06.12.2011 14:07 | Son Güncelleme:
Murat SANDIKÇI/ORDU, (DHA)

Türkiye'nin en uzun tüneli BBG evi gibi

KARADENİZ Sahil Yolu’nun, Ordu’nun Perşembe İlçesi’ndeki 3 bin 820 metre uzunluğunda olan Türkiye’nin en uzun tüneli Nefise Akçelik, en üst güvenlik sistemleriyle donatılarak kontrol ediliyor. Karayolları 7’nci Bölge Müdürü Abdullah Uraloğlu, yere atılan sigara izmaritinin tespitinden hava kirliliğine kadar, uzman ekip tarafından tünelin 24 saat takip edildiğini söyledi.

Ordu’nun Perşembe İlçesi’nde 2007 yılının Nisan ayında hizmete açılan Türkiye’nin en uzun tüneli Nefise Akçelik’te dünya standartlarında en üst seviye güvenlik sistemi kuruldu. Tünelde 18 ayrı sistemin faal olduğunu söyleyen Karayolları 7’nci Bölge Müdürü Abdullah Uraloğlu, bunların düzgün çalışıp çalışmadığının da otomatik olarak kontrol edildiğini vurguladı. Uraloğlu, "Tünel iki ayrı enerji dağıtım trafosundan beslenirken, gündüz ve gece hava şartlarına göre ışıklandırma otomatik olarak ayarlanıyor. 84 jetfanla egzoz kirliliği ve tozlanmanın önüne geçilirken, 72’si sabit 8’i hareketli kamera ile de tünel 24 saat kontrol merkezi tarafından izleniyor" dedi.

Abdullah Uraloğlu, ayrıca olay algılama sistemi ile tünel içerisinde duran, ters yönde giden araç, yaya, yabancı cisim, hatta sigara izmariti gibi durumların hemen kameralar tarafından algılanıp kontrol merkezinin sinyalle uyarıldığını da vurguladı. Uraloğlu, "Ayrıca tünelde 200 metrede bir acil haberleşme cihazları var. Kontrol merkezinde de bir itfaiye eri ile itfaiye aracı hazır bekletiliyor. Yangın algılama sistemi sayesinde tünelin sağ ve sol duvarlarındaki ısıya ve dumana duyarlı kablolar hemen merkezi uyarıyor. Belli noktalarda su ve köpük depoları olduğundan acil yangın ekibi hemen olaya müdahale ederken, 74 basınçlı su, köpük ve yangın söndürme tüpleri de ihtiyaç halinde kullanıma hazır tutuluyor" dedi.

Taşıt cinslerine göre tünele giren araçlarında otomotik olarak sayıldığını dile getiren Karayolları 7’nci Bölge Müdürü Uraloğlu, "Nefise Akçelik’te 5 ayrı acil geçiş kapısının yanı sıra radyo yayını ile de FM bandı üzerinden sürücüler Türkçe- İngilizce olarak bilgilendirilirken, trafik sistemi ile de sürücüler görsel olarak uyarılmaktadır. Kamyonların yüksekliği de otomatik olarak tespit edilip sürücü hemen elektronik panolardan ikaz edilirken, hız kontrol sistemi ile de sürücülerin yine aynı yolla dikkati çekilmektedir" diye konuştu.

Tünelin yapılmasıyla 42 kilometrelik yol, 27 kilometreye indi. 3 bin 820 metre uzunluğundaki tünel, gidiş-geliş olarak iki tüpten oluşmaktadır. Tünelin her tüpü, biri emniyet olmak üzere 3 şeritli. 3 bin 820 metrelik tüneli de içerisinde bulunduran 27 kilometrelik sahil yolun maliyeti ise 366 milyon dolar olduğu belirtildi.

Nefise Akçelik kimdir?

1955 yılında Tekirdağ’da dünyaya gelen Nefise Akçelik, 16 yaşında Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümüne kaydını yaptırdı. Bölümündeki tek kız öğrenci olan Akçelik, 20 yaşında çok iyi derecede İngilizce ve Fransızca öğrenmiş olarak okulunu tamamladı. Nefise Akçelik, 1978 yılında evlendi. Aynı yıl Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Tüneller Şubesi Müdürü olarak göreve başladı.

Bolaman mevkiindeki bu tünelin projelendirilmesi ve yapımında büyük emeği geçtiği için proje adı ’Hapan’ olan tünele, Akçelik’in yakalandığı göğüs kanseri nedeniyle 2003 yılında hayatını kaybedince, Genel Müdürlük tarafından ’Nefise Akçelik Tüneli’ adı verildi. Akçelik, yurdun birçok bölgesindeki tünellerin zemin etüdlerini hazırladı.

Bu habere ifade bırak
  • 0Mutluyum
  • 0Şaşkınım
  • 0Kararsızım
  • 0Kızgınım
  • 0Üzgünüm
Toplam Oy0