Eğitimde yeni arayışlar (3)

Eklenme Tarihi24.03.2019 - 1:30-Güncellenme Tarihi24.03.2019 - 8:23

Eğitim şart ama nasıl bir eğitim?

Eğitim sistemi, sadece bizde değil, dünyanın her yerinde tıkandı.

Yeni arayışlar her ülkenin gündeminde.

Muhtemeldir ki çok yakında BM düzeyinde ele alınır ve dünya için ortak arayışlar içerisine girilir...

Peki, yeni arayışlara neden gerek duyuldu ve öne çıkan sistemler neler?

İşte bu noktada eğitim sistemi Aristo’dan bu yana öğretmen, öğrenci, okul odaklıydı.

Öğrenmeye yönelikti.

Öğretmen bilgi kaynağı ve öğrenciler de öğrenendi.

Okul, kitap, müfredat da öğretmen gibi eğitimin olmazsa olmazlarıydı.

Devletler, ülkeleri için nasıl bir yurttaş, nasıl bir insan modeli istiyorsa, eğitim ona göre şekilleniyordu.

Ve içerik değişse de yol ve yöntem, dünyanın hemen her yerinde aynıydı...

İnternetle birlikte öğrenme biçimi değişti.

Bilginin Kâbe’si artık okul, öğretmen, ansiklopedi, kütüphane değil, bilgisayar oldu.

Arama motorları neyi öğrenmek istiyorsanız fazlasıyla önünüze getiriyor, o da yetmezse, videolarla, en ayrıntılı detaylara kadar sizi bilgilendiriyor.

İşte bu yüzden çok çabuk sıkılır hale gelen ve en büyük sorunları internet hızının düşüklüğü olan öğrenciler, okula ne gerek var ki demeye başladılar.

Sandılar ki okul sadece bilgi kaynağı!

Oysaki okulların iki görevi var; bunun ilki öğrenme ise ikincisi de eğitim yani sosyalleşme ama nedense bu hep göz ardı edildi...

Sosyal medya ağı genişledikçe, çocukların, gençlerin ilgi alanları, arkadaşları, özgürlük kavramları, yaşam tarzları da değişmeye başladı.

Sokaktan, okuldan, arkadaşlardan, salonlardan koptular, ekran başına kilitlendiler.

Bu durum pek çok ülke için başlangıçta sorun yaratmadı çünkü kuralları katıydı, günde birkaç saatten fazla bilgisayar başında ya da mobilde kalmalarına izin verilmiyordu. Ancak teknoloji geliştikçe onlar da gençliği kontrol edemez oldu...

Arayışlar devam ediyor. Hem de çok ciddi bir şekilde. Çin ve Güney Kore gibi Asya ülkeleri bu konuda göze batanlar. Avrupa’da İsviçre yeni arayışlar içerisinde. Yaşlı Avrupa’nın bu konuda ciddi bir reform gerçekleştirmesi sanki bizden de zor gibi gözüküyor...

Peki, yeni eğitim modelleri neler getirebilir?

Fütüristler çağı okuma çalışıyor, biz de eğitimin geleceğini okuma çalışalım:

- Eğitimde roller, mekânlar, kriterler tümden değişecek!

- Bireysel eğitim modelleri öne çıkacak.

- Hayal, yaratıcılık, üretim vazgeçilmez kavramlar olacak.

- Diplomaya dayalı eğitimin yerine modüler eğitim modelleri alacak.

- Süreler kısalacak, okula ya da kampüslere bağımlılık ortadan kalkacak.

- Eğitim, öğrenme odaklı olmaktan çıkacak, tartışma ve sonuç odaklı olacak.

- Lise ve üniversite giriş sınavları tarihe karışacak, pek çok öğretim kurumunun kapısına kilit vurulacak.

* Yapay zekâ dijital eğitimin olmazsa olmazı haline gelecek, robot öğretmenlerle her konuda sınırsız tartışmalar gerçekleştirilebilecek.

- Eğitimin finansmanı devlet odaklı olmaktan çıkacak.

- Özel okullar akademik eğitimden üretim odaklı mesleki eğitime kayacak.

- Meslek çeşitliliği inanılmaz boyutlara yükselecek, pek çok meslek yok olacak.

Daha onlarca madde sıralayabiliriz. Sıralamalıyız da.

Geleceğe hazır olmak zorundayız, yoksa başkalarının koyduğu kurallarla, başkalarının ürettiği teknolojiyle, başkalarının bize biçtiği role göre yaşamaya zorunlu kalırız ki o zaman da biz biz olmayız!..

Özetin özeti: Eğitim sıradan bir olay değil, ne olur, artık bunu anlayalım...

Etiketler