Ekonomi Yerli teknolojiyle Çin’de babayiğit oldu

Yerli teknolojiyle Çin’de babayiğit oldu

06.04.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’de kendi teknolojisiyle donattığı elektrikli araçları yollara çıkaran Derindere Motorlu Araçlar, Çin’de elektrikli babayiğit olacak firmalara teknolojisini kullandıracak. DMA, bunun için Çin’de CADMA adıyla ortak bir şirket kurdu.

Yerli teknolojiyle Çin’de babayiğit oldu

Yaklaşık iki yıldır teknolojisini tamamen kendi geliştirdiği ve ürettiği elektrikli araçlarıyla Türkiye pazarında faaliyet gösteren Derindere Motorlu Araçlar (DMA), dünyanın en büyük pazarı konumundaki Çin’e de açılmaya karar verdi. Bunun için ciddi bir adım atan DMA, Çin’de devlete ait China Aviation Lithium Battery (CALB) firmasıyla “CADMA” adını verdikleri bir şirket kurdu. Şirket, DMA teknolojisiyle Çin’de elektrikli araç üretimi yapacak.
2017’den itibaren Çin’de üretim yapan şirketlere “elektrikli araç üretim” zorunluluğu getirileceğini hatırlatan DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, potansiyelin çok fazla olduğunu kaydetti. Çin’de sadece bu yılın sonuna kadar yaklaşık 250 bin adet elektrikli araç üretimi hedeflendiğini anlatan Yol, bundan cesaret aldıklarını belirtti.

Haberin Devamı

Teknoloji ihraç edecek
Dünyanın en büyük batarya üreticilerinden biri olan China Aviation’ın, kendilerine bu teklifle geldiğini belirten Yol, “Ürettiğimiz aracı burada test ettiler ve çok etkilendiler. Hatta burada ürettiğimiz bir aracı da, Çin’e ihraç ettik” dedi.
DMA’nın, bu ülkede elektrikli otomobil üretmek isteyen markalar için kendi teknolojisini Çin’e taşıyacağını ifade eden Önder Yol, “5 milyon dolar sermayeli şirketin kuruluşu, 15 Nisan’da Çin’de açıklanacak. Yüzde 49’luk payımız var. Görüşmeler iki yıl sürdü” diye konuştu.

Önder Yol, şöyle devam etti:
“Elektrikli araçlar için geliştirilecek tahrik sistemlerinin Ar-Ge ve üretim faaliyetleri Türkiye’de yapılacak. İsteyen her üreticiye, kendi modellerine uygun sistemler geliştirip, fabrikalarında monte edeceğiz. Yani üretim süreçlerinde yer alacağız. CADMA ile çalışan her marka, belli adette üretim garantisi verecek. Her araç başına da belli gelir hedefimiz var.”

Haberin Devamı

Üreticilerle görüşülüyor
Çin yerel pazarında faaliyet gösteren şirketlerin tamamıyla görüşme halinde olduklarını, bazı yerel üreticilerin araçlarını elektrikli hale getirmek için şimdiden ön anlaşmalar imzalandığını anlatan Önder Yol, “Çin’de küçük ve orta ölçekli pek çok elektrikli araç üreticisi var. Tteknolojileri yeterli değil. Elektrik motoru ve pili takınca araç elektrikli olmuyor. Yazılımlara ihtiyaç var. Teknolojimiz, bu anlamda önemli avantaj” dedi.
DMA Kurucu Ortağı Özkan Derindere ise CADMA ile hedeflerinin, teknoloji ihracıyla 5 yılda 1 milyar dolar ciroya ulaşmak, Çin’de katkıda bulundukları elektrikli araçların Türkiye’de de satışını yapmak olduğunu belirtti.

Yeni hedef batarya fabrikası

Çinli ortaklarının, Avrupa’ya da açılmak istediğini, elektrikli araçlara yönelik batarya fabrikasını gündeme aldıklarını anlatan Önder Yol, “CADMA bünyesinde, Türkiye’de batarya fabrikası kurulması için iyi niyet anlaşması yaptık” dedi. Çinliler’in, Avrupa’da elektrikli araç talebinde artış olması halinde, Türkiye’yi bir kapı olarak gördüklerini söyleyen Yol, “Orta vadede iç ve dış pazara üretim yapacak şekilde Türkiye’de batarya fabrikası kurmayı hedefleyebiliriz. Ama bunun için yeterli talebin oluşması şart” diye konuştu.

Haberin Devamı

Araç başına 3 bin dolar ceza
Elektrikli araçların çıkış sebebi olarak görülen ABD’nin çevreci Kaliforniya eyaleti, kirlilikle boğuşan Çin’e de örnek oldu. Çin, Kaliforniya’da olduğu gibi 2017’den itibaren üretici şirketlere ‘yüzde 1 elektrikli araç üretim ve satış şartı’ getiriyor. Tersi durumunda, bu tarihten sonra üretilen her bir araç için, üreticiler 3 bin dolara yakın ceza ödemek zorunda kalacak. Yani, 2017 yılından itibaren herhangi bir üretici, sattığı araçların yüzde 1’i elektrikli olmazsa, diğer modellerinin her biri için belli miktar ceza ödeyecek.
Bununla birlikte Şanghay’da elektrikli araçlar plaka vergisinden muaf tutuluyor. Bu da 10 bin dolarlık bir devlet katkısı anlamına geliyor.

ELEKTRİKLİLER BURALARDA KRAL!
Norveç: Şehirdeki şarj ve park noktalarının altyapısı tamamlandı. Elektrikli araçların şarjı ücretsiz. Elektrikli araçlara Gider Vergisi ve plaka tescil vergisi de yok.
ABD: 7 bin 500 dolara yaklaşan finansal destekler sunuluyor. Elektrikli araçlar ayrıca otoyollardaki özel şeritlerden de faydalanabiliyor.
Almanya: Elektrikli araçlar 10 yıl boyunca yıllık vergiden muaf.
Portekiz: Ülkede satılacak ilk 5 bin elektrikli araç için, araç başına 5 bin euro devlet katkısı verildi. Konvansiyonel aracını elektrikli araçla değiştirmek isteyen vatandaşlarına da 1.500 dolarlık takas desteği sağlanıyor. Elektriklilere trafik tescil vergisi yok.
Çek Cumhuriyeti: İş amaçlı kullanılan bütün elektrikli taşıtlar yol vergisinden muaf. : Elektrikli araçlardan trafik tescil vergisi alınmıyor.
İngiltere 3 bin 500 sterlin, Fransa 5 bin euro’ya kadar çeşitli finansal destekler sunuyor.