Rüzgâr gibi geliyor

Eklenme Tarihi12.09.2018 - 1:25-Güncellenme Tarihi12.09.2018 - 1:25

Dünya rekortmeni olacak 1915 Çanakkale Köprüsü Çin’de Bakan Cahit Turhan’ın da izlediği rüzgâr testlerinden başarıyla geçti. 324 kilometre hızda rüzgâra bile dayanan köprü planlanandan 18 ay önce bitirilecek.

Dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü, Çin’in Chengdu eyaletinde bu tür köprüler için en ciddi risk olan rüzgâr ve fırtına performans testinden başarıyla geçti.

Türkiye’nin en fazla rüzgâr alan bölgesine inşa edilecek olan köprünün saatte 324 kilometre şiddetinde rüzgâra dayanıklılığı Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan’ın katılımıyla ölçüldü.

Çanakkale’de bugüne kadar gerçekleşen en yüksek hızlı rüzgâr ise saatte 180 kilometre oldu.

Chengdu eyaletinde dünyanın en büyük rüzgâr testi laboratuvarı olan South West Jaotong Üniversitesi Rüzgâr Mühendisliği Araştırma Merkezi’ndeki teste Bakan Cahit Turhan’ın yanı sıra bürokratlar ile köprüyü inşa eden Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme AŞ’nin ortakları katıldı.

Çırpınma Kanada’da

3563 metre uzunluğundaki 1915 Çanakkale Köprüsü’nün iki ayak açıklığı 2023 metre olacak. Cumhuriyet’in kuruluşunun 100. yılına vurguyla belirlenen bu açıklıkla dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü unvanını kazanacak. Köprü planlanandan 18 ay erken bitirilerek Çanakkale Zaferi’ne atıfla 18 Mart 2022’de açılacak. 

Köprünün rüzgâr altındaki davranışının tünel testleriyle mutlaka doğrulanması gerektiğini belirten yetkililer, bunun için gerçekçi köprü modelleri kullanıyor.

1915 Çanakkale Köprüsü’nün her birimi ayrı ayrı testlere tabi tutuldu. Köprünün taşıyıcı unsuru olan tabliyelerle ilgili ilk çırpınma kararsızlığı testi Kanada’da yapıldı. Buradaki testlerde köprü, saatte 288 kilometre rüzgâra direnç gösterdi.

Titreşim de tamam

Kulelerle ilgili girdap kaynaklı titreşim testi ise Danimarka’da tamamlandı. Üçüncü ve tüm model üzerindeki test, Çin’de köprünün 1/190 ölçek modeli üzerinde yaklaşık 4 aydır çeşitli yönlerden ve şiddette rüzgârla devam ediyor. Bakan Turhan, “324 kilometre saatlik rüzgâr hızına tabi tutuldu. Başarıyla testten geçti. Hayırlı olsun. Yaptığımız büyük projelerden birini daha ülkemizin hizmetine sunmuş olmanın mutluluğunu yaşayacağız” dedi. Bir süre daha devam edecek testlerden elde edilen bilgilerle projenin detaylı hesaplamalarına devam edilecek.

Bakan Cahit Turhan rüzgar ve fırtına testlerini yakından takip ederek yetkililerden bilgi aldı.

Köprüyle 4 dakika

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla 18 Mart’ta temeli atılan 1915 Çanakkale Köprüsü Anadolu yakasındaki Lapseki’nin Şekerkaya ile Avrupa tarafındaki Gelibolu’nun Sütlüce mevki arasına yapılacak.  Şu anda bekleme süresiyle feribot ile Çanakkale Boğazı’ndan seyahat süresi 1 saati bulurken, köprü tamamlandığında bu süre 4 dakikaya inecek.

İki Türk grup  hız kesmiyor 

Yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarılan ve 2017 yılında Türk ve Güney Koreli firmalardan oluşan Daelim - Limak - SK - Yapı Merkezi Ortak Girişimi tarafından toplam 16 yıl 2 ay 12 gün inşaat ve işletme süresi teklifi ile kazanılan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi’nde inşaat çalışmaları tüm hızıyla devam ediyor. Proje 88 km. otoyol ve 13 km. bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğunda. Temeli tam bir buçuk yıl önce atılan projede, bugüne kadar kule keson temellerinin inşa edileceği kuru havuzlar tamamlandı ve betonarme kesonların inşaatına başlandı.

Yatırım bedeli 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 TL. olan köprünün işletme süresi 10 yıl 8 ay 10 gün. Köprü geçiş ücreti 15, otoyol geçiş ücreti 4 Euro artı KDV olacak. İşletmeci şirkete verilen geçiş garantisi 45 bin araç.