Annelere Sihirli Değnek

18 Ağustos 2019

Annelik Sürecinde Sihirli Değnek Arayanlara...

Son zamanlarda basında 4 ay önce doğum yapmış bir annenin vücut ağırlığına dair eleştiriler görüyoruz. Bir diyetisyen olarak oldukça şaşkınım. Bilimsel gerçekleri içeren bu yazıyı kaleme almak istedim... Beden algısının toplumdaki yeri ne yazık ki oldukça incitici bir durumdur, yazımda bunu bulamayacaksınız, zaten gerekli kişiler konuşuyordur...

Hamilelik ve annelik bir kadının dünyaya katkısının olduğu şüphesiz en kutsal dönemlerinden biridir. Hamile bir kadın bana danıştığında bir diyetisyen olarak var olan vücut ağırlığını değerlendiririm. Bu vücut ağırlığına göre;

-Şişmanlarda ilk 3 ay eğer ki sağlık durumu ve kan sonuçları el veriyor ve de anne adayı kilo vermek istiyorsa bir miktar kilo verdirebilirim. Kalan 6 ayda 6-10 kg almasını hedeflerim.

- Normal ağırlığa sahipse toplam 9 ay boyunca 10-14 kg almasını hedeflerim.

- Zayıflarda ise bu süreçte 13-17 kg almasını hedeflerim.

Hedeflerim ki, sağlıklı bir bebeğe sahip olsun. Bu süreçte kendi vücudundan bir şeyler (Demir, Kalsiyum, Çinko mineralleri gibi) eksilmesin. Hamilelik sırası ya da sonrasında dişlerinden kaybetmesin, boyu kısalmasın, depresyon yaşamasın...

Doğum sonrasından çoğu anne hamileliğinde kazandığı ağırlığın %50'sinden fazlasını kaybeder. (bebeğin doğması, karın içi sıvının kaybolması, rahim dokularının küçülmesi ile)

Yazının devamı...

Süper Besin: Mercimek

2 Ekim 2018

Kurubaklagil grubundan olan mercimek; içerdiği bitkisel protein, lif, vitamin ve mineraller ile beslenmemizde oldukça önemli bir yere sahiptir. Nitekim Amerikan Kanser Araştırmaları Enstitüsü de mercimek köftemizi en iyi 7 kanser karşıtı besinlerden birisi olarak nitelendirmektedir. Sadece köftesi değil, sıcacık yemeği ile sofraların, haşlanmış haliyle salataların rengi de olmaktadır.

Bitkisel protein kaynağıdır

Bazı bireyler et tüketimini sınırlandırmakta hatta sıfırlamaktadır. Bu durumda günlük protein gereksinmesinin karşılanması için bitkisel protein kaynakları en iyi alternatiftir. Örneğin; vejetaryen, vegan beslenen, kalp-damar hastalıkları, kolesterol problemi, şeker hastalığına yatkınlığı veya hastalığı olan bireyler için mercimek ve diğer bitkisel protein kaynakları (nohut, kuru fasulye, barbunya, tam tahıllar, pirinç, yeşil yapraklı sebzeler vb) önemlidir.

Lif içerir

Bağırsak sağlığı açısından önemli olan diyet lifi kaynaklarından birisi de mercimektir. Özellikle kabızlık ve sindirim sistemi rahatsızlıklarını sık yaşayan, kolon kanserine karşı korunmak isteyen bireyler günlük lif alımına dikkat etmelidir.

İçeriğinde bitkisel demir bulunur

Demir minerali tüm yaş grubu için çok önemlidir. İyi bir bitkisel demir kaynağı olan mercimekten daha fazla faydalanmak için; yenilirken limon sıkılabilir, yanında salataya yer verilebilir veya kıyma/kuşbaşı et ile pişirilebilir.

B grubu vitaminlerinden zengindir

Yazının devamı...

Mevsim Geçişlerinde Beslenme

6 Eylül 2018

Eylül'ün gelmesiyle yeni bir mevsime hızlı bir giriş yaptık. Mevsim geçişlerinde bağışıklık sisteminde güç kaybı beraberinde gelen soğuk algınlıkları ve bahar yorgunluğu yaşanabilmektedir. Ancak beslenmenizde birkaç ufak noktaya dikkat ettiğinizde burnunuz kızarmadan, sarı sonbaharın tadını çıkarmanız mümkün olabilir. İşte dikkat edilecekler;

Vitaminler

Bağışıklık sisteminizi güçlendirmek istiyorsanız besinlerde vücut bulan vitaminlerden faydalanmalısınız. Beslenmenizde özellikle A,C ve E vitaminlerine yer vererek antioksidan alımını arttırmak ve hastalıklara karşı korunmak elinizde. Bu da daha fazla yeşil yapraklı sebze, sarımsak, soğan, sivri biber, limon, turunçgiller, kivi, elma, sağlıklı yağlar (zeytinyağı, ceviz içi, çiğ fındık, çiğ badem, avokado gibi) demek.

Mineraller

Çinko ve Selenyum mineralleri başa olmak üzere yeterli mineral alımı da hastalıklara karşı bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. Bunun için ise taze balık, çiğ kuruyemişler, kurubaklagiller tüketilmeli.

Omega-3

İnsan sağlığında bir vitamin veya mineral kadar önemi olan sağlıklı yağ asidi ''Omega-3''. Özellikle yaşlılıkta beyin işlevlerinin korunmasında ve kalp hastalıkları riskinin azalmasında rol oynamaktadır. Çalışmalar göstermektedir ki; Omega-3 düşük kan basıncının sağlanmasında ve kötü kolesterol olarak nitelendirdiğimiz ''LDL kolesterol''ün düşürülmesinde böylelikle kalp hastalıkları riskinin azalmasında ve hafızanın korunmasında, keskin bir zekaya sahip olmakta faydaları vardır. Yanı sıra bağışıklık sistemini güçlendirmektedir.

Omega-3 kaynakları; balık çeşitleri, ceviz, semizotu ve yeşil yapraklı sebzelerdir... Alınması gereken miktar sağlıklı bireyler, kalp hastalığı olan bireylerde ve kolesterol problemi yaşan bireylere göre değişmekle birlikte sağlıklı bireyler, haftada 2 kez balık yiyerek yeterli Omega-3 alabilir.

Yazının devamı...