2020’de neye yatırım yapan kazanacak?

Yeni bir on yıllık döneme giriyoruz. Sağlık ve sürdürülebilirlik söz konusu olunca bakın en çok ne ön plana çıkacak?

2020’nin ilk günlerinde on yıllık dönemleri sorguluyoruz ister istemez. Monocle’un 10. yılında kurucusu Tyler Brule’e, “On yılda neler değişti” diye sorduğumda şunları söylemişti: “Medyada türbülanslı bir on yıl olmasına rağmen, klasik değerler değişmedi; iyi gazetecilik, fiziksel ürün, sınırlara rağmen uluslararası dünya, en iyi insanları işe almak hâlâ önemli. Sadece iyi insanlar değil, 12 saatlik Cakarta uçuşundan sonra hâlâ konuşmak isteyeceğin kadar ilginç insanlarla çalışmak da... Şanslıyız, büyük bir şirketin parçası değiliz, paramız varsa kimseye sormadan, bürokrasiye takılmadan istediğimizi yapabiliyoruz. 10. yılda dergi değişiyor, herkesin anlamayacağı ama süper fanatiklerin hemen fark edeceği bir değişiklik yaptık. Daha ucuz kâğıt kullanmadık, ama daha uzun hikâyelere yer verdik. Okurlarımız bizimle birlikte on yıl daha büyüdü, gözleri artık daha az görüyor; en büyük şikâyet puntolardandı. Çoğu zaman okurları dinlemeyiz ama bu sefer dinledik, puntoları büyüttük. Her dergi bir lifestyle markası olmak zorunda değil. Biz ilk sayımızda çanta satıyorduk, konferanslar düzenliyorduk. Çok önceden planlıydı. Şimdi medya değişim geçiriyor, artık dijital olmayan ya da etkinlik düzenlemeyen yayın kalmadı ama asıl işinin yayıncılık olduğunu unutmamak gerek. Gazeteysen gazete ol, dijital marka olma. Her şeye birden odaklanamazsın!”

2020’de neye yatırım yapan kazanacak

Pazarlama dehası

Ardından da şöyle eklemişti: “Yayıncılık konusunda en çok Almanya pazarından umutluyum; Düsseldorf, Hamburg ve Berlin’den. Yayınları birer kulüp haline getirmeyi başarıyorlar. Siz Türkler şanslısınız, Almanya’da çok Türk olduğu için.”

Tyler Brule müthiş bir pazarlama dehası; şimdi Monocle çatısı altında girişimciler için yeni bir dergi daha çıkardı: The Entrepreneurs.

İlk sayısında başarılı girişimcilere 2020’de neye yatırım yapacaklarını sorarak “Çalmak için 20 fikir” temasını işlemişler.

Peki ama birinci sırada ne var dersiniz?

Bitkisel proteinler yani et alternatifleri.

“Hem sağlık hem de sürdürülebilirlik için et tüketimi önümüzdeki on yıl içinde çok azalacak” diyorlar.

Altın Küre ödüllerinin bile bu yılki töreninin resmî yemek menüsünü tamamen bitkisel gıdalara ayırdığı açıklandı ve vejetaryenler ile veganları sevindirildi.

İngiltere’de 800 bin kişi geçen yıl bir aydan fazla vegan beslenmiş, bu da ilk altı ayda 3.6 milyon daha az hayvanın yenilmesine neden olmuş. Boşuna Monocle’un örnek gösterdiği girişimciler yeni yatırımlarını bitkisel proteine yapacaklarını söylemiyor.

2020’de neye yatırım yapan kazanacak

Bir derginin sürdürülebilirlik atağı

Söz konusu sürdürülebilirlik olunca, beslenmenin yanı sıra başka birçok alan da işin içine giriyor. Bkz. Vogue İtalya’nın tamamen illüstrasyonlardan oluşan ocak sayısına.Yedi ayrı kapakla 7 Ocak’ta piyasaya çıkacak olan bu özel sayı için hiç fotoğraf çekimi yapılmamış, hiç uçak yolculuğu da gerçekleştirilmemiş.
Küçük bir ekiple çalışılmış, ofiste daha az zaman geçirilmiş.Daha az gıdadan daha az elektriğe her alanda tüketim minimuma indirilmiş. Bu sayıdan yapılan tasarruf ise Venedik’te sular altında kalan Fondazione Querini Stampalia müzesinin restorasyonuna bağışlanacak.Güzel bir adım, umalım başkalarına da örnek olsun.

2020’de neye yatırım yapan kazanacak