Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Hitler’li şampuan reklamından utanç duyduk. Dünya basınında rezil olduk. Peki ama hâlâ “Bir markanın hakkında ileri geri konuşulması markayı var eder” denilebilir mi? Bu kadar şuursuz olunabilir mi?

REKLAMIN iYiSi KÖTÜSÜ OLMAZ MI

Reklamcılar “Reklamın iyisi kötüsü olmaz” dedi, inandık. En talihsiz anlarda bile birbirimizi böyle avuttuk. Reklamcılar “Şoke eden, sinirlendiren reklamlar daha etkili” dedi, kabul ettik. Bir devir böyle geçti. Ama artık kimseyi şaşırtmak da şaşırtarak tavlamak da mümkün değil. Herkes her şeye alıştı, şaşırmak tarih oldu.
Derken bir reklam çıktı. Bütün düşüncelerimizi yıktı. Hitler’i bir reklam figürü haline getirmek baştan korkunç bir fikir. Evet, reklam çok konuşuldu. Hatta ne yazık ki yabancı basına ve Huffington Post gibi milyonlarca insanın takip ettiği internet sitelerine bile konu oldu. Ama ne yazık ki bu, uluslararası bir reklamımız, uluslararası bir markamız oldu anlamına gelmiyor. Bu, aslında duyarsızlığımızla dünyaya rezil olduk demek. Hitler’in tavsiyesiyle şampuan alacak, Hitler’in erkekliğiyle övünecek ve Hitler gibi birini bir reklam yıldızı haline getirecek bir toplum olduğumuz imajını verdik dünyaya. Utanmalıyız.
Evet, bu reklamın markaya faydası yerine zararı olacağı kesin. Ama kendilerince dahiyane, bu korkunç fikirleriyle reklam ajansı gündeme geldi, reklamcının ismi duyuldu. Peki ama bu reklamı izleyip de Hitler’in tavsiyesiyle şampuan alacak kimse var mı? Tam tersine insanın alacağı varsa bu reklamı izledikten sonra almaz.

Haberin Devamı

Hepimizden özür dilemeliler
Türk Musevi Cemaati, böyle bir rezalete imza atanlardan özür beklemekte son derece haklı. Sadece Musevi Cemaati’nden de değil, hepimizden özür dilenmeli. Hahambaşılığı ve Türk Musevi Cemaati tarafından yapılan yazılı açıklamada, “Konuyla ilgili ajans sahibiyle yapılan ve hassasiyetlerin aktarıldığı görüşmeye rağmen söz konusu reklamın halen medyada yer aldığının esefle müşahede edildiği” belirtildi. Ayrıca açıklamada, “Reklamda farklılık veya farkındalık yaratma adına ideolojisi, vahşeti ve milyonlarca insanın ölümüne sebep olan çarpık zihniyetin en çarpıcı örneği Hitler’i her ne sebeple olursa olsun reklam filminde kullanmanın kabul edilemez bir durum olduğunu bir kez daha önemle hatırlatıyoruz. Bu zihniyeti kınıyor ve insanlık vicdanında yaratılan tahribatın bir an önce tamiri adına kamuoyundan özür dilenmesi gerekliliğini vurguluyoruz”denildi.
Yine de reklamcı hâlâ yaptığını büyük bir iş olarak görüyor. ‘Marketing Türkiye’ye açıklama yapıyor: “Eğer bir markanın hakkında ileri geri konuşuluyorsa bu o markayı var eder. Aksi takdirde kayıtsız kalınması o markayı öldürür. Bunun için insanlara bakmak bile yeterli... Madonna’ya bakın, Tayyip Erdoğan’a bakın, hatta Hülya Avşar’a bakın. O nedenle birileri üretir, birileri konuşur. Reklamdaki espriyi anlamadılarsa kendileri bilir. İsteyen istediği gibi çekiştirsin...”

Haberin Devamı

RTÜK nerede?
Peki bütün bunlar olurken, TV dizilerindeki en ufak detaylarla uğraşan RTÜK nerede? Böyle bir reklamın yayını neden durdurulmuyor? Yasaklanınca popüler olur diye mi çekiniliyor? Yoksa reklamlara dokunulmuyor mu? RTÜK ilgilenmiyor, peki ya TV kanalları? Onlar da bir araya gelip bu reklamı protesto edemez mi?
Bu reklamın tek özelliği, ‘Reklamın iyisi kötüsü olmaz’ sözünü çürütmesi. Görüyoruz ki, pekâlâ reklamın da kötüsü oluyor. “Konuşulan iş yapalım” derken, kaş yaparken göz çıkarılabiliyor. Eminim, reklamveren de sonunda bunu görecek. Umarım, yaptıkları hatayı fark etmeleri çok uzun sürmez ve en yakın zamanda özür dilerler.