EkonomiRSS
21.09.2011 - 02:30 | Son Güncelleme: 20.09.2011-23:25

Yakıta bitki girecek, cari açık 464 milyon TL azalacak

Türkiye’de 2013’ten itibaren benzin ve motorine yerli etanol ve biyodizel katkısı zorunlu hale geliyor. Katkı oranı giderek artacak. Bu sayede 2014’te 464 milyon liralık akaryakıt harcaması Türkiye’de kalacak

Sitene Ekle
Yakıta bitki girecek, cari açık 464 milyon TL azalacak

NEVİN DONAT

Türkiye cari açıkla mücadele ve AB çevre kriterlerine uyum için akaryakıta 2013 yılından itibaren ‘yerli’ bitkisel katkı zorunluluğu getirdi.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), 2013 yılından itibaren benzine ve motorine yerli katkı olarak oranları her yıl artırılmak üzere biyodizel ve etanol ilave zorunluluğu getirdiğini açıkladı. Buna göre, 2014 yılı itibariyle 2010 rakamlarına göre 26 milyar TL’lik benzin ve motorin harcamasının 464 milyon TL’si Türkiye’de kalacak.
Bu tarihten itibaren benzin ve motorine her yıl artan oranlarda yerli tarım ürünlerinden üretilen etanol ve biyodizel ilave edilecek.
EPDK’dan yapılan açıklamaya göre, kurul dün aldığı kararla piyasaya akaryakıt olarak arz edilen benzin türlerine, 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren yüzde 2, 1 Ocak 2014 tarihi itibariyle de en az yüzde 3 oranında yerli tarım ürünlerinden üretilmiş etanol ilave edilmesi zorunlu kıldı. Piyasaya akaryakıt olarak arz edilen motorin türlerinin, yerli tarım ürünlerinden üretilmiş yağ asidi metil esteri (YAME) içeriğinin 1 Ocak 2014 tarihi itibariyle en az yüzde 1, 1 Ocak 2015 tarihi itibariyle en az yüzde 2, 1 Ocak 2016 tarihi itibariyle en az yüzde 3 olması zorunluluğu getirildi.

Yerli ürünü teşvik için
EPDK Başkanı Hasan Köktaş konuya ilişkin yaptığı değerlendirmede, aldıkları kararın önümüzdeki birkaç yıl içinde hem cari açığın azaltılması hem de yerli tarım üretimi açısından çok büyük önem taşıdığı söyledi. Kararın Türkiye’deki atıl durumdaki biyodizel tesislerinin tekrar ülkeye kazandırılmasına da katkısı olacağını belirten Köktaş, şöyle konuştu:
“Türkiye’de biyodizel dünyadaki gelişmelerin etkisinde 2000’li yılların başında gündeme gelmişti. Biyodizelin ilk başlarda ÖTV dışında tutulması nedeniyle yatırımlar dünyaya paralel biçimde hızla arttı. Bugün ülkemizde yaklaşık 1.5 milyon ton kurulu kapasite bulunduğu tahmin ediliyor. Yerli ürünü teşvik edeceğiz. Tarım sektörü için ek gelir ve istihdam imkanı oluşacak.”
Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Erol Metin ise, kararın olumlu olduğunu belirterek, “AB’ye uyum sürecinde yerine getirilmesi gereken bir karardı. Hem sektöre, hem üreticiye faydalı olacak” dedi. Tarım Bakanlığı’ndan bir yetkili, biyodizel ve etanol üretimi için yeterli kapasite olmadığını belirterek, “Kapasite artışı için teşvik verilmesi gerekiyor. Ondan dolayı 2013 yılına kadar süre konulmuş. Ancak bu üretimi de denetim altında tutmak şart. Ekilebilir tarımsal alanı planlamak gerekiyor. Yoksa diğer gıda fiyatlarına olumsuz etki yapar” yorumunda bulundu.


Akaryakıt fiyatlarının etkilenmesi beklenmiyor 

- 2013’te benzin yüzde 1 biyodizel, 2014’de motorin yüzde 1 etanol harmanlanması zorunlu olacağından şu anda kapalı olan biodizel ve etonel fabrikaları açılacak.
- Biodizel ve etanol fabrikalarda üretiliyor. Benzin ve motorine bu tarımsal yakıtları, rafineriler veya dağıtım şirketleri karıştırabiliyor.
- AB çevre açısından bu tip düzenlemeleri zorunlu kılıyor.
- Yeni uygulama sonrası akaryakıt fiyatlarının etkilenmesi beklenmiyor.
- Benzin ve motorinde harmanlama, akaryakıtın kalitesini değiştirmiyor.
- Tarım Bakanlığı motorine etanol katkısının yüzde 7’ye kadar çıkabilmesine izin veriyor.
- Türkiye’de şu anda etanol ve biodizel için yeterli tarımsal ürün yok. Bundan dolayı 2013 yılına kadar süre konuldu.



 

Etanol nedir?
Rakıdaki alkolden farkı yok

Etanol (etil alkol), tahıldan elde edilen alkol. Rakıdaki alkolle aynı tipte. En büyük üreticisi ABD ve Brezilya. ABD daha çok mısırdan, Brezilya ise şeker kamışından üretiyor. Buğday, arpa ve patatesten de etanol elde ediliyor. Etanolde yüksek oranda oksijen olduğu için kolay yanıyor. Örneğin Brezilya’da otomobillerde 2007’den beri yüzde 25 etanol - yüzde 75 benzin karışımı kullanılıyor. Ancak etanolün enerjisi az olduğu için tek başına benzinin yerini tutması zor. Bir tartışma konusu da, yiyecek üretmede kullanılacak verimli toprakların etanole ayrılması ve sonuç olarak yiyecek fiyatlarının artması.

Biyodizel nedir?
Tohumlardan gelen enerji

Alternatif yakıtlar içinde en önemlilerinden birisi biyodizel. Dizel motorlarda kullanılan biyodizel, kimyasal reaksiyondan geçirilen tohumsal veya hayvansal yağlardan elde ediliyor. En çok kanola, ayçiçek, soya, aspir gibi yağlı tohum bitkilerinden elde edilen yağlar kullanılıyor. Hatta kullanılmış kızartma yağı bile biyodizel oluyor. Bu yüzden yenilenebilir ve çevre dostu sayılıyor. Ancak etanol gibi enerjisi motorine göre az. Bir de tek başına kullanıldığında bazı biyodizel yakıtların motorda birikme yapma olasılığı var.  

Cari açığa etkisi   ne olacak?
Cari açığı  yüzde 1 kısacak

Türkiye 2010’da 48.5 milyar lira cari açık verdi. Türkiye’nin en büyük ithalat kalemi akaryakıt. Ham petrol ve doğalgaz ile akaryakıt, sıvılaştırılmış petrol gazı ve kömür gibi enerji maddeleri ithalatına ödenen net fatura geçen yıl 40 milyar doları aştı. Enerjinin toplam ithalattaki payı yüzde 21.
2010 yılında tüketiciler benzin ve motorine 18.8 milyar TL ödedi. 2014 yılına gelindiğinde biyodizel ve etanol’ün akaryakıta katılmasıyla 464 milyon lira Türkiye’de kalacak. Bu rakam cari açığın yaklaşık yüzde 1’e yaklaşıyor. Kademeli olarak etanol ve biyodizel oranı yükseltilecek ve bu oran artacak.





Tanju Çolak ve Pakdemirli biyodizel fabrikasını kapamıştı

2008 yılında biyodizel üretimi için lisans alan 54 firmanın 47’si faaliyetlerini durdurdu. Eski bakanlardan Ekrem Pakdemirli 14 milyon dolarlık yatırımla kurduğu ve Türkiye’nin örnek gösterilen biyodizel üretim tesisi Çevresel Kimya AŞ’yi kapatırken, 4 milyon dolarlık yatırımla fabrika kuran Biyoner’in sahibi Nejat Karaağaçlı da, üretimi sonlandırdığını açıkladı. Eski futbolcu Tanju Çolak, 2006 yılında biyodizel üretimi için Bursa’da 300 bin dolar yatırımla günlük 50 ton kapasiteli bir fabrika yatırımı yapmıştı.
Sağladığı avantajlar nedeniyle birçok ülkede yasal olarak vergiden muaf tutulan biyodizelde, Türkiye’de önce ÖTV artışları daha sonra da satış lisanslarının çıkmaması zorluk yarattı. Üreticiler, sadece dağıtım firmalarına satış yapabilir hale gelirken, dağıtım şirketlerinin herhangi bir alım zorunluluğunun bulunmaması ürünün cazibesini ortadan kaldırdı.


2014’te 464 milyon TL Türkiye’de kalacak


PETDER’in hesaplamalarına göre, Türkiye’de 2010’da 2.1 milyar litre benzin ve 4.9 milyar litre motorin satıldı.
2013 yılındaki yüzde 2’lik bitkisel katkı uygulamasıyla, ithalatla benzine giden yaklaşık 203 milyon TL Türkiye’de kalacak. 2013’te motorine herhangi bir katkı zorunluluğu yok. 2014 yılında ise motorine bitkisel katkı zorunluluğunun başlamasıyla motorinde ithalata giden yaklaşık 159 milyon lira Türkiye’de kalacak.
Toplamda 2014 yılında benzinde yüzde 3’e çıkacak biyodizel katkısıyla, Türkiye’nin kazancı 305 milyon lira civarında olacak. Ortalama bir hesapla, 2014 yılında akaryakıta tarımsal ürünlerin harmanlanması sonucu Türkiye’de kalacak para yaklaşık 464 milyon TL olacak. 





 


En son çıkan oyunları mı merak ediyorsunuz? Oyun tutkunları buraya!

Etiketler: ABD,ÖTV,doğalgaz
Yorum Yazın
Gönder
Detaylı Ara
Ekonomi Manşetler
    En Çok Konuşulan Haberler
    İMKB 10084.218 %0.47
    Deger%
    GEDIZ1.859.47
    SERVE1.007.53
    MEPET5.106.69
    ATEKS5.336.39
    LATEK0.506.38
    Tümü »

    Timsah hangi takımın simgesidir?
    ©Copyright 2011 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.
    İlginizi ÇekebilirX