Ekonomi Yarım yüzyıllık gurur!

Yarım yüzyıllık gurur!

23.04.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Toyota’nın bundan 50 yıl önce piyasaya sunduğu Corolla, şimdilerde 11. nesliyle yollarda süzülüyor. O Corolla, 50 yıl öncesinde Japon halkına “renkli televizyon”, “klima” kadar yenilikçi ürün olarak geliştirilmişti...

Yarım yüzyıllık gurur

Yollarda bugün gördüğünüz, bindiğiniz ya da kullandığınız bazı otomobillerin hikayesi olabileceğini düşündünüz mü bilemem. Ama olduğunu bilin. Ben de, dilim döndüğünce, dağarcığım el verdikçe bunları anlatmaktan sıkılmam, bunu da unutmayın. İşte, bu otomobillerden biri de, aslında beğendiğiniz, bazılarınızın da sahip olduğu ve kullandığı Corolla elbette. Tabii şu anda üretilmekte olandan bahsetmiyorum... Zira güncel şu anki güncel Corolla, 11. nesil ve 2013’te doğdu. Ancak bu adın, tam 50 yıllık bir mazisi, “doğum hikayesi” var! Çünkü öylesine, birden bire, iki parmağın şaklatılmasıyla oortaya çıkmamış...

Haberin Devamı

Yıl 1960’ların ortası... Japonya’da halk, 1964 yılında düzenlenen Tokyo Olimpiyatları sayesinde geniş yollarla, alt yapı yatırımlarıyla tanışmaya başlamış. Yollar açıldıkça, Japon halkının “ulaşılabilir” otomobillere olan ihtiyacı da kamçılanmış. Zira ekonomi de yavaş yavaş büyümeye, halk evlerinde klimalarla, renkli televizyonlarla (tabii ki bizden yıllar önce) tanışmaya başlamış... Kırsal kesimlerde oturanlar da, büşük şehirlere rahatlıkla ulaşabilmenin yollarını arar olmuş... Yani uygun fiyatlı, satın alınabilir bir otomobille...

Mükemmel olmalı!

Yarım yüzyıllık gurur

İşte tam da bu dönemde, Japonların önemli üreticilerinden Toyota, böyle bir otomobil geliştirmek için kolları sıvamış. O sıralar Toyota’nın üretiminde bulunan “Publica” modeli, iki kapılı ve küçük, “Corona” ise orta üst sınıfa hitap eden bir otomobildi. Bugün bile halen üretilen “Crown” ise tamamen lüks ötesiydi. Corolla, işte tam da Publica ile Corona arasında, hesaplı ancak geniş bir şey olmalıydı...

Haberin Devamı

1966 yılında piyasaya sunulan Corolla için hummalı bir çalışma başlatıldı. Adını seçmek bile başlı başına bir serüven oldu. Nitekim markanın Ürün Geliştirme Bölümü, İngilizce, İtalyanca ve Fransızca sözlüklerin altını üstüne getirdi. Bununla da yetinmedi, Japonların eski yüzyıllarda yazılmış şiirlerinin toplandığı kitapları araştırdı. Sonunda Latince, “çiçeklerden yapılmış taç” anlamına gelen “Corolla”yı buldu...

Toyota mühendisleri, bu otomobilin “mükemmel” ve o günkü modellere göre “eşsiz” olmasını istiyordu. Öncelikle, aracın o güne kadar Japonya’da görülmemiş özelliklere sahip olmasına özen gösterdiler. “Kelebek camı” olmayan yan camlar, konforlu ön koltuklar, arkada daha geniş oturma alanı, “geri vites lambası” ve “yerden vites” diye adlandırılan, iki koltuğun arasından çıkan vites kolu, iki hızlı silecekler, modern süspansiyonlar, bunlardan bazılarıydı...

44 milyonu aştı

Tamamen yeni bir otomobil olduğuna göre, yeni bir fabrikada ve yeni bir anlayışla üretilmesi gerekirdi. Japonlar öyle yaptı. Bugün bile Corolla modelinin en büyük üretim tesisi konumundaki Takaoka fabrikası inşa edildi. Hem de 8 ayda. Bir otomobilin üretim kalitesi için, 100 üzerinden 80 puan alması yeterliydi. Ürün mühendisleri, bu otomobilin üretim kalitesinin 90 puanlık olmasını istiyordu.

Haberin Devamı

Ekim 1966’da, ilk nesil Toyota Corolla tanıtılıverdi. Tanıtım organizasyonuna toplamda tam 1.3 milyon kişi katılmıştı. Bir “halk otomobili”ydi ve ilk günlerden halkın ilgisini çekmişti. Hatta üretimini izleyen birkaç ay içinde, Avusturalya’ya 15 adetlik ihracat gerçekleşmişti. Bir yıllık sürede ihracat rakamları 15 bini aştı. 1968’de ABD yollarıyla da tanışan Corolla, 1970’e gelindiğinde 100 bin adetlik ihracatı geçmişti...

Takaoka fabrikası kurulurken, Toyota’nın “ayda 30 bin adetlik üretim” planı, basında “saçma” bulunmuştu. Kısa süre içinde bu rakam ayda 50 bin adede ulaşmıştı bile. Şimdilerde dünyanın farklı ülkelerinde, 16 farklı fabrikada üretiliyor. Bugüne kadar üretilen Corolla miktarı (her ne kadar bazı ülkelerde farklı adlarla satılsa da) toplamda 44 milyonu aşmış durumda.

Haberin Devamı

Yarım yüzyıllık gurur

Corolla’nın üretildiği ülkelerden biri de Türkiye tabii ki. 1994’te Adapazarı’nda 7. nesille başladı üretim. 8. nesil Corolla üretimi 1998’de, 9. nesil ise 2002’de... 10. nesil Corolla “yerli” olmasa da, 11. nesil ile tekrar döndü. Sonuçta 22 yıllık sürede Toyota’nın Türkiye’deki fabrikasında toplam 750 bin adet Corolla üretildi.

Dünyada 44.1 milyon adet Corolla satıldı demiştik ya... Yani, her 15 saniyede bir Corolla satılıyor. Biraz “fantezi” yapıp, bugüne kadar 140 ülkede satılan Corolla’ları arka arkaya dizdiğinizde, 194 bin km uzunluğa ulaşıyor. Ve dünyanın çevresini 5 kere dönüyor. Üst üste koyduğunuzda ise 66 bin km’lik bir yükseklik elde ediliyor.

İlk çıktığında “devrim” diye nitelenen özelliklere sahip olan Corolla, bugün de zamana ayak uydurarak, pek çok teknolojik donanımla satılıyor. “Dünyanın en çok satan otomobilleri” sıralamasında yerini sağlamlaştıran Corolla, bakalım bundan sonraki nesillerinde, na şekilde karşımıza çıkacak. Ancak bileceğiz ki, o otomobil, 50 yılı aşkın bir hikayeye sahip...