TikTok: Geleceğin sosyal medyasının iç yüzü

TikTok uygulaması, muhtemelen şu an dünyanın en değerli girişimcilik örneğinden biri. Ancak bazıları inatla küçümseyerek saçma bir uygulama olduğunu söylemeye devam ediyor

TikTok: Geleceğin sosyal medyasının iç yüzü

TikTok ne işe yarar?

TikTok ne işe yarar?

Dünyanın en popüler ve ilginç sosyal medya uygulamalarından olan TikTok, Türkiye'de herkesin çılgıncasına kullandığı bir şey değil. O yüzden açıklamakta fayda var:

TikTok'ta kullanıcılar, 15 saniyelik kareoke veya skeç yaptıkları kısa videolar çekip arkasına bir şarkı, üzerine de bir efekt basıp yayınlıyorlar. Başkalarının videolarına yanıt vererk 'düet' yapıyor, böylece sonsuz bir reaksiyon zincirini besliyorlar. Kullanıcılar kendi seslerini de yükleyebiliyor; böylece başkalarının videolarına kareoke yapmaları da mümkün oluyor.

Twitter ve SnapChat'i geçti

Twitter ve SnapChat'i geçti

TikTok'u eğlenceli kılan bu unsurlar, uygulamanın neden bu kadar büyüdüğünü de açıklıyor aslında: Eylül 2018’de TikTok'un App Store'dan indirilme sayısı; Facebook, Instagram, YouTube ve Snapchat’i geçti.

2018 genelinde de 1 milyardan fazla indirildi.

Hala Facebook'tan küçük olsa da (Instagram and WhatsApp dahil aylık 2.27 milyar aktif kullanıcısı var, onu geçmek kolay değil); Twitter (336 milyon) ve SnapChat'in (186 milyon) çok ötesinde kullanıcı sayısı var.

75 milyar doların üzerinde değer biçiliyor

75 milyar doların üzerinde değer biçiliyor

Dünyanın en değerli girişimcilik örneklerinden bir diğeri olan Uber'i geçerek büyük bir başarıya imza atan TikTok, ana şirketi ByteDance için büyük bir sükse sebebi oldu tabii.

Şu an 75 milyar doların üzerinde değer biçilen TikTok, aynı zamanda “güncele bu kadar uyum sağlayabilen” ilk Çin internet şirketi olma özelliği taşıyor.

Bundan güç alan ByteDance, yapay zeka ve medya içeriğine 1.4 milyar dolar daha yatırım yapmaya hazır olduğunu söylüyor.

Kısacası TikTok o kadar büyüdü ki, Facebook rakip olarak 'Lasso' adlı bir uygulama üzerinde çalışıyor. Kasım ayında Lasso'yu daha çok konuşacağız.

İlk bakışta SnapChat, Vine veya Dubsmash gibigörünen TikTok'ta da mahremiyet, trollük gibi problemler de yaşanıyor. Ancak algoritması o kadar gelişmiş ki, birbiri ardına sürüyle eğlenceli video izleyebiliyorsunuz.

Bedava sunulan ses ve görsel efekt dizisi sayesinde siz de video çekmek istiyorsunuz.

Peki bu uygulamanın fenomenleri kim?

Peki bu uygulamanın fenomenleri kim?

İşlevi çok basit olsa da (şarkı söyle, dans et, müzik dinle) TikTok'ta 'var olmak' o kadar da kolay değil. Video çekmek, fenomen olmak, popüler içerikler üretmek bayağı zahmetli bir iş. Ama yetenekli kullanıcıları yıldıza dönüştüren şey de bu zorluk...

Peki bu uygulamanın fenomenleri kim?

16 yaşındaki Alman ikizler Lisa ve Lena (32 milyon takipçi), 18 yaşındaki Baby Ariel (29 milyon takipçi), 16 yaşındaki Loren Gray (29 milyon takipçi) ve 16 yaşındaki Jacob Sartorius (19 milyon takipçi) kendi single'larını çıkarmayı başaran yıldızlardan birkaçı.
 

Özetle TikTok, Z kuşağını etkilemek için biliyormuş gibi davranmanız gereken bir şey değil.

Gelecekte sosyal medya anlayışını tümden değiştirebilecek kapasitede bir uygulama.

TikTok nasıl ortaya çıktı?

TikTok nasıl ortaya çıktı?

TikTok, ilk koreoke uygulaması değil. 2014 yılında Çinli girişimciler Alex Zhu ve Luyu Yang tarafından tasarlanan Musical.ly uygulamasının yenilenmiş versiyonu.

Kasım 2017’de Musical.ly, Pekinli teknoloji şirketi ByteDance tarafından yaklaşık 1 milyar dolara satın alındı.

Ağustos 2018'de ise tüm Musical.ly hesapları otomatik olarak TikTok'a taşındı.

Eski Musical.ly, oldu size yeni TikTok! 

Şimdilik pek ünlü yok

<b>Şimdilik pek &uuml;nl&uuml; yok</b>

Bu kadar popüler bir uygulamada ünlüler ne yapıyor peki? Açık söyleyeyim: Neredeyse hiçbir şey! Nedense bu uygulamaya girme konusunda tereddüt ediyorlar. Halbuki Amerikalı komedyen Jimmy Fallon'ın platformda ciddi bir varlığı var. Bir başka komedyen Amy Schumer geçen yıl hesap açtığında, "Bana şişko diyebileceğiniz herhangi bir ortamda var olma şansını kaçıramazdım" demişti.

Dünyaca ünlü Amerikalı kaykaycı Tony Hawk da bir TikTok kullanıcısı! (Belki de çocukları yüzünden bir hesap açmıştır, bilemiyorum.) 

YouTube'a büyük bütçeli reklamlar veren TikTok, bununla da kalmayıp ünlülerin tanıtımını yapması için de kesenin ağzını açtı.

Rapçi Cardi B ve Offset, bir diğer rapçi Awkwafina'nın da katıldığı, sponsorlu bir 'wrap savaşı' düzenlediler.

Reality yıldızı Jonathan Cheban'nın ilk videosu da sponsorluydu.

TikTok kullanıcıları yüksek izlenme rakamlarından, gelen yorumlardan ve beğenilerden gayet memnunlar.

Ayrıca diğer sosyal medya platformlarından çok daha az troll var. 

Vine'ın daha neşeli ve manevi hali

<strong>Vine&#39;ın daha neşeli ve manevi hali</strong>

The New York Times, TikTok'u "Var olan tek gerçek sosyal ağ" diye tanıttı.

The Verge ise, herhangi bir reklam veya haber içermeyen arayüzü sayesinde (2019 itibarıyla maalesef reklam almaya başladı) bu uygulamanın "Vine'ın daha neşeli ve manevi hali" olduğunu yazdı.

TikTok, saçmasapan şeylere güldüğümüz için tasarlandı

TikTok, sa&ccedil;masapan şeylere g&uuml;ld&uuml;ğ&uuml;m&uuml;z i&ccedil;in tasarlandı

Yukarıda verdiğim bütün bu bilgiler, TikTok'un bir taraftan da 'aşağılandığı' gerçeğini değiştirmiyor.

Koca bir nesil alaycı internet kullanıcısı için, TikTok videoları tamamen dalga geçilecek şeyler.

Bunun sebebi de çok basit: Gündelik hayatta kareoke yaptığımızda bile dalga geçeriz. TikTok'ta bunu yapıp üstüne bir de milyonlarca insana yayınladığınızda, sonuçlar, alıştığımız 'sanatsal' Instagram post'larına hiç benzemiyor. 

YouTuber'lar da keşfetti

YouTuber&#39;lar da keşfetti

Bu arada YouTuber'lar da TikTok'ta en çok izlenen videoları takip edip kendi özel içeriklerini buna göre üretmeye başladılar.

YouTube'ta en çok abonesi olan kullanıcı PewDiePie'nin 5 TikTok reaksiyon videosu var. 

15 yaşında 30 bin takipçisi var

15 yaşında 30 bin takip&ccedil;isi var

Espri çalma olayı ise Vine ve Twitter'da olduğu gibi TikTok'ta da var. Yine de kendi orijinal videosunu çekenler de yok değil.

Onlardan biri olan Didi Rio, 15 yaşında Kaliforniyalı bir genç. Hesabını daha yeni açmasına rağmen enerjik skeçleriyle 30 bin takipçi toplamayı başardı.  
 

TikTok'un karanlık yüzü: Sapıklar, yasadışı veri toplayanlar ve cinsellik arayanlar

TikTok&#39;un karanlık y&uuml;z&uuml;: Sapıklar, yasadışı veri toplayanlar ve cinsellik arayanlar

Keşke TikTok'un en büyük sorunu trollük olsa... Ama maalesef değil.

Uygulama sadece 13 yaşından büyüklere açık olmasına rağmen, 13 yaşındakilerin altında olanları tespit edemediğinden bu konuda sorun yaşıyor.

Gençlere yönelik çoğu uygulamada olduğu gibi, TikTok'a da pedofili hastaları dadanmış durumda.
 

9 yaşındaki çocukları taciz ediyorlar

9 yaşındaki &ccedil;ocukları taciz ediyorlar

Çin'deki bir gazete, 9 yaşından küçük olan yüzlerce çocuğun TikTok'ta farkında olmadan isimlerini, telefon numaralarını ve okullarını ifşa ettiğini yazdı.

Bu hesapların çoğu sapıklar tarafından özel mesaj yağmuruna tutuldu.

Kimi 'sevgilileri olmalarını' istedi, kimi ise telefon numaralarını... 

TikTok ekibi önlem alsa da...

TikTok ekibi &ouml;nlem alsa da...

Bu tabii yeni bir problem değil.

2017'de Musical.ly üyesi bir yetişkin, 7 yaşında bir çocuktan üstsüz fotoğraflarını göndermesini istemişti.

Aynı günlerde Kaliforniya'da yaşayan 25 yaşındaki Fresno, Musical.ly ve diğer başka platformlar aracılığıyla 12 yaşın altındaki çocuklara cinsel istismarda bulunmak suçundan yargılanmıştı.

Bu olaylardan sonra TikTok ekibi, istismara karşı bazı tedbirler alıp videoların direkt mesajla gönderilmesini engelledi. 

TikTok’un yaş kısıtlamalarının uygulanmasında bir başka sorun daha vardı: Şubat 2019’da Federal Ticaret Komisyonu, 13 yaş altı çocukların verilerini topladığı gerekçesiyle şirkete 5,7 milyon dolar para cezası verdi. 

Bir YouTube videosunun dikkat çektiği gibi, TikTok’un en büyük açıklarından biri de, dekolteli kıyafetler içinde kışkırtıcı videolar yayınlayan çocuklar...

Bu videoların pedofililer tarafından keşfedilmesi ihtimali bile korkunçken; yetişkinler için de uygulamayı rahatsız edici hale getirdiği bir gerçek.

Markalar TikTok'u yeni yeni keşfediyor

Markalar TikTok&#39;u yeni yeni keşfediyor

TikTok muazzam iç şakalar, tepkiler, tepkilere tepkiler ve video ağı olmasına rağmen henüz tam oturmadı. Bunun nedeni Instagram, Facebook ve Twitter'da yer alan markaların henüz buraya bulaşmamış olması. Tabii bu kullanıcılar için şahane bir şey. Ayrıca TikTok'u kullanma deneyimini de güzelleştiriyor. Fakat ne yazık ki bu da değişmeye başladı...

1.8 milyondan fazla takipçisi olan Drea Knows, TikTok'un diğer sosyal medya uygulamalarından en büyük farkının, sadık ve aktif izleyici kitlesi olduğunu söylüyor.

Kapatılmadan önce Muscial.ly ve Vine'da da fenomen olan Drea Knows ise, “TikTok'taki etkileşim rakamları gerçek değil” diyor.

TikTok'tan elde ettiği gelirin büyük bölümünü Netflix gibi markalarla ortaklıklar yaparak kazandığını söyleyen Drea Knows, bu gibi sponsorlukların daha fazla fırsat sunduğunu söylüyor: 

“Kullanıcı sayısı gittikçe artıyor. TikTok çocukların olduğu yere dönüştü. Uygulamadaki tüm hesapların sadık hayranları var. 'Hey, millet, Burger King ile ortaklık yapıyorum, herkes Burger King'e gidip bir burger alsın' diyorlarsa, Burger King'e gidip bir burger alırlar. Bu olağanüstü.”

Uygulama içi satın alımlarını yüzde 275 artırdı

Uygulama i&ccedil;i satın alımlarını y&uuml;zde 275 artırdı

TikTok, uygulama içi satın alımlarını yüzde 275 artırdı ve geçtiğimiz ekim ayında bugüne kadarki en yüksek kazancı elde etti.

Uygulama içi satın alımlar neyi kapsıyor peki?

İnanamayacaksınız ama; kullanıcıların Drea gibi içerik üreticilerin canlı yayınları sırasında sanal hediyeler göndermesine yarıyor!

Real Madrid’i karşılama kampanyası, 50 milyondan fazla görüntülendi

Real Madrid&rsquo;i karşılama kampanyası, 50 milyondan fazla g&ouml;r&uuml;nt&uuml;lendi

Son olarak dünyanın en başarılı futbol kulüplerinden Real Madrid de TikTok’a katıldı ve #HoşgeldinRealMadrid etiketiyle bir kampanya düzenledi.

Türkiye’deki TikTok kullanıcıları kampanya kapsamında #HoşgeldinRealMadrid etiketini ve TikTok’un hazırladığı özel futbol etiketlerini kullandılar.

İlginç ve eğlenceli futbol içeriklerinin, halısaha maçlarının ve çeşitli videoların paylaşıldığı kampanya kapsamında Türkiye’den 12 bin video paylaşıldı ve 51 buçuk milyon görüntülenme aldı.

TikTok Türkiye'de en çok takip edilen 5 hesap

TikTok T&uuml;rkiye&#39;de en &ccedil;ok takip edilen 5 hesap

Ünlü fenomenler Ruhi Çenet, Ezgizem ve Türkiye Ampute Futbol Milli Takımı oyuncusu Ömer Güleryüz de kampanya için TikTok üzerinden paylaşım yaptılar.

Katılımcılar, video performanslarına göre; Amerika Seyahati, Real Madrid forması ve özel TikTok hediyeler kazandı. 

TikTok Türkiye'de en çok takip edilen 5 hesap ise şöyle:
 
1. cznburak  4.9M (CZN BURAK)
2. ezgizem  3M EZGİ GİZEM)
3. nnursema 2M (NUR SEMA)
4. tugbarones 1.4M (TUĞBA GÜVENİR)
5. dilarakaçmazz 1.3M (DİLARA KAÇMAZ)
 

Bu makaleye ifade bırak