Abbas Güçlü

Abbas Güçlü

aguclu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Eğitimde 2023 Vizyonu nihayet açıklandı.

Peki, yeni ne var? İyi niyetin dışında çok fazla bir şey gördüm desem yalan olur.

Pek çok insan dağ fare doğurdu diyor. Kendi çerçevelerinden baktıklarında da haklılar.

MEB, çok daha fazlasını yapabilir miydi?

Evet, yapardı ama sanki köklü bir reform yerine günü kurtarmaya yönelmişler.

2023 Vizyonu, bir anlamda, daha önceki vizyon belgelerinin revizyonu şeklinde. Yani, önceki hataların telafisi yönünde!..

Atama konusuna hiç değinilmedi.

Erdoğan ne dedi?

Cumhurbaşkanı Erdoğan için zor bir gündü.

Haberin Devamı

Siyaset kazanı fokur fokur kaynarken, eğitimle ilgili yoğun bir gündemin içinde kendisini buldu.

Dershaneleri hacıyatmaza benzetti ve gizli eller tarafından korunduğunu ima etti. Peki, bundan sonra da farklı isimler adı altında, faaliyetlerine devam edebilirler mi? Görünen o ki zor. Ama yine de büyük konuşmamak gerekiyor! Erdoğan’ın “Hedefimiz, velilerimizi, yardımcı ders kitaplarından kurtaracağız” derken, televizyon ekranlarında test kitaplarının reklamının geçiyor olması manidardı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan yönetici atamalarında ehliyet ve liyakate önem verileceğine, Milli Eğitim Bakanı Selçuk mesleki eğitimin önemine vurgu yaparken, bu bölümün başına bir çocuk doktorunun getirilmesi de manidardı!..

Erdoğan, “Çocuklarımız diploma peşinde koşarken, onların gönüllerini dolduramadık” dedi. Çok haklıydı. Katsayı zulmünü kaldırdık derken de haklıydı. Manidar olan, katsayıların kalkmasından sonra da değişen hiçbir şeyin olmaması! Yani imam hatip ve meslek liseleri hâlâ başarı sırasının en dibinde yer alıyor. Çünkü kendi müfredatlarına göre değil, fen ve Anadolu lisesi müfredatına göre hazırlanan sınavlara giriyorlar. Dershanelerin hacıyatmaz gibi hep ayakta kalmaları da zaten bu yüzden!..

Neler var?

İşte öngörülen uygulama-lardan bazıları ve minicik değerlen-dirmeler:

- Okul öncesi eğitim, zorunlu eğitim kapsamına giriyor. (Hep söylendi, arkası gelmedi.)

- İlkokullarda teneffüs süreleri artırılıyor. (Peki ne kısalacak?)

- İlk-okul ve ortaokullarda Tasarım Beceri Atölyeleri kuruluyor. (Vardı, kaldırıldı)

Haberin Devamı

- Liselerde ders saatleri yarıya yakın azalıyor. (Hangi dersler kalkacak?)

- Çocukların ilgi yetenek ve mizaçlarına yönelik seçmeli dersler geliyor. (Her okul için zor.)

- Alan seçimi 9. sınıftan başlatılıyor. (Geç kalınmış olur.)

- Müfredat programı öğrencilerin ilgi, yetenek ve mizaçlarına göre düzenleniyor. (Keşkeee...)

- Zorunlu ders saati ve çeşitleri azalıyor, esnek ve modüler bir ders çizelgesi oluşturuluyor. (Her okul için zor.)

- Okullarımızda yeterlik temelli değerlendirme uygulamaları başlatılıyor. (Standart yokken imkânsız.)

- Sınıftaki çocukların akademik başarılarının izlenmesi ve desteklenmesi için Türkiye genelinde ‘Öğrenci Başarı İzleme Araştırması’ yapılıyor. (Bin defa yapıldı.)

- Sınavla öğrenci alan okullar kademeli olarak azaltılıyor. (Yarış hep olacak.)

- Çocuklarımızın tüm kademelerde izlenmesi ve desteklenmesi için ‘e-portfolyo’ sistemine geçiliyor. (Velilere yeni yük.)

- Öğretmenlik Meslek Kanunu çıkarılıyor. (Yıllardır çıkıyor.)

Haberin Devamı

- Sözleşmeli öğretmenlerin görev süreleri kısalıyor; 3+1 oluyor. (Asıl sorun parçalanmış ailelerdi.)

- Ücretli öğretmenlerin ücretleri artıyor. (Çözüm, kadrolu öğretmenlerin atanmasıydı.)

- Elverişsiz koşullarda görev yapan öğretmenlere ve yöneticilere teşvik veriliyor. (Nihayet!)

- Öğretmenler ve okul müdürleri yüksek lisanslı oluyor. (Nerede ve hangi alanda yapacaklarına bağlı.)

- Okul yöneticiliğine atanmada liyakat temelli bir değerlendirme geliyor. (Kriterler açıklanmalı.)

- Okul yöneticiliğinin özlük hakları iyileştiriliyor. (Tüm öğretmenlerin iyileştirilmeli.)

- Yabancı dil öğreniminde kademelere göre farklı öğretim yöntemleri uygulanacak. (Hepsi denendi.)

- Pedagojik formasyon kalkıyor. (Kim için? MEB nerede, nasıl verecek?)

Özetin özeti: Çok güzel temenniler var. Pek çoğu daha önceki vizyon belgelerinde de vardı. Umarız, uygulanır ve kalıcı olurlar!..