The Others GAP denize kavuşuyor

GAP denize kavuşuyor

03.10.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

GAP denize kavuşuyor

GAP denize kavuşuyor


Irak sınırından başlayıp, Nusaybin - Şanlıurfa - Diyarbakır'ı geçerek Mersin ve İskenderun'da denize ulaşacak GAP Süper Demiryolu için İspanya ile mutabakata varıldı


       İspanya Hükümeti, Türkiye'nin yürüttüğü en büyük entegre bölgesel kalkınma projesi GAP'ı (Güneydoğu Anadolu Projesi) iki yerden denize ulaştıracak, olan "süper demiryolu" için gerekli bir milyar dolarlık (650 trilyon) finansmanın tamamını karşılayabileceğini bildirdi. İspanya, bölgenin ulaşım ve ticaretini uluslararası alana taşıyacak olan yatırımın İspanyol firmalarınca üstlenebileceğini de iletirken, iki ülke hükümetleri arasında ortak çalışma grubu oluşturulması kararı alındı.
       Başlangıçta Şanlıurfa - Diyarbakır'ı da kapsayan ve 612 kilometre olarak planlanan GAP Süper Demiryolu projesinin uzunluğu 220 kilometrelik Irak sınırı - Nusaybin - Şanlıurfa arasının eklenmesiyle 832 kilometreye çıkarıldı. Projeye, Mersin limanının yanısıra İskenderun limanı da "denize ulaşım" noktası olarak dahil edildi.

Maliyet arttı

       Bu son değişikliklerle ilk maliyeti 600 milyon dolar olarak hesaplanan dev projenin finansman gereksinimi de 1 milyar dolara yükseldi.
       Baştan itibaren GAP Süper Demiryolu projesi ile yakından ilgilenen İspanya hükümeti ve İspanyol firmaları, yapılan son proje değişikliklerinin de finansman rezervleri içinde yer aldığını belirterek, gerekli kaynağın tamamının İspanya Hükümeti tarafından karşılanacağını, Ulaştırma Bakanlığı aracılığıyla Türk hükümetine ilettiler.
       İspanya hükümetinin 1 milyar dolarlık finansmanın tamamını karşılamaya hazır olduğunu geçen hafta içinde bildirdi. Türk tarafı da projenin süratle yaşama geçirilmesi için çalışmaların hızlandırılması ve işin yapımı ile finansmanın koşullarının nihai karara bağlanması için ortak çalışma grubu kurulması düşüncesini İspanya'ya iletti.

Eskiler de yenilenecek

       Oluşturalacak ortak çalışma grubu aynı zaman Süper demiryolu yatırımının "fizibilite çalışmalarının" başlatılması ile ilgili usül ve esasları da belirleyecek.
       GAP bölgesinde yer alan diğer mevcut demiryollarının "kalite yükseltilmesi ve elektrifikasyonu" de proje kapsamında. İspanya'nın taahhüt ettiği finansman garantisi içerisinde bu yatırımlar da gerçekleştirilecek.
       Güneydoğu Anadolu bölgesindeki tüm illeri Irak sınırından başlamak üzere dünya standartlarında süratli ve güvenli demiryolu hattı ile Türkiye'nin en büyük ihraç limanlarından Mersin ve İskenderun limanlarına bağlayacak olan demiryolu hattının, bölgedeki ekonomik gelişmenin katlanarak artmasına, dış dünyayla ticaret bağlantılarını güçlendirmesine katkı sağlayacağı belirtiliyor.

GAP Otoyolu da bitiyor

       Ulaştırma Bakanlığı, DLH (Demiryolları, Limanlar, Havameydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü) ve TCDD yetkilileri, GAP uluslararası Havaalanı'nın Şanlıurfa'da tamamlanmak üzere olduğunu, GAP otoyolunun da büyük bir bölümünün tamamlandığını belirttiler. Yetkililer, süper demiryolunun da devreye girmesiyle, bölgenin ulaşım altyapısının sorunsuz hale geleceğini, kara, hava, demiryolu ve deniz ulaşımı ile entegre kalkınma projesinin, "entegre ulaşım altyapısına" kavuşacağını kaydettiler.