Olmak ya da olmamak

Grip aşısı olmayı mı düşünüyorsunuz? Durun, bir daha düşünün derim. Tek sorun grip aşılarının işe yaramaması değil.

Hani hep aman gereksiz aşılardan kaçının diyorum ya? Grip aşısı gereksiz, işe yaramayan, üstüne üstlük pek çok da tehlikesi olan bir aşıdır. Sonbahar-kış mevsimi ile hastalıklardan korunmak, grip salgınlarından etkilenmemek için gündeminizde grip aşısı varsa, aman diyorum. Sakın!

Grip salgınları ile ilgili bilmeniz gereken en önemli şey, bir sene önce grip yapan virüsün mutasyona uğrayıp değiştiğidir. Yani, bir sonraki yıl grip hastalığına yol açacak virüsün hangisi olduğunu önceden bilmemiz mümkün değil.

Yani grip aşısı sadece geçmiş dönemde hastalık yaptığı tespit edilmiş olan virüslerden korur. Gelecek dönemde hastalık yapacak olan yeni grip virüslerinden korumaz. Grip aşısını yaptırdığınız günden sonra oluşacak yeni grip virüsü tiplerine karşı koruyuculuğu sıfırdır!

Pazar çok büyük

Konuyla ilgili tek sorun grip aşılarının işe yaramaması değil!

Grip aşıları yüzünden 2014 yılında İtalya’da 11 kişi hayatını kaybetti. Avrupa’da pek çok ülkenin, geçtiğimiz yıllarda grip aşılarını piyasadan toplatması boşuna değil. Peki, neden grip aşılarıyla ilgili bu tehlikeler görmezden geliniyor?

2018 yılında yayınlanan bir makaleden alıntı yapıyorum: “Aşı üreticileri bu yıl Amerika Birleşik Devletleri’nde 166 milyon doz grip aşısı satmayı umuyor. 2025 yılına gelindiğinde Amerika’daki grip aşısı pazarının

8 milyar dolar olacağı öngörülüyor.(1)

Yani, pazar çok büyük ve kazanılacak daha çok para var!

Düşük riski

“Aman hamileyken hasta olmayayım” diye düşünüp grip aşısı yaptıran anne adayları tehlikeler konusunda mutlaka uyarılmalı.

Anne adaylarını ağır grip vakalarından korumak için tavsiye edilen bu aşılarla ilgili 2017 yılında yayınlanan bir çalışmanın(2) bulgularına bir bakalım dilerseniz:

Bu araştırmaya göre, hamilelikte yapılan grip aşıları düşük yapma riskini artırıyor.

Yine geçtiğimiz yıl yayınlanan başka bir araştırma(3), özellikle hamileliğin ilk üç ayında yapılan grip aşısının doğacak bebekte otizm bozukluğu görülme riskini artırdığı yolunda bulgulara sahip. Evet, doğru grip gebeleri gerçekten kötü etkileyebilir. Ama çözüm işe yaramayan, tehlikeli sonuçlar doğurabilecek aşılar yaptırmak değil. Şimdi bahsedeceğim koruyucu önlemlerden hamileler de faydalanabilir.

Olmak ya da olmamak

D vitamini desteği

Sık sık güçlü bir bağışıklık sistemi için D vitamininin ne kadar önemli olduğunun altını çiziyorum. Gripten korunmak istiyorsanız D vitamini rezervinizi doldurmak en etkili çözümlerden biridir. 2017 yılında yayınlanan bir çalışma bunu doğruluyor. 11 bin kişinin yer aldığı çalışmaya (4) göre D vitamini değerleri düşük olan kişilere D vitamini takviyesi verilerek değerleri yükseltildiğinde gribal enfeksiyonlara yakalanma riskleri yüzde 50 azalmış. Bir tarafta korumayan, ciddi tehlikeleri olan grip aşıları, bir tarafta pek çok hayati fonksiyonda rol oynayan şifalı D vitamini.Siz hangisinden faydalanmayı seçerdiniz?

Gripten koruyan beslenme önerileri

Ev yoğurdu, ev turşusu gibi probiyotik zengini besinlerin bağışıklık sisteminin en önemli savunma hattı olduğunu artık biliyorsunuz. Peki, diğer koruyucu güçler hangileri?

Limon:

C vitamini gripten korunmak için en güçlü müttefikinizdir. Limon suyu mükemmel bir C vitamini kaynağıdır. Salatalarınıza eklerken kabuğunu unutmayın. Limonun kabuğunda bağışıklık sistemini güçlendiren çok önemli bir uçucu yağ var: D-Limonene.

Olmak ya da olmamak

Soğan ve sarımsak:

Soğan ve sarımsak anti-viral özelliklere sahiptir. Her ikisi de grip ve soğuk algınlığına karşı koruyucu maddeler içerir. Soğanın zengin bir C vitamini kaynağı olduğunu da unutmayın.

Ciğer ve kırmızı et:

Her ikisi de çinko açısından zengin kaynaklardır. Eğer diyetinizde yeterli çinko yoksa bağışıklık sisteminiz etkin bir şekilde çalışamaz. Ayrıca bir kez grip olduğunuzda çinko takviyesi kullanmanın hastalığı çok daha kısa sürede yenmenize yardımcı olduğunu gösteren çalışmalar (5) var.

Olmak ya da olmamak

Grip çayı

- Kök zencefil l Karanfil, 3 diş

- Tıbbi adaçayı, 1 tatlı kaşığı

Başparmağınızın bir boğumu kadar kuru kök zencefil ve 3 diş karanfili 1 su bardağı kaynamakta olan suyun içine atın. 6 dakika ağzı kapalı olarak kaynatın. Altını kapattıktan sonra 1 tatlı kaşığı tıbbi adaçayı ekleyin. Tekrar ağzını kapatın ve kaynatmadan, 10 dakika demlenmeye bırakın. Soğutmadan için. Yetişkinler bu grip çayından 2 saatte bir içebilirler. Çocuklar için günde 1 çay bardağı yeterli.

Olmak ya da olmamak

1 Reporting flu vaccine science, BMJ 2018; 360 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.k15 (5 Şubat 2018) Cite this as: BMJ 2018;360:k15

2 “Association of spontaneous abortion with receipt of inactivated influenza vaccine containing H1N1pdm09 in 2010-11 and 2011-12.” Donahue JG, Vaccine. 2017 Sep 25;35(40):5314-5322. doi: 10.1016/j.vaccine.2017.06.069.

3 “Influenza Vaccination in the First Trimester of Pregnancy and Risk of Autism Spectrum Disorder” Hooker, Hooker, Donzelli, Zerbo. JAMA Pediatr 2017;171:600)

4 “Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data” rdrframe1 rdrframe1 Adrian R Martineau, David A Jolliffe Richard L Hooper, rdrframe1 BMJ rdrframe1 2017; rdrframe1 356 rdrframe1 doi: rdrframe1 https://doi.org/10.1136/bmj.i6583

5 “Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage” Harri Hemilä, May 2, 2017 Research Article, https://doi.org/10.1177/2054270417694291