yemeklerden uzak durmaları ve yedikleri et cinsine dikkat etmeleri önemli. Şeker hastası olanlar, meyveli tatlıları tatlandırıcı ile hazırlayabilir veya diyet pudingler kullanabilirler.

19 Kasım 2019 Magazin Bülteni19 Kasım 2019 Magazin Bülteni

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber