İnsan kaynaklarına Teknoloji damgası
Teknoloji sihirli değneğini eskinin ’külkedisi’ olan personel müdürlüğüne dokundurarak, gösterişli bir ’prenses’ olan insan kaynaklarını yarattı
SİBEL KÖKLÜ/BURAK MERGEN
Günümüzde enformasyon ve bilgi, şirketlerin en etkili silahı oldu. Bilgi artık doğal kaynaklardan, büyük fabrikalardan ya da şişkin banka hesaplarından daha değerli ve güçlü. Bütün sektörlerde en iyi enformasyona sahip olan ya da bunu en etkili biçimde kullanan şirketlerin, bir anda en ön sıralara tırmandığını görüyoruz. Şirketlerin başarısı da, maddi ya da finansal varlıklardan çok daha değerli bir şeyle, entellektüel sermayeleriyle ölçülmeye başlandı. Entellektüel sermaye şirket içinde çalışanın, sonuçta da insanın önemini bir kez daha gündeme getirdi. Diğer bir deyişle, yeni ekonomide ’insan’ büyümenin ve gelişmenin odak noktasına yerleştirildi. Bu noktada insan kaynaklarının, bir şirketin mali performansında ne derecede etkili olduğu bir kez daha gözler önüne serildi. Teknoloji bir anlamda eskinin personel müdürlüğü olarak adlandırılan ve sadece çalışanların bordrolarıyla uğraşan departmanını, daha çok ön plana çıkarttı.
İK’nın farkına varıldı
İnsan Kaynakları (İK) yönetiminin profesyonel birikim gerektiren bir uzmanlık alanı olduğu bilinci yaygınlaştıkça, birçok işletmede etkili insan kaynakları uygulamalarının devreye girdiğini görüyoruz. Artık insan kaynakları, stratejik yönetimin ayrılmaz bir unsuru olarak karşımıza çıkıyor. Şirketlerde yavaş yavaş insan kaynaklarından sorumlu yöneticiler, üst yönetimde yer almaya başlıyor. İnsan kaynakları departmanı artık kurum kültürü yaratma, kurumsal iletişim ve çalışanların yetkinliklerinin geliştirilmesi gibi birçok önemli görev de yüklenmiş durumda.
Teknolojik gelişim ve profesyonelleşme
Son yıllarda insan kaynakları teknolojinin gelişimi ile inanılmaz bir dinamizm kazandı. Kurumlar, insan kaynaklarının daha operasyonel ve rutin bazı fonksiyonlarını dışarıdaki şirketlere vermeye, kiralamaya yani outsource’a yöneldi. Ayrıca aynı grubun kurumlarındaki ortak konulara dönük ve genellikle rutin olan işlemleri, 'ortak hizmet merkezi' olarak adlandırılan bir şirkette toplama yoluna gidildi. Bu yöntemle maliyet tasarrufu da sağlanmış oldu. Teknoloji ve bilişim denilince ilk akla gelen şirketlerden biri olan IBM, tüm
dünya çapında kurduğu bu tipteki şirketi ile bir örnek teşkil etti. IBM’in bu şirketi insan kaynaklarına dönük ortak işlemleri üstlendi ve bir süre sonra dışarıya açılıp, kar amaçlı bir yapıya dönüştü. Sonuçta bu yapılanmayla yılda
yüzde 40 oranında tasarruf sağladı.
Ve teknoloji prensesi yarattı
İnsan kaynakları yönetimi, organizasyonun gerektirdiği fonksiyonları yerine getirirken, teknolojiden de giderek daha fazla yararlanmaya başladı. Doğru insanların seçilmesi sürecinde elektronik ortamlarda oluşturulan bilgi bankaları, insan kaynaklarının yardımına koştu. Diğer bir deyişle teknoloji insan kaynaklarına işlerini yapmada yardımcı olurken, diğer yandan da bu departmanın organizasyon içerisinde daha fazla öne çıkmasına yolaçtı.
İnternet ve web uygulamalarının gelişimi ise, insan kaynaklarının giderek bağımsızlığını kazanmasına katkıda bulundu. Biraz da 'dot.com mania' olarak nitelendirilen internet ortamında, şirket kurma çılgınlığının da etkisiyle birbiri ardına pek çok insan kaynakları sitesi web’de boy göstermeye başladı. İşi sadece insan kaynakları olan bu şirketlerin gelişimi, bu alanda daha da profesyonelleşmeyi ve etkinleşmeyi getirdi. Sonuçta teknoloji sihirli değneğini eskinin ’külkedisi’ olan personel müdürlüğüne dokundurarak, ondan gösterişli bir ’prenses’ olan insan kaynaklarını yaratmayı başardı.
’Çalışanlar iç müşteri olarak değerlendirilmeli’
Verimli insan kaynakları yönetimi için kesintisiz bilişim altyapısının önemine dikkat çeken BMC Software Türkiye Genel Müdürü Bartu Bugatur, yeni insan kaynakları yöneticisinin bilişim teknolojilerini iş sonuçları perspektifinden değerlendirmesi gerektiğini söylüyor;
'Yeni insan kaynakları yöneticisi profili, bilişim teknolojilerini, iş sonuçları perspektifinden değerlendirip, pozisyonlayabilme yeteneği ve birikimine sahip olacaktır.
Firmaların en önemli varlıkları ve her biri birer 'iç müşteri' olarak değerlendirilmesi gereken çalışanların da tedarikçilerinden tek bir arzusu olacaktır; Kaliteli Servis Seviyesi Yönetimi. Kalitenin ve verimin anahtarı ise verimli bilişim altyapısından geçer'.
Global firmalar açısından insan kaynakları yönetiminin en önemli olgulardan biri olduğunu belirten Bartu Bugatur, insan hatasını bertaraf edecek otomasyon sistemlerinin kurulması gerektiğini söylüyor;
'Kurumsal ölçekte karmaşık iş süreçleri ile kurgulanmış, demografik olarak da çeşitlilik arzeden global firmaların en önemli olgularından birisi bu kaynakların yönetimidir. Beklenen kalite kriterleri seviyesinde yönetildiği taktirde verimliliği arttırıcı bir fırsat, yönetilemediği taktirde ise bir risk haline gelen çalışan kaynağı yönetimi, insan hatasını bertaraf edecek otomasyon sistemlerine kavuşturulmalıdır. Rutin iş süreçlerini otomasyona tabii tutarak, kritik sayılabilecek uygulamaların kesintisiz çalışmasını sağlayan insan kaynakları politikaları rekabette bir adım önde olacaktır'.
Global Etkin ELEMAN Seçme Sistemi EGES Danışmanlık tarafından geliştirilen Global Etkin Eleman Seçme Sistemi, insan kaynakları ve birim yöneticilerinin eleman alımı ile ilgili harcayacakları zaman ve maliyetleri en aza indiriyor. Günümüzde teknoloji kullanımı yolu ile gerek performans değerlendirme gerekse eleman alımları esnasında maliyetleri düşürmenin, etkinlik ve verimliliği artırmanın mümkün olduğunu söyleyen EGES Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı Timuçin Özgeç; 'Eleman alımının süreçlerini arka arkaya sıraladığımızda, bu sürecin getirdiği yükü daha iyi anlayabiliyoruz. Bunun yanı sıra insan kaynakları birimlerinin şirketlerin başarısı için mutlaka gerekli olan performans değerlendirme, kariyer geliştirme, eğitim planlama ve şirket içi kültürü geliştirme gibi konulara, elaman alımlarına harcadıkları zaman nedeni ile yeterince yoğunlaşamamasını da ek bir yük olarak belirtmek gerekiyor. Oysa internet ve intranet kullanımı ve uygun veri tabanlarının oluşturulması ile eleman alımına ayrılan zamanın azaltılması mümkün' diyor.
Sisteme göre, EGES Danışmanlık insan kaynakları uzmanları tarafından ön görüşmeleri tamamlanan adaylar, ilgili pozisyonda yöneticililik deneyimine sahip danışmanlar tarafından ikinci bir görüşmeye alınıyor. Kişisel becerileri, yetkinlikleri ve teknik bilgileri bir notlandırma sistemi ile değerlendirilen adayların bilgileri, www.aloinsankaynaklari.com sitesinde sisteme üye firmaların kullanımına sunuluyor. Bu sistem sayesinde firmalar, görüşülmüş, özelliklerine, birikimlerine ve yeteneklerine göre değerlendirilmiş adaylarla buluşabiliyor. Yani zaman kazanıyorlar. Sistem firmalara yıllık üyelik sistemiyle sunulduğundan, firmalar yıl boyunca ne kadar çok eleman alırlarsa, eleman başına harcadıkları maliyet düşüyor.
Milliyet İş Yaşamı İnsan Kaynaklarını Bilişim 2001’de tartışmaya açıyor
Teknoloji ve İnsan Kaynaklarının Etkileşimi
Saat: 14:00 - 16:00 - Yer: Askeri Müze Kültür Sitesi - KONFERANS SALONU
KATILIMCILAR: Alper Utku - Management Centre Türkiye Genel Müdürü, Bekir Kural - Siemens Business Services insan Kaynakları Direktörü - Peryön Yönetim Kurulu üyesi, Diana Misim Fındıkoğlu - Centra Türkiye Satış Pazarlama Direktörü, Ebru Emiroğlu - Oracle insan Kaynakları çözüm, Timuçin Bayraktar - Temsa insan Kaynakları Ve Bilgi Sistemleri Direktörü,
İnsan Kaynaklarında Teknoloji Kullanımının Sınırları
Saat: 10:00 - 12:00 - Yer: Askeri Müze Kültür Sitesi - KONFERANS SALONU
KATILIMCILAR: Cihangir Kavuncu - Colgate Palmolive insan Kaynakları Direktörü, Hande Yaşargil - Doğan Burda Rizzoli insan Kaynakları Direktörü - Peryön, Mehmet ünal - Danışman, Yener Tugay - Ekser Yönetim Danışmanlık Yönetim Kurulu Başkanı, özlem Demir - Karya Yönetim Danışmanlık Başkanı,