Düşünenlerin Düşüncesi

Düşünenlerin Düşüncesi

dusunce@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Prof. Dr. Özcan Köknel

Cinsel kimlik - 1


Prof. Dr. Özcan Köknel, 1954 yılında İ.Ü. Tıp Fakültesi Psikiyatri Kliniğine asistan olarak girmiş, 1995 yılına kadar uzman, doçent, profesör, yönetici olarak çalışmıştır. 1995 yılında emekli olmuş; 2002-2008 yılları arasında Ticaret Üniversitesi’nde ders vermiştir. Bilimsel çalışma, araştırma ve yayınları gençlik sorunları, ruh sağlığı, ilaç tedavisi, alkol ve madde bağımlılığı alanlarında yoğunlaşmıştır. Yabancı dergilerde 50, yerli dergilerde 200’den fazla yayını vardır. 2 uluslararası, 5 ulusal bilimsel derneğinin üyesidir. 4 ödül kazanmıştır.

Milli Eğitim yeni müfredat programından cinsel eğitim ve cinsel hastalıklar konularını “Cinsellikten bahsetmek ayıptır” gerekçesiyle çıkardı.
Ülkemizde, çocuklarda, gençlerde, erişkinlerde bireysel olarak cinsellikle ilgili sorunlar; toplumsal olarak cinsellikten kaynaklanan ensest, cinsel istismar, taciz, tecavüz, kadın cinayetleri gibi eylemler söz konusudur.
Genel olarak ülkemizde, cinsel eğitimin içeriği ve uygulama yöntemi değil, yapılsın, yapılmasın tartışması yapılmıştır. Bu tartışmalar günümüzde de sürmektedir.
Cinsel eğitime karşı çıkanlar cinsellikle ilgili konuları, sorunları ahlak, terbiye, toplumdışı, açık saçık saymış, gençleri bozduğunu, yozlaştırdığını ileri sürmüşlerdir. Cinsel eğitimin gerekli olduğunu savunanları suçlamışlardır.
Cinsel eğitim için çocuğu, genci anlamak, tanımak, doğuştan gelen, sonradan kazanılan güdüleri bilmek gereklidir. Bedensel, ruhsal, toplumsal değişimin, dönüşümün, gelişimin yaşandığı çocukluk, gençlik çağında bilgi, deney, yaşantı birikimleri geleceği etkiler.

Gençlik çağı 12-24 yaş

Çocukluk çağı, ön erinlik (buluğ öncesi) sürecinde iç salgı bezlerinin işlevi sonucu gençlik çağı başlar. Ön erinlik (buluğ öncesi), Erinlik (buluğ), Ergenlik (Kemal, rüşt) Ön erişkinlik (olgunluk öncesi) dönemlerini içerir. Birbirini etkileyen bu dönemler gençlik çağına ulaşır.
Gençlik çağını kapsayan yaş dilimleri, yaşanılan ülkeye, doğal ve toplumsal yapıya göre değişik olabilir. UNESCO gençlik çağı olarak 12-24 yaş dilimlerini kabul etmiştir. Son yıllarda değişik nedenlerle gençlik çağının başlangıç yaşı düşmektedir.

Arayış çağıdır

Gençlik çağında, bedensel, ruhsal, toplumsal değişim, dönüşüm, gelişme olur. Gençlik arayış çağıdır. Genç, yaşadığı aile ve ortak kültür ortamında benliğini, kimliğini, kişiliğini arar. Bu arayış gençlik çağının duygusal, bilişsel özellikleriyle yapılır. Bu özellikler merak, taklit, teşvik, özenti, özdeşleşme, özgürlük, sorumluluk, başkaldırma, güvensizlik, güçsüzlük, bağımlılık, yetersizlik, ilişki kurmak, iletişim, arkadaşlık, toplumsal yaşantı gibi anahtar sözcüklerin açılımıdır.

Temel içgüdüdür

İnsanın tutumunu, davranışını, eylemini başlatan, geliştiren, yöneten, yönlendiren sürdüren güce güdülenme (motivation) denir. Güdüler doğuştan gelen içgüdülerle (instinet) ile sonradan kazanılmış dürtüleri (drive, trieb) içerir.
Cinsellik, doğuştan gelen, beslenme, uyku, korunma gibi varlığı, yaşamı geliştirmeyi sürdüren temel içgüdüdür. Bunlara hareket, kaçma, korunma, annelik gibi kazanılmış, öğrenilmiş güdüler de eklenmiştir. Cinsel eğitim öncelikle gençlik çağı ve güdülenmeye ilişkin bilgi aktarır.

Üçe ayrılır

İnsanın benliğinin, kimliğinin, kişiliğinin temeli olan cinsellik ve cinsellikten kaynaklanan davranışlar birbirinden ayrı olan, ancak birleşip bütünleşen üç alanda ortaya çıkar.
Doğrudan doğruya cinsel iç güdüden kaynaklanan davranışlar, iç güdüden kaynaklanan, eğitim, öğrenim, öğretim sürecinden geçmiş davranışlar.
Cinsellikle ilgili toplumsal ilkelerden, kurallardan kaynaklanan davranışlar.

DEVAMI YARIN