Duruşumuzu düzeltelim

Duruş bozukluğu en çok bel, sırt ve boyun ağrılarına yol açar. Bu bozukluk düzeltilmediği takdirde çekilen ağrılar muhtelif ağrı kesicilerle hafiflese de devam eder

Ağrılarınızın tek sebebi duruş bozukluğunuz olabilir. Tıptaki adı ile postür bozukluğu aslında kemik kas sisteminde hiçbir aksaklık olmadığı halde fonksiyonel yani işlevsel bozukluk olarak tarif edilen yanlış duruş, oturuş ya da yatışa bağlı olarak gözlenen ağrılı tablodur.

En çok bel, sırt ve boyun ağrılarına yol açar. Duruştaki bozukluk düzeltilmediği süre içinde de bu ağrılar muhtelif ağrı kesicilerle hafiflese de devam eder. Zamanla eklemlerde, kaslarda bozulmalara yol açar, tedavisi zorlaşır.

Yüzmek iyi gelir

Uzun süre bel ya da boyun fıtığı şüphesiyle doktor doktor gezip MR, röntgen dahil bir dolu radyolojik tetkikler yaptıran, sonuçta derdine yine çare bulamayan birçok kişi aslında basit bir duruş bozukluğundan muzdarip olabilir. Örneğin tıpta sakroiliak disfonksiyon denilen leğen kemikleri ve sağrı kemiği arasındaki eklemin fonksiyonunun bozulması kişide kalça üzerinde belirgin olmak üzere tıpkı bel fıtığını andıran ağrı şikayetlerinin oluşmasına sebep olur. Bel ağrısı sebebiyle sadece yüzde 5 ile 11 oranında hastada fıtık gözlenirken, sakroiliak disfonksiyon yüzde 18 ile 30 hastada görülmektedir. Yani bel fıtığından iki-üç kat daha fazla görülür. Sürekli ve uzun süre bacak bacak üstüne atarak oturma, ani şekilde ağır bir cismi kaldırma gibi hareketler bu eklemin işlevsel bozukluğuna sebep olabilir.

İskelet sistemimizde bir işlevsel bozukluğa yol açmamak için önce duruşumuzu düzeltmeliyiz. Tedavi ayrıca ağrı kesici, antiinflamatuvar ilaçlar veya fizik tedaviyle de desteklenebilir. Özellikle omurgayla ilgili rahatsızlıklara iyi gelen yüzme başta olmak üzere pilates ve benzeri spor dalları da önerilir.

Duruşumuzu düzeltelim

İdeal duruş

Ayaktayken baş önde dik, omuzlar kalkık değil, aşağıya doğru olmalıdır. Çene yere paralel, boyun düz, kulaklar tam omuzlar hizasında olmalıdır. Göğüs dik durmalı, göğüs, karın, gövde ve uyluklar aynı çizgi üstünde düz olmalıdır. Bu duruşu sağlarken omuzlar geriye fazla gitmemeli, göğüs bir askerin duruşu gibi çok fazla öne çıkmamalıdır. Aksi takdirde beldeki öne doğru olan eğim artarak duruş bozukluğuna yol açabilir. Dolayısıyla bel ve boyundaki çukurluklar normalden az veya fazla olmamalıdır.

Otururken, her iki kalçaya eşit yük binmeli, bel ve sırt dik olmalıdır. Unutmamalıdır ki otururken bacak bacak üstüne atmak bu dengeyi bozar. Hem iskelet sistemi hem de dolaşım sistemini olumsuz etkiler. Uzun süre bu pozisyonda kalmak bacakta uyuşmaya, zamanla da özellikle kalça ekleminde fonksiyon bozukluğuna sebep olabilir. En azından sağ ile sol bacak arasında değişmeli, hareket etmeli ve daha çok düz oturmaya gayret etmeliyiz.

Belinizi destekleyin

Oturmak şaşırtıcı şekilde belde, ayaktaki pozisyondan daha fazla baskıya yol açar çünkü vücudunuzun ağırlık merkezi öne doğru ilerler. Kambur oturmak, bu baskıyı daha da artırır. Bu nedenle belinizi destekleyen sandalye ve koltuklar kullanın. Sandalyenin kollarının olması bir artıdır. Sandalye, kullandığınız masanın altına sığmalıdır. Sandalyenin ucuna oturmayın. Ayaklarınızın altına hafif yüksek bir cisim alırsanız, diz seviyeniz uyluk seviyesinin biraz üzerine çıkar ve belinizdeki baskı azalır. Oturarak masa karşısında çalıştığımız zamanlarda bilgisayar ekranı tam karşıda, üst kenarı göz hizasında olacak şekilde ayarlanmalıdır.

Yatarken ise yatak orta sert ve düz, yastık çok alçak veya çok yüksek olmamalı, boyundaki çukurluğu desteklemelidir. Hayattaki tüm zorluklara karşı duruşunuzun her zaman dik ve güçlü olmasını dilerim.