The Others Hayatımız şarj olacak

Hayatımız şarj olacak

14.04.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Hayatımız şarj olacak

Hayatımız şarj olacak


2000’li yılların favori enerji kaynaklarından biri de piller


       Chelles, Paris’in banliyölerinden biri... İçten yanmalı(combustible) pille donatılmış küçük bir elektrik santralının yanındayız. Yeni teknolojilerin denendiği bu santral, EDF - GDF şirketlerinin ortak ürünü. Chelles’de yaklaşık 200 ocak, bu özel elektriği tüketiyor. Evlerde ve radyatörlerde dolaşan sıcak su da şehrin merkez ağına bağlı bu pille besleniyor.

Cep telefonları için elverişli

       Amerikan Plug Power bataryalarının yaratıcısına göre bu pil, insanlık tarihinde ateşin ve buhar enerjisinin keşfinden sonra önemli bir kilometre taşı. Son birkaç yıldır zaten içten yanmalı pil üreten ve geliştiren kuruluşların sayısı da arttı; (Ballard Power Systems yüzde 71, Avista yüzde 81, Plug yüzde 87) Bu teknolojilere yönelik ciddi bir yatırımcı potansiyelinden de söz edilebilir.
       Bu yeni teknoloji beraberinde pek çok sürprizi de getiriyor: Bu yolla elde edilen hidrojen enerjisi taşıtların hareket etmesinden şehirlerin aydınlatılmasına, fabrikaların üretime geçmesinden cep telefonları ve taşınabilir bilgisayarlara kadar farklı alanlarda kullanılabilecek.

Çevreyi daha az kirletiyor

       Daimler - Benz 2004 yılında, pille çalışan bir otomobil modelini piyasaya sunacak. Chicago’da ise pille çalışan otobüsler deneme aşamasında. Motorola da elektronik ekipmanını bütünüyle yeni teknolojiye uyarlıyor.
       Fransız milletvekili Vert Guy Hascoet, tarihe geçecek teknolojik bir evrime ulaşıldığını açıkladı. Fransa’da 1 Haziran 1999 yılında Bakanlıklararası Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Komitesi, içten yanmalı pillerin çevreyi daha az kirlettiğini açıkladı. Atom Enerjisi Başkanlığı ise, alternatif enerji arayışına yönelik araştırmaların desteklenmesi kararını aldı.

Araştırma ağı kuruldu

       İçten yanmalı pil konusunda, araştırma yapan bir ağ da kuruldu. Bu amaçla üniversiteler, CNRS, endüstri laboratuvarları, çevre ajansları biraraya geldi. Bu ağ temelde ‘yeni enerjiler’i araştırıyor.
       Fransız otomobil sektörü, rekabet nedeniyle pille çalışan bu tür araç projelerinde bir hayli ilerleme kaydetmiş vaziyette. Fransız Ademe şirketinden Daniel Clement, 12 araştırma projesinin gündemde olduğunu açıkladı. Araştırmalar genel olarak üç konu çevresinde gruplandırılıyor: Pilin kalbi, dayanıklılığı, işleyişi ve özellikle de hidrojen üretimi.
       Grenoble’daki dev araştırma merkezinde görevli üç bin uzman ise içten yanmalı pillerle ilgili en gelişmiş teknolojiler üzerinde gayet yoğun bir biçimde çalışıyor. Bu teknolojinin günümüzde en sık uygulandığı işletmeler ise teknoloji alanında ciddi iddaları olan Japonya’da yer alıyor.

Japonlar yine önde

       Japon otomobil ve elektronik eşya üreticileri sürekli biçimde çalışıp , testler yapıyor. Kuzey Amerika’da Idem, Kanada’da Ballard, bu alanın liderleri. Uzmanlıkları, araçlara monte edilen pilli sistemler. Ballard’ın ortakları; Daimler - Benz, Ford, Generel Motors ve Toyota. Fransa’nın önde gelen kuruluşları ise; Air Liquide, PSA - Renault ve Gaz de France. Uzmanlar içten yanmalı pilin bir enerji kaynağı olmadığını, ancak öncü enerjiyi final enerjiye dönüştüren bir birim olduğu görüşünde. (LIBERATION)