The Others Yollar 'yola' gelecek

Yollar 'yola' gelecek

26.02.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Yollar 'yola' gelecek

Yollar yola gelecek


Meclis'e gönderilen yasa tasarısı aşırı hız yapan, yorgun araç kullanan şoförlere ve firmalarına ağır cezalar getiriyor...


       Hükümet, karayolu geçişleri ile yük ve yolcu taşımacılığına yeni düzen getiren yasa tasarısını Meclis'e gönderdi.
       Ulaştırma Bakanlığı'nca hazırlanan ve Bakanlar Kurulu'nca Meclis'e gönderilen tasarının yasalaşması durumunda "Karayollarının bakımı, korunması ile karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderlere katkıda bulunmak üzere" bu yolları kullananlardan da geçiş ücreti alınacak.
       Köprü, tünel ve otoban ücreti gibi karayolu altyapısının kullanılmasından alınan ücret ile eşya ve taşıtlar için yapılan hizmetlerin ücretleri bu geçiş ücretlerine dahil olmayacak. Geçiş ücretleri, Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine'den sorumlu Devlet Bakanlığı tarafından belirlenecek.
       Tasarının yasalaşması durumunda yaşama geçecek olan düzenlemeler ve uymayanlara uygulanacak cezalar şöyle:

Yolcuya nezaket

       * Şehirlerarası yolculuklarda yorgun şoför kullanan, aşırı hız yapan, personeli yolcularına kaba davranan, bilet kargaşası yaşatan, gerektiği kadar şoför bulundurmayan firmalar ağır ceza ödeyecek.
       * Yolcularının sağlıklı, rahat ve güvenli bir yolculuk yapmasını sağlayacak tedbirleri almayan; yolcuyu ve eşyayı taahhüt ettiği yere kadar götürmeyen taşımacıya 500 milyon lira ceza verilecek.
       * Teknik şartlara uygun olmayan taşıtları sefere çıkaran, nitelikli şoför ve hizmetli personel kullanmayan, ehliyeti bulunmayan şoför çalıştıran, güzergaha göre yeteri kadar şoför bulundurmayan firmalar 200 milyon lira ceza ödeyecek.
       * Firmalar, 6'şar aylık süre ile yılda en az iki kez şoförlerinin ceza puanını Emniyet Genel Müdürlüğü'nden öğrenecek ve puanı yüksek olan şoförlerle ilgili, eğitim ve iç denetim yönünden gerekli önlemleri almayanlar 100 milyon lira para cezası ödeyecek.

Taşımada ihlale hapis

       * Taşımacılık, acentelik ve taşıma işleri komisyonculuğu ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği yapılabilmesi için bakanlıktan yetki belgesi alınması zorunlu olacak. Bu faaliyetlerde kullanılacak her taşıt için ayrı bir taşıt kartı verilecek.
       * Bakanlığın, taşıma işleri işletmecilerinin sayısı, yolcu ve eşya kapasitesi, taşıtların durumu, güvenlik veya benzeri nedenlerle, yetki belgelerinin verilmesinde sınırlama hakkı olacak. Tehlikeli yük taşıyan taşıtların yola çıkmasında sadece yetki belgesi yeterli olmayacak. Bu taşıyıcıların, taşıtlarındaki yüklerinin özelliğine uygun olarak ilgili mercilerden de izin almaları gerekecek.
       * Bu maddelere aykırı davrananlara dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası verilebilecek. Yetki belgesi almak için taşıma şirketlerinin özelliklerine göre 200 milyon liradan 2 milyar liraya kadar ücret ödenecek. Her taşıt kartı için ödenecek ücret de 20 milyon lira olacak.
       * Taşımacılar çevre kirliliğini önleme, çevre ve insan sağlığını koruma amacıyla yürürlüğe giren hükümlere de uyacak.
       * Düzenli yolcu ve eşya taşımaları ile nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği ücret tarifeleri, bakanlık tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girecek. Bu tarifeler, işyeri, terminal ve bilet satış yerlerine asılacak. Tarifelere uymayanlara 200 milyon, farklı tarife uygulanlanlara 100 milyon, tarifelerini asmayanlara da 50 milyon lira ceza verilecek.

Yolcular sigortalanacak

       Yeni düzenlemeyle birlikte, otobüsle seyahat eden herkesin sigortalanması zorunlu hale getiriliyor. Tasarı yasalaşırsa, kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması ve eşyasının zarara uğramasından firmalar sorumlu tutulacak. Bu sorumlulukları için de yolcuları sigorta ettirecekler. Sigorta tarifeleri Hazine'den sorumlu bakanlık tarafından belirlenecek. Taşımacının eylemlerinden sorumlu olduğu kişiler ile yolcu bileti olmadan taşınanlar sigorta teminatı dışında bırakılacak.
       Zarar görenlerin tazminat alacakları, sigorta sözleşmesinde öngörülen teminattan fazla ise zarar görenlerden her birinin sigortacıya karşı yöneltebileceği tamzinat talebi teminat tutarının tazminat alacakları toplamına olan oranına göre indirime tabi tutulacak.

Kaza, yolda bırakmayacak

       Arıza veya kaza halinde de yolcu ve yük taşıması yapan firmalar, yolcu ve yükü yolda bırakamayacak. Karayollarından çıkacak bir sorun, doğal afetler, arıza ve kaza hali gibi beklenmeyen sebeplerle varış noktasına kadar gerekli zamanın iki katından daha fazla beklemenin gerçekleşmesi halinde, firma, başka bir güzergah izlenerek yolcuyu dilediği yere kadar götürmek veya yolcunun isteği halinde geri getirmekle yükümlü olacak. Yolcudan bir ek ödeme talep edilmeyecek.

Kaçakçıya 3 yıl yasak

       Kaçakçılık gibi gümrük mevzuatı veya milli güvenliğe aykırı hareket eden yetki belgesi sahiplerinin yetki belgeleri iptal edilebilecek ve üç yıl geçmeden yetki belgesi verilemeyecek. Tasarının yasalaşması halinde Karayolu Taşımacılığı Yüksek Kurulu oluşturulacak. Alanındaki teknik, ekonomik ve sosyal gelişmelere göre yeni politika belirleme, önerilerde bulunma görevi olan kurul, yılda iki kez toplanacak. Başbakanın talebi halinde de olağanüstü toplanabilecek.