Dilek Gappi

Dilek Gappi

dilek.gappi@dogangazetecilik.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İN­ŞA­AT sek­tö­rü, Tür­ki­ye’de eko­no­mi­nin ön­cü ba­ro­met­re­le­rin­den.
Kriz dö­ne­min­de bı­çak sır­tı gi­bi ke­si­len bir­kaç ko­nut pro­je­siy­le ida­re eden sek­tör, 2010 yı­lı ba­şın­dan iti­ba­ren ha­re­ket­len­di. Bu ha­re­ket­len­me İz­mir’de de ya­şa­nı­yor.
Bir­bi­ri ar­dı­na bü­yük pro­je­ler duy­ma­ya baş­la­dık ve ge­çen­ler­de en bü­yü­ğü­nü duy­duk. Bos­tan­lı Ma­vi­şe­hir’de Em­lak Ko­nut, 350 mil­yon Tl’lik “Park ya­şam Ma­vi­şe­hir” pro­je­si baş­lat­tı.
Pro­je gü­zel, dik­kat çe­ki­ci. An­cak be­nim dik­ka­ti­mi, pro­je­yi TO­Kİ Em­lak Ko­nut’a bağ­lı ola­rak ger­çek­leş­ti­ren üç fir­ma­dan özel­lik­le İz­ka İn­şa­at çek­ti. Pro­je­nin tek İz­mir­li or­ta­ğı, İZ­KA AŞ, yan­lış de­ğil­se, Ta­riş Pa­muk Bir­li­ği’nden Al­san­cak Li­ma­nı’nın kar­şı­sın­da­ki Ta­riş Ge­nel Mü­dür­lü­k binasını sa­tın al­mış­tı. Öy­ley­se fir­ma, bu­ra­ya da ye­ni ve yük­sek kat­lı bir bi­na di­ke­cek­ti.
Oy­sa li­ma­nın kar­şı­sın­da­ki, İz­mir’in en çe­ki­ci kül­tür sa­nat te­si­si Ta­ri­hi Ha­va­ga­zı’nın ya­nın­da­ki tüm bi­na­la­rın yi­ne, kül­tür sa­nat mer­kez­le­ri­ne, mü­ze­le­re ya da Smyir­na ru­hu­nu yan­sı­ta­cak res­to­ran ve ya­pı­la­ra dö­nüş­me­si da­ha iyi de­ğil miy­di? Ne­den­se ve ba­na düş­müş gi­bi, ‘Ora­ya da iş ku­le­si ya da re­si­dans mı di­ke­cek­si­niz’ di­ye so­ra­cak­tım İz­ka AŞ Yö­ne­tim Ku­ru­lu Baş­ka­nı Azat Ye­şil’e...
Ay­rı­ca ‘TO­Kİ’ ile kent­sel dö­nü­şüm pro­je­le­rin­de bü­yük de­ne­yi­mi olan tek İz­mir fir­ma­sı’ ola­rak da, so­ra­cak­la­rım var­dı.
Ney­se ki ön­ce­lik­le Azat Ye­şil, be­nim aza­bım­dan kur­tul­du. On­lar Ta­riş Pa­muk Bir­li­ği’nin Çiğ­li’de­ki de­po­la­rı­nı al­mış­lar. İkin­ci ko­nu­ya geç­tik. Karşımda Türkiye geneli önemli çalışmalara imza atmış, TO­Kİ’nin kent­sel dö­nü­şüm­ projelerinde dede­ne­yim­li bir işadamı vardı. Azat, önem­li bil­gi­ler ver­di...

* Ge­niş çap­lı kent­sel dö­nü­şüm pro­je­le­ri­nin İz­mir’de baş­la­tıl­ma­sı­na yö­ne­lik ses­ler yük­se­li­yor. Si­ze gö­re TO­Kİ’nin dev­re­ye gir­me­si şart mı?

TO­Kİ des­te­ği ka­ta­li­zör et­ki­si gö­rür. TO­Kİ’nin İz­mir’e da­vet ve teş­vik edil­me­si ge­re­kir. Fark­lı par­ti­ler di­ye dü­şün­me­mek, ıs­rar­cı ol­mak la­zım. TO­Kİ ik­ti­dar be­le­di­ye­le­ri­nin dı­şın­da da kent­sel dö­nü­şüm yap­tı. An­cak Baş­kan Aziz Ko­ca­oğ­lu, TO­Kİ’nin gü­cü­nün dı­şın­da da kon­sor­si­yum sağ­la­ya­bi­lir.

* Bu dö­nü­şü­mü İz­mir özel sek­tö­rü ger­çek­leş­ti­re­bi­lir mi yok­sa An­ka­ra­lı mü­te­ah­hit­le­rin ye­ni göz­de­si İz­mir mi ola­cak?

Kent­sel dö­nü­şüm için İz­mir’in ken­di iç di­na­mik­le­ri ye­ter­li. İz­mir’de ya­tı­rım­cı­nın önü açı­lır­sa baş­ka mü­te­ah­hi­te ge­rek yok. Bu ça­lış­ma­yı ya­pa­cak özel sek­tör ku­ru­luş­la­rı tek ça­tı al­tın­da da bir­le­şe­bi­lir. An­cak acil ola­rak çar­pık ya­pı­laş­ma­la­rın yı­kı­lıp dö­nü­şüm sağ­lan­ma­sı la­zım. Bü­yük­şe­hir­ler içe­ri­sin­de kent­sel dö­nü­şüm­de An­ka­ra ve İs­tan­bul hız­lı yol alır­ken, İz­mir’in du­ru­mu zor­la­şı­yor.
n İyi ama siz özel sek­tör mü­te­ah­hit­le­ri yük­sek kar­la­ra alış­kın de­ğil mi­si­niz?
Bu pro­je­ler­de bü­yük kar­lar ol­maz. Sos­yal pro­je­le­re ‘tek he­def kar’ gö­züy­le bak­ma­ya­cak bir­çok şir­ket var.

Sos­yo­log ve psi­ko­log­lar ça­lış­ma­lı

* Ne ya­pıl­ma­sı ge­re­ki­yor?

Aci­len şeh­rin tüm plan­la­rı çı­ka­rıl­ma­lı. Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye Baş­ka­nı Aziz Ko­ca­oğ­lu, ken­di­si TO­Kİ’nin iş­le­vi­ni yük­le­ne­bi­lir. Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si mut­la­ka ön­cü güç ola­rak pro­je­le­ri­ni net­leş­tir­me­li. Bu iş­le­ri ya­pa­bi­le­cek kent­te­ki mü­te­ah­hit­le­ri tek ça­tı al­tın­da top­la­ma­lı, biz­le­re çağ­rı yap­ma­lı. Güç kar­to­pu gi­bi bü­yür. Biz ha­zı­rız. Bu ça­lış­ma­lar­da özel sek­tör ön­de gö­rül­me­me­li. İyi bir plan­la­ma ile İz­mir’in ya­rı­sı­nın çeh­re­si de­ği­şe­bi­lir. Ön­cek­lik­le ken­tin bel­li bö­lüm­le­ri­nin gü­zel ol­ma­sı yet­mez, ger­çek be­le­di­ye­ci­lik an­la­yı­şı, ge­ce­kon­du böl­ge­le­ri­nin de dö­nüş­me­si­ni ge­rek­ti­rir. İz­mir’de ni­yet var ama ha­la yön­tem bel­li ol­ma­dı. Hiç­bir yer­de sos­yo­log­la­rın, psi­ko­log­la­rın ça­lış­ma­ya baş­la­dı­ğı­nı gör­me­dim. Oy­sa kent­sel dö­nü­şüm ça­lış­ma­la­rı böy­le baş­lı­yor.

* Ger­çi siz ek­me­ği­ni­zi böy­le ka­za­nı­yor­su­nuz ama her ye­re ko­nut yap­mak doğ­ru mu?

Ha­yır ke­sin­lik­le yan­lış. Çün­kü İz­mir bu nok­ta­da da yan­lış bir ye­re gi­di­yor. Ta­rım alan­la­rı yok olu­yor. Tor­ba­lı’da ta­rım ara­zi­le­ri­nin içe­ri­si­ne top­lu ko­nut pro­je­le­ri ya­pıl­ma­sı yan­lış­tı.

* İz­mir’de ya­tı­rım­cı­lar en­gel­le­ni­yor’ eleş­ti­ri­le­ri­ne ka­tı­lı­yor mu­su­nuz?

Ka­tıl­ma­mak müm­kün de­ğil. Tür­ki­ye’nin bir­çok ken­tin­de pro­je ye­tiş­ti­re­mi­yo­ruz. İz­mir ise bu kent­le­re oran­la ol­duk­ça ya­vaş ka­lı­yor. Ama bu an­la­yış bir gün mut­la­ka çö­zü­le­cek, o ko­nu­da yo­lun so­nu­na gel­dik. İz­mir umut­suz­lu­ğu hak eden bir kent de­ğil.

Katar Prensi ile ortak oldu

* Han­gi ça­lış­ma­la­rı yap­tı­nız?

Di­yar­ba­kır ve Mer­sin’de kent­sel dö­nü­şüm pro­je­le­ri yap­tık, Aya­sof­ya’nın res­to­ras­yo­nu­nu ger­çek­leş­tir­dik. Ha­len Sim­paş GYO ve Bur­sa Mo­dern’i ya­pı­yo­ruz.
Yurt­dı­şın­da ise Ce­za­yir’de ofi­si­miz var. Ka­tar’ın yö­ne­ti­mi­ni elin­de bu­lun­du­ran Do­ha Emi­ri’nin ye­ğe­ni Ha­lit Er­tan’la or­tak fir­ma kur­duk, bü­yük pro­je­le­re ha­zır­la­nı­yo­ruz. 12 yıl ön­ce İz­mir’e gel­di­ğim­den bu ya­na, Ah­met Priş­ti­na kent mü­ze­si, Kar­şı­ya­ka Be­le­di­ye­si Ope­ra bi­na­sı, Do­kuz Ey­lül On­ko­lo­ji Ar­ge in­şa­atı, Mil­li­Sa­vun­ma Ba­kan­lı­ğı uçak ba­kım ona­rım mer­ke­zi’ni, met­ro hat­tı Kar­şı­ya­ka tü­nel­le­ri­ni yap­tık. Bay­rak­lı­da 160 ko­nut­luk yel­ken park pro­je­si ile Çiğ­li pro­je­si sü­rü­yor. İz­mir­li fir­ma sa­yı­la­bi­le­cek ka­dar za­man geç­miş... Biz ar­tık Kar­şı­ya­ka­lı’yız.

350 milyon TL’lik büyük proje

TOKİ Emlak Konut ve diğer iki büyük müteahhitlik firmasıyla birlikte yaklaşık iki yıldır “Park Yaşam Mavişehir projesi üzerine çalıştıklarını söylüyor Azat Yeşil.
Projeyi yürütecek üç firma Türkerler, Durmaz ve İzka’nın bugüne kadar 15 bin konut ürettiğini anlatan Yeşil “Güçlü bir girişim oluşturduk“diyor. İzmirliler, Türkerler’i İzmirgaz’ın sahibi olarak da tanıyor.
Emlak Konut’un Mavişehir’deki son arsası ve final projesi olduğu için projenin titizlikle hazırlandığını aktaran Yeşil, proje maliyetini ise 350 milyon TL olarak belirtti. 521 konutun bulunduğu projede zeminin sağlamlaştırılması için özel bir kazık sistemi uygulanmış. Projede birçok sosyal yaşam alanının yanı sıra kapalı yüzme havuzu da bulunuyor.

Şimdi Karşıyakalı

* “Park Yaşam” Projesi’nin İzmirli ortağı dedik ama siz aslen nerelisiniz ?

Diyarbakır’da büyüdüm, İstanbul’da okudum. Yüksek mimarım. Şehir planlama üzerine master yaptım.

* Aşiret ailelerine mi mensupsunuz ?

Hayır değilim.

* Şirketi kim kurdu?

- Ben kurdum. Ankara’da da iki kardeşim bana yardım ediyor.

Bu insanlar nereye bakıyor?

“Gözünüzde büyütebilirsiniz” sloganıyla ve özel bir konseptle hazırlanan Mavişehir Park Yaşam yine farklı bir çalışmaya imza atmış. Yol kenarına koydukları özel dürbünlerle yaklaşık 500 metre ilerideki temel atılan alana baktığınızda projenin bitmiş şeklini, neyin nerede, nasıl gerçekleşebileceğini görebiliyorsunuz.