Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

-R.T. Erdoğan nedir?-AKP nedir?-2005 Türkiyesi nedir?Antalya nedir?İlk üçü tamam da, Antalya da nereden çıktı diye düşünebilirsiniz.Çünkü... Milliyetin etkinlikleri bağlamında Antalyadayız.Konumuz, "Antalya Markası ne olmalı?" Yani..."Antalya nedir?" İşte bir "ne nedir" dizisi... Ve kapitalizm önce ürünü yarattı.Tarımda, sanayide bir şeyi üretmek yeterliydi.O ürünün haberini yapmak dahi reklamdı. Ürünü yaratan üretim aracının fiziki değeri, fiyatıydı.Sonra pazara ürün yığılması, bir başka kavramı devreye koydu. Bir ürünü diğerinden ayıracak etiketlerle anılmaya başladı ürün. Artık nesne, yani, ürünün fiziki varlığı değil, imajı da üretilir oldu.Bu imajı pazarlayanlar da "Verilen bir formatta üretim yapmak, ikinci sınıf kuruluşların işidir. Üretimi taşeronlara bırakalım. Biz imaj yaratalım ve satalım" diyorlardı.Bunların fonksiyonları ürün almak ve markalamaktı. Pazarlama odaklı bir ekonomik faaliyettir bu. Reklam ise, bu anlamın dünyaya iletilmesi için yollardan biri. İmaj markadır, markanın da anlamı vardır. Bu anlamın özü ya da ruhu, satılır. Tüketici, bir fiziki mal kadar, onunla duygusal yakınlığı da hisseder. O nedenle, reklamcılar giderek "ticari kültürün filozof kralları" olmuştur.................Burada durup bir soluk alalım. Antalyanın tanımını yapmaya çalışalım. Antalya, doğal/fiziki varlığı ve büyüleyici güzellikleriyle bir ürün...Peki bu ürünün satılması için "imajı" ve "markası" ne olmalı?İşte sorun bu.Gerçi bu kente ve yöreye yılda 6 milyondan fazla turist akıyor... Demek ki, alıcısı var. Onların vizyonunda bir imajı ve markası "epeyce kafa karışıklığı olsa da" var.Ama...Yeterli mi?Cevap "evet" olsaydı, biz burada "Antalya markasını" tartışma gereğini duymazdık.Demek ki... Bir eksiklik, aksaklık, kafa karışıklığı saptanmış.Antalya işte bu sorunu çözmeli.Aksi halde denizi mavi ve temiz... Yeşili bol. Balığı ve kebabı lezzetli. Ama sadece bunlarla diğer yörelerden birine çok da fark atmaz. Marka/damga Bir süre önce İstanbul marka konferansında BJ. Cunningham, "Türkiye nasıl imajla tanıtılmalı" sorusuna, "Büyülü bir macera olarak" cevabını vermişti.Antalya da kendine bir imaj ve marka seçmeli. Sadece doğa, mavi ve yeşil yeterli değil.Antalyaya, Dubai gibi bir görüntü vermeye kalkışmak ise yazık olur.Zaten... Orijinali varken taklidi bir kişilik ve marka nasıl yaratır?Ama, Antalyanın uygarlık tarihindeki yeri çok farklı.Kültür boyutu ortaya çıkarılarak ve oluşturularak bir fark ortaya konabilir. Örneğin, Nicein tepelerinde Saint Paul de Vence köyü, empresyonist (izlenimci) ressamların mekân tuttuğu bir yöreydi. Oradaki lokantalarda, kahvelerde, otellerde ünlü empresyonist ressamların tabloları vardır. Köyde ve yöresinde bine yakın ressam atölyesi bulunur. Orada heykeller yontulur.Kentin eteklerinde ve Cannes gibi komşu kentlerde başta film ve TV olmak üzere küresel boyutta festivaller düzenlenir.Antalya, incelmiş zevkleri olan bir belediye başkanına sahip.Bu, kenti müzik, resim, heykel, festivaller için kesişme noktası yapabilir.Bu kültür yoğunluğu, kendi gastronomi, otelcilik, su sporları, shoping çevresini de yaratabilir. Çok farklı bir insan dokusu oluşabilir.Aksi halde büyük bir tatil köyü ve Avrupa standartlarına göre ikinci sınıf güneş ve deniz pazarı olarak kalır.Antalya buna layık değil. g.civaoglu@milliyet.com.tr Ya Antalya?