The Others SİNEMA

SİNEMA

21.11.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

BAŞARILI BİR DÖNEM FİLMİ: "SALKIM HANIM'IN TANELERİ"

SİNEMA
BAŞARILI BİR DÖNEM FİLMİ: "SALKIM HANIM'IN TANELERİ"

milimetre / Burak GÖRAL Antalya Film Festivali'nde büyük ilgi gören "Sultan Hanım'ın Taneleri" bu hafta sinemalarda. Bu büyük filmi kaçırmayın... KÜNYE
Salkım Hanım'ın Taneleri
Yönetmen: Tomris Giritlioğlu
Oyuncular: Zuhal Olcay, Hülya Avşar, Kamuran Usluer, Uğur Polat, Zafer Algöz, Güven Kıraç
Türkiye yapımı Avşar Film

Gayrimüslimlere 1940'lı yıllarda ağır bir vergi mükellefiyeti getirildi. Gayrimüslimler bu yüksek orandaki vergiyi ödeyemeyince tüm mal varlıklarını yitirdiler. Hala borcu kalanlar ise borçlarını ödeme karşılığında Aşkale'ye sürgüne gönderildiler. Türkiye yakın tarihinde hatırlandıkça acı veren bu büyük olay hakkında hala kısıtlı kaynaklar vardır. Dr. Yılmaz Karakoyunlu'nun "Salkım Hanım'ın Taneleri" adlı romanı bu yıllarda geçen siyasi, dramatik ve sağlam kurgulu bir romandır. TRT geleneğinden gelen yönetmen Tomris Giritlioğlu'nun bu önemli kitabı ve dolayısıyla da pek fazla hatırlatılmak istenmeyen bir konuyu sinemaya aktaracağı duyulduğunda büyük merak uyandırmıştı. Filmde olay akışı gayrimüslimlere Varlık Vergisi'nin konmasının az evvelinde başlıyor. Durmuş (Zafer Algöz) ve karısı Nimet (Derya Alabora) Niğde'den İstanbul'a "tutunmaya" göç ediyorlar. Durmuş'un hemşehrisi Bekir (Güven Kıraç), İstanbul'un varlıklı beyefendilerinden olan Halit Bey'in (Kamuran Usluer) yanında çalışmaktadır. Durmuş, Bekir'i bulur, ondan yardım ister ve böylece Bekir'in de yardımıyla bir iş sahibi olur. Ancak bu durum hırslı ve paragöz Durmuş için yeterli değildir. Halit Bey'in karısı Nora (Hülya Avşar), kocasına bir çocuk verememenin ezikliğiyle akıl sağlığını yitirmiştir. Halit Bey'in konağının en üst katında yaşamaktadır. Halit Bey ise cilveli ve gözü yükseklerde olan Nefise (Zuhal Olcay) ile bir ilişkiye başlamıştır. Durmuş'un konağa gelişi, Varlık Vergisi'nin gündeme gelişi ve sürgünlerin başlaması filmin tüm kahramanlarını olumsuz yönde etkileyecektir. Pek çok karakter barındıran dev bir öyküyü anlatan filmler haliyle uzun olmak zorundadırlar. "Salkım Hanım'ın Taneleri" büyük bir prodüksiyon ve ciddiyetinden dolayı anlatıp geçilemeyecek bazı özelliklere sahip. Giritlioğlu filmini en başta çok uzun çekmiş, sonra kısaltmak zorunda kalmış. Kısaltmasaydı fazla uzun ve seyirci açısından sıkıcı kaçabilirdi doğru ama kısaltarak da bazı karakterlerin tanımlanışını da sınırlamış. Mesela Nefise ve Nora filmin en önemli iki kadın oyuncusu tarafından oynansa da haklarında pek fazla fikir edinemediğimiz karakterler olarak kalmışlar. Filmde en çok Halit Bey'in muhasebecisi ve kayınbiraderi olan Levon'u (Uğur Polat), Durmuş'u, Bekir'i ve Halit Bey'i tanıyoruz. Yani erkek karakterleri. Olayların her zaman içinde olup onlara zaman zaman yön veren kadınları ancak bir iki cümleyle tanımlayabiliriz belki de. Giritlioğlu'nun kamerası ve çekim açıları neredeyse kusursuz. Filmin tekniği ses dışında oldukça başarılı. Oyunculuk içinse söylenecek laf yok. Hepsi ayrı ayrı karakterlerinin hakkını vermiş bir kadro bu. Hülya Avşar güzelliğinden ödün vermiş ve daha çok oyunculuğunu çıkarmış ön plana. Zuhal Olcay son yıllardaki en başarılı kötü kadın karakterini yaratmış. Uğur Polat her zamanki naifliğine yakışan bir karakterde Altın Portakal'ı zaten hak etmişti. Kamuran Usluer Türkiye'nin Anthony Quinn'i gibi bir aktörüdür ve ne yazık ki yeterince keşfedilememiş bir değerdir. Zafer Algöz ve Güven Kıraç ise müthiş bir ikili oluşturuyorlar. Bu iki "nispeten yeni kuşak" oyuncu ilerde çok başarılı karakterler çıkaracaklardır karşımıza. Filmin müzikleri de çok başarılı ve akılda kalıcı ancak biraz da Peter Gabriel etkisine rastlamak mümkün. "Salkım Hanım'ın Taneleri" Türk sinemasına yıllardır sahip olmadığı bir şey getirdi: Büyük bir dram ve trajediyi anlatan bir dönem filmi. Mutlaka görülmeli...



Oyunculuk: 9 / Senaryo: 8 / Görüntü: 8 / Ses: 5 / Müzik: 8 / Yönetim: 9

Biri soyuyor diğeri soyunuyor
Uğur Polat


e - mail:burakgoral@superonline.com