Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İyi de... Bizim F-16 uçaklarını yapabilecek ve de yapan, F-16 uçaklarını modernize edebilecek ve de eden 2 uçak fabrikamız var.1985'te Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAİ) kuruldu 1987'den itibaren F-16 uçaklarının gövdelerinin Ankara/Mürted'deki, motorlarının ise Eskişehir'deki TAİ tesislerindeki üretimine başlandı.Aynı yılın sonunda F-16'lar Türk Hava Kuvvetleri'nin hizmetine girdi.1994-1996 yılları arasında F-16'lara gece uçuş sistemleri takılmaya başlandı.1995-1996 yılları arasında TAİ tarafından imal edilen 46 uçak Mısır Hava Kuvvetleri'ne verildi. Körfez Savaşı sonunda bölge ülkelerinin zararının karşılanması için S. Arabistan, Kuveyt ve BAE'nin oluşturduğu kaynakla 1992-2000 yılları arasında 80 adet F-16 uçağı üretildi. Savunma Sanayii İcra Kurulu, 12 Aralık'ta ABD'den, 2.9 milyar dolar değerinde 30 adet F-16 uçağı alımına karar vermişti. Şimdilerde yapılan açıklamalara göre Hava Kuvvetlerimizdeki 216 adet F-16 uçağının modernizasyonunun ABD'de yaptırılması ve bu iş için 800 milyon dolar ödenmesi uygun görülmüş. Toplam 260 Adet F-16 uçağı yaptık. Gövde üretiminde yerli üretim oranı yüzde 80'e çıkarıldı. Bizim fabrikalarımız "sıfır hata" oranıyla takdirname aldı.Bu arada eski uçakların modernizasyonu yapıldı. 148 adet F-16 uçağına elektronik harp sistemleri takıldı.12 Kasım 2000'de TAİ'nin F-16 uçaklarının üretimi ve bakımıyla ilgili faaliyeti sona erdi.Şimdi biz F-16 yapan, F-16'lara bakan fabrikalarımıza iş arıyoruz. F-16'ları başkalarına yaptırıyoruz, başkalarına baktırıyoruz. Ama biz bu işi hep yapıyoruz. Ustam, Mülkiyeli Cahit Kayra beni uyardı. "Bir gün uzun uzun, birilerinin bize uçak yaptırmama konusundaki başarı hikâyelerini" yaz dedi. Ustamın emrini yerine getirmek için bilgi topluyorum. Bugün topladığım bilgilerden kısa bir özet yapayım. 260 uçak yaptık Atatürk'ün emriyle 1925 yılında Türk Tayyare Cemiyeti kuruldu.1928 yılında "Tayyare Makine Mektebi" açıldı.1925-1939 arası Ankara'da 150 planör üretildi.1928 yılında Kayseri'de Türk-Alman işbirliğiyle Junkers A-20 model uçakların üretimine başlandı. 15 Uçak üretildi. 1932'den sonra Amerikan Curtis-Weight uçaklarının montajına başlandı. 1938 yılına kadar 145 Alman Gotha, 112 adet İngiliz Miles-Magister tipi uçak imal edildi1936 yılında Nuri Demirağ uçak fabrikası kurdu. 10 eğitim uçağı, 24 adet NUD-36 tipi uçak yaptı.1940 yılında Etimesgut'ta bir uçak fabrikası kuruldu. 1944 yılına kadar bu fabrikada 30 uçak yapıldı. Gazi Orman Çiftliği'nde uçak motorları fabrikası kuruldu. Sipariş alamadıkları için uçak yerine musluk, kuyu tulumbası yapmak zorunda kalan bu iki fabrika 1952 ve 1954 yıllarında kapatıldı. Motor fabrikası 1955 yılında Türk Traktör Fabrikası'na dönüştürüldü. Biz fabrikasını kuruyoruz da birileri bize uçak yaptırmıyor gibi... Yoksa sorun başka birilerinden değil de, yapmak yerine satın almak daha iyidir diye düşünenlerden mi kaynaklanıyor? guras@milliyet.com.tr Fabrika açıp kapatıyoruz