Kültür Sanat Üç çağdaş besteci bir arada

Üç çağdaş besteci bir arada

17.08.2008 - 01:00 | Son Güncellenme:

Kalan Müzik’ten çıkan “Üç Çağdaş Besteci” albümünde, evrensel nitelikteki yapıtlar üstün bir biçimde icra edilmiş

Üç çağdaş besteci bir arada

Üç çağdaş Türk bestecisi: Önce Hasan Uçarsu 1965’te İstanbul’da dünyaya gelmiş, Mehmet Nemutlu bir yıl sonra 1966’da Karadeniz Ereğli’sinde doğmuş, en son da Özkan Manav Mersin’de 1967’de gözlerini açmış bu dünyaya. Her üçünün de yolları 1980’li yıllarda İstanbul’da Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda kesişmiş.
Her üç bestecinin de, öğrencilik dönemleri büyük şans eseri birinci, ikinci ve üçüncü kuşak Cumhuriyet bestecilerinin Konservatuvar’da ders verdikleri zamana rastlamıştı. 1980 ve 90’lı yıllarda Ahmed Adnan Saygun, Cemal Reşit Rey, Bülent Tarcan, İlhan Usmanbaş ve Cengiz Tanç’la bestecilik çalışma olanağı bulmuşlardı. Mehmet Nemutlu ise İstanbul’a gelmeden önce Ankara’da Necil Kazım Akses ve Muammer Sun’la da çalışmıştı.
Her üç bestecinin de belirli bir öğretiden yola çıkarak zaman içinde oluşan farklı yaratıcı kişiliklerini ortaya koyan, 1990’lardan 2000’lere uzanan dönem içinde geçirdikleri evreleri, geliştirdikleri öznel dilleri içeren müzikal serüveni 2 CD’ye sığdıran bir albüm var elimde.
Hasan, Özkan ve Mehmet’i bir arada dinlememize olanak sağlayan Kalan Müzik ve yapımcı Hasan Saltık’a selam olsun. Yıllardır eksikliğini derinden acıyla hissettiğimiz sahipsizlik duygusunu bir nebze olsun yok ettiği için hiç tanımasam da sevdim Hasan Saltık’ı.

Besteci yorumcu işbirliği
Bu albüm 2005’te genç yaşta aramızdan ayrılan Nuri İyicil’in anısına adanmış. Hasan Uçarsu’nun 13 yorumcu için “Divertimento” ve Mehmet Nemutlu’nun oda topluluğu için “Movement“ adlı eserlerini yorumlayan Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Oda Topluluğu’nu da Nuri İyicil yönetmiş.
Mehmet Nemutlu’nun “İki Şerit İle Dört Levha” adlı 7 parçasını yorumlayan Can Okan hem çok yetenekli bir genç piyanist hem de geleceğin orkestra şefi. Arpist Şirin Pancaroğlu’nun Hasan Uçarsu’ya ısmarladığı “Mavi Ay Gri, Sarı Gece Duvar” adlı eseri de Şirin yorumluyor doğal olarak.
Mehmet Nemutlu’nun keman ve piyano için “Güdük Gazel”ini kemancı Cihat Aşkın ve piyanist Metin Ülkü’den dinliyoruz. Piyano için “Çatışkılar Oyunu” adlı yapıtını ise Leipzig’li Alman piyanist Alexander Meinel çalmış. Besteci ve yorumcular arasındaki bu yakın işbirliği gerçekten duygulandırıyor insanı.

Evrensel bir estetik
Özkan Manav’ın 2000 yılında tamamladığı ve bence Manav’ın ilerde başeserleri arasında sayılacak olan 7 vurmalı çalgıcı için “Senfonik Danslar” adlı yapıtını John H. Beck yönetimindeki Eastman Müzik Okulu Vurmalılar Topluluğu müthiş bir dinamizm ile yorumlamış. Hasan Uçarsu’nun “Gizemli Parçalar”ını Georgios Sfiridis yönetimindeki Berlin Ensemble Mosaik’den dinliyoruz. Yine Uçarsu’nun 1996’da bestelediği “Bosna Ormanlarından Rüzgârlar”ı Ahmet Altınel’in yönettiği Tahta Üflemeli Çalgılar Beşlisi yorumlamış.
Mehmet Nemutlu’nun 1991 yılında bestelediği 7 çalgı için “Göre”sini Leipzig’deki Felix Mendelssohn-Bartholdy Müzik ve Tiyatro Yüksekokulu Topluluğu çalmış. Ayrıca, Özkan Manav’ın piyano yapıtlarını yorumlayan Metin Ülkü’yü çağdaş Türk bestecilerinin eserlerine gösterdiği yakınlıktan ötürü ayrıca kutlamak gerek.
Sonuçta “Üç Çağdaş Besteci” başlıklı 2 CD’den oluşan bu antolojide 1960’lı yıllarda doğmuş 3 Türk bestecisinin evrensel estetik değerler ölçüleri içinde yarattıkları çok önemli yapıtlarının, yine evrensel ölçülerdeki icralarını dinleyebiliyoruz. Albümün çok zevkli bir biçimde ve iki dilde hazırlanmış broşüründe bestecilerin eserleri hakkında kaleme aldıkları açıklayıcı bilgiler de yer alıyor.