Vitrin Serinleten baloncuklar

Serinleten baloncuklar

06.11.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Serinleten baloncuklar

Serinleten baloncuklar
Dilek Sancılı
Serinleten baloncuklar
İçecek sektöründe gün geçtikçe yıldızı daha da parlayan gazoz, eski firmaların sektöre tekrar firmesiyle yeniden gündemde.

Süpermarketlere gittiğimiz zaman temel yiyecek alışverişini yaptıktan sonra hemen içecek alışverişine yöneliriz. Alışveriş sepetinin büyük bir kısmını çeşit çeşit içeceklerle doldururuz. Meşrubat piyasasındaki firmaların yaptıkları araştırmaya göre de Türk perakendecilik sektöründe toplam 4.8 milyar dolarlık cironun yüzde 42'sini içecek sektörü içinde yer alan gazlı içecekler oluşturuyor. 1994 yılından itibaren hızlı bir yükselişle 32 litreye ulaşan kişi başı meşrubat tüketimi, meşrubat sektörünün uluslararası sektörlere oranla daha hızlı büyümesine neden olmuş.
Dünyada gazlı içecek sektörü yılda yüzde 4 büyürken, son dört yılın satış rakamlarına bakıldığında Türkiye'de yüzde 16'lık bir büyüme oranına sahip. Meşrubat sektöründe yüzde 65'lik pay ile kola en büyük grup olarak görülse de, 1998 yılında pazarda en büyük gelişmeyi yüzde 53'lük büyüme oranı ile gazoz kaydetmiş.
Serinleten baloncuklar
Soğuk içecekler arasında bir dönemin yıldızı olan gazoz, satış rakamlarına göre bu dönemin de yıldızı parlayan meşrubatlarından. 1900'lü yılların ilk yarısında Türklerin içecek konusundaki baştacı ayranın tahtını alaşağı eden gazoz, ithal malı olarak 1890'lı yıllarda maden suyu ile birlikte tanınmış. Gazozun yerli üretimini ise ilk Niğdeli Rum Aleksandr Mısırlıoğlu yapmış. 1800'lü yılların sonunda Fransa'ya giderek gazoz yapımına yarayan makineleri ve Türkiye'de gazoz yapma hakkını satın alan Mısırlıoğlu, ortakları ile birlikte Karaköy'de ilk gazoz imalathanesini kurmuş. "Mısırlıoğlu" adı ile satışa sunulan ilk gazozu 1908'de Hasanbey, 1917'de Neptün (Beyaz Ruslar tarafından üretildi) 1923'te de Cumhuriyet gazozları takip etmiş. Cumhuriyet'in ilk yıllarına kadar şişe içinde olduğu kadar "sifon" adıyla seyyar el arabalarıyla bardakta satılmaya da devam etmiş gazoz. Sonra bir durgunluk dönemi geçirse de şimdilerde yine en popüler içecekler arasında yer alıyor. Bu nedenle de daha önce piyasanın bilinen gazoz markaları da bir bir raflardaki yerini yeniden alıyor.
Serinleten baloncuklar
Bu markalardan biri de SenSun. Dünyanın en büyük meşrubat üreticisi ve pazarlayıcısı Coca - Cola, Ege Bölgesi'nin sevilen markası SenSun'u, yeni tat ve ambalajıyla kendi şemsiyesi altında tüm Türkiye'de yeniden satışa sundu. Coca - Cola Pazarlama Müdürü Chris Burgraeve, keyifli anların içeceği olarak tanımladığı ve "Keyifli serinlik" sloganıyla tüm Türkiye'ye tanıttığı SenSun'ın, Coca - Cola şirketinin piyasadaki tek yerel markası olma özelliğini taşıdığını söylüyor.
1930 yılından beri meşrubat sektöründe faaliyetlerini sürdüren ve klasikleşmiş lezzetini muhafaza eden Uludağ ise yenilenen ambalajı ve geliştirdiği tatlar ile öncülüğünü sürdürüyor. Türkiye'de ilk kez kolalı ve meyveli gazozu üreten Uludağ, ilk 1 litrelik pet ambalajı üreten ve ilk metal kutuda meşrubatı ithal ederek Türkiye'ye getiren firma olmakla övünüyor.
Uludağ'ın piyasaya sunduğu son yenilik ise light gazoz. 1998 yılında toplam meşrubat tüketimi içinde yüzde 3'lük bir paya sahip olan light ürünler, 1999 yılı içinde payını yüzde 5'e çıkarınca artık pek çok firma light ürünlere ağırlık vermeye başladı. Uludağ Light Gazoz'un 100 militresinde 0.28 kcal. enerji bulunuyor.
Türkiye'nin en eski gazoz markalarından biri olan Fruko ise içecekseverlere hiç ara vermeden hizmet veriyor. Doğal portakal, bergamut ve ağaç çileği aromalarının kullanımı ile yarattığı tat ile "Diğer gazozlardan farklıyım," diyen Fruko daha uzun yıllar değişmez içeceğimiz olacağa benziyor.