Vitrin Bu adamlar güzel kokuyor

Bu adamlar güzel kokuyor

14.03.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Bu adamlar güzel kokuyor

Bu adamlar güzel kokuyor
14 Mart 1998


Parfüm endüstrisinde erkek kokularının payı giderek artıyor. Üstelik erkekler sadece kokuyu değil, aynı kokunun tıraş sonrası deodoran ve şampuan gibi türevlerini tam bir set olarak satın alıyor.

Patrick Süskind, çok satan kitabı "Koku"da 18. yüzyıl Fransa'sının "en dahi ve en iğrenç kişilerinden biri" olarak tanımladığı Jean Baptist Grenouille'in öyküsünü anlatır. Kurmaca olaylarla dönemin toplumunun eleştirildiği kitapta Grenouille istediği kokuyu üretmek için cinayet işlemekten bile kaçınmaz. Bir soylunun kızını öldürdükten sonra idam edilmesine karar verilir. Halk ve yöneticiler idamını izlemek için meydanı doldurur. Onu ilk gördüklerinde önce acıma ve yakınlık hissedenler sonra arzuyla tutuşurlar. Başta hayranlık ve arzu duyanlar ise kendilerinden geçerler. Grenouille'i idamdan kurtaran, iki yıl üzerinde çalışarak ürettiği, ömrü boyunca sahip olmaya can attığı parfümünü sürmüş olmasıdır.
Süskind'in kitabında abartma yok değil. Ne var ki bilimadamlarına göre koku, duyular içinde en esrarlı olanı. Üstelik lezzet duygusu ile de yakından ilişkili. Yenilen ve içilen birçok maddenin hem tadının hem de kokusunun olduğu kuşkusuz dikkatinizi çekmiştir. Genelde lezzetle koku birbirine karıştırılır ve koklanan bir maddenin tadıldığı sanılır. Ayrıca kokulardan aldığımız zevkin yüzde yüzü besin maddeleriyle ilişkili anılarımızla da yakından bağlantılıdır. Bunu gözönünde tutan parfüm üreticileri sadece kadın kokularına değil, erkek kokularına da çeşitli yiyecek maddeleri katıyor. Örneğin Gianni Versace'nin gücü, cesareti ve kahramanlığı temsil eden Black Jeans'inde zencefil ve hindistancevizi ağacı bulunuyor. Burberrys'in nükteli, zarif ve duygulu erkekler için yarattığı Week End'inin üst notaları bergamut, limon, mandalina, greyfurt, ananas ve karpuz. Davidoff'un gücünün ve çekiciliğinin farkında olan dışa dönük, sportif erkekler için yarattığı Cool Water'ının üst notalarından biri de portakal çiçekleri.
Toplumsal bir mesaj olarak da kabul edilen kokular bugün olduğu gibi eskiden de zevklilik, bakımlılık ve seçkinlik gibi birçok özelliğin göstergesi sayılıyordu. Sadece kadınlar değil, erkekler de bol bol koku sürüyordu. Daha sonraları kokular kadınsı bir hava verdiği gerekçesiyle yasaklandı. Kabul edilen erkek kokuları arasında en yaygın olanlar Farina Gegenüber, Mulhens ve Roger Gallet'nin limon kolonyaları ile Yardley'nin English Lavender adlı lavantasıydı. Bu kural, 1924 yılında Parrera'nın eğreltiotlu Varon Dandy'si ve Knize'nin aynı yıl ürettiği şipreli Knize Ten'i ile çiğnendi. Ardından baharatlı ve tatlı oryantal kokular geldi.
Ağır olmayan, kişiliğinizle bütünleşmiş, bulunduğunuz ortama uygun hoş bir koku, dış dünyaya gönderdiğiniz mesajda size olumlu puan kazandırabiliyor. Aşırı sürülmüş koku ya da garip vücut kokuları ise kişisel imajınızı zedeliyor. Önemli olan imaj gurularının "kendinizi dış dünyaya sunma biçiminiz, kişisel reklamınız" şeklinde tanımladıkları kişisel imajınıza uygun kokuyu seçmeniz. Çünkü kokunun da formülünde bulunan hammaddelerle belirlenen bir "kişiliği" var. Yani, sizin ve parfümünüzün kişiliklerinizin uyum sağlaması gerekiyor. Örneğin, Yardley'in Gold'u duygusal, yaratıcı, kararlılığını çevresine pozitif yansıtan canlı ve enerjik erkekler için tasarlanırkan Givenchy'nin Intense Ultra Marine'i yaşamı bir serüven olarak kabul eden özgür ruhlu erkekler için yaratılmış. Jaguar'ın Jaguar for Men'i dinamik, kibar ve başarılı, Eczacıbaşı Beiserdorf'un 18+'sı doğallığa ve özgüvene önem veren erkeklere hitap ediyor.

Ürünler ve fiyatları
18+ (Eczacıbaşı Beiserdorf): 3 milyon TL.
Black Jeans (Versace): 9.5 milyon TL.
Gold (Yardley): 9.3 milyon TL.
Heros (Uomo): 11 milyon TL.
Intense Ultra Marine (Givenchy): 11.8 milyon TL.
Jaguar for Men (Jaguar): 8.6 milyon TL.
Luciano Pavarotti (Pavarotti): 7 milyon TL.
Opium Pour Homme (YSL): 21.5 milyon TL.
L'Oumo Trussardi (Trussardi): 18.5 milyon TL.