Ukraynalı Kazka'nın 'Plakala'sı Doğu Avrupa'da nasıl hit oldu?

Dijital müzik platformları sayesinde müzikte sınırlar kalktı. Artık pek çok şarkı İngilizce olsun ya da olmasın 'viral' olmayı başarabiliyor. Ukraynalı DaKooka'nın 'Umri' şarkısının haftalarca Spotify'da Türkiye'nin viral listesinde kalmasını unutmadık diye düşünüyorum. Şimdilerde bir Ukraynalı grup daha başarıdan başarıya koşuyor...

Ukraynalı Kazka'nın 'Plakala'sı Doğu Avrupa'da nasıl hit oldu?

Etnik müzikle pop'u birleştiriyorlar

Kazka grubuna bir yıl önce Molatik olmuştum. 'Sviata' adlı ilk single'larıyla dikkatimi çeken grup önceleri iki kişiydi, şimdilerde onlar üç kişiler. 'Sviata' ile pop-folk-elektronik karışımı bir sound'la karşımıza çıkan grup, özellikle ülkeleri Ukrayna ve Rusya'da büyük bir başarıya imza atmıştı. 'Sviata'nın yanına 'Diva'yı ekleyen grup başarısını sürdürmüş ve hemen sonra da 'Karma' adını verdikleri ilk albümlerini yayınlamışlardı. Ukrayna'nın etnik müziği ile pop öğeleri bir araya getiren şarkılardan oluşan albüm, baştan sona kusursuzdu.

 

 

Ukraynaca söylüyorlar artık

Bugüne kadar Rusça şarkılar popüler oldu hep. Mesela t.A.T.u.'nun şarkılarını hatırlayın, hep Rusçaydı. Ukraynaca'nın dünya çapında duyulması ise yeni yeni gerçekleşiyor. Son yıllarda Kırım olayından sonra Ukrayna ve Rusya arasındaki gerilim artınca, Ukraynalı müzisyenler de Rusça yerine Ukraynaca sözlü şarkılar üretmeye başladı. Kazka da Ukraynaca sözlü şarkılar üreten en popüler grupların başında. Karma adını verdikleri albümlerini yayınladıktan sonra evet başarılı oldular ama yine sadece eski SSCB ülkeleri arasında popülerdi şarkıları.

 

 

'Plakala' özellikle Doğu Avrupa'da çok sevildi

Ve tam bu esnada 'Plakala' şarkılarını kliplendirdiler sonbaharda. Hemen üzerine de albümlerindeki şarkılarının adını dijital ortamda İngilizceye çevirdiler. Şarkılar Ukraynaca, isimler İngilizce. Örneğin 'Plakala' şarkısını dijital platformda 'Cry' olarak buluyoruz. 'Plakala'nın büyük başarısı ve İngilizce isim hamlesinden hemen sonra grup bir anda sadece Belarus, Kazakistan ya da Ermenistan gibi ülkelerde değil aynı zamanda Yunanistan, Güney Kıbrıs Rum Kesimi, Bulgaristan ve hatta Litvanya ile Polonya'daki radyolarda rotasyona girdi ve ülkelerin resmi airplay chart'larına adım atmış oldu.

 

 

Videosu 200 milyon kez izlendi

Grup, yine çok doğru bir adım atarak 'Plakala/Cry'ın yani İngilizce görünümlü Ukraynaca şarkılarının gerçek bir İngilizce versiyonunu da kaydetti. Hatta hızlarını alamadılar R3HAB'e remiks yaptırdılar ve bu versiyonu da dijitalden yayınladılar. Sonuç? 'Plakala'nın 'Cry' adıyla yayınlanan Ukraynaca versiyonu neredeyse 5 milyon tıklanmaya ulaştı 2019'dan beri. Youtube'taki videosu tam 200 küsür milyon kez izlenen şarkının remiks versiyonu da 1.5 milyonu devirmiş durumda. İlginçtir, hakikaten İngilizce söylenen 'Cry - English Version' ise sadece 700 binde kaldı. Şu anda uluslararası müzik kanallarında -mesela MTV'de- Kazka grubunun Ukraynaca şarkısına denk gelebilirsiniz. Grup, viral oldu, ünleri özellikle Doğu Avrupa'da doruklarda!

 

 

Doğru strateji sayesinde

Bunu nasıl başardı? Elbette dijital müzik platformlarında etkili olarak, doğru strateji yürüterek... 'Plakala'nın başarısı ile beraber ne çıktı ortaya? Ukraynaca bir şarkının da uluslararası çapta bir hit olabileceği, dijital ortamda bir şarkının patlamasının gayet an meselesi olduğu, doğru stratejinin ne kadar önemli olduğu, başarının bir anda değil adım adım geldiği gibi şeyler çıktı ortaya. İlerleyen dönemde Kazka grubunun adını daha sık duyacağımız kesin gibi...

 

can.sisman@milliyet.com.tr

 

Bu makaleye ifade bırak