Okul çocuklarının dengeli beslenmesi için tavsiyeler

iki gün önce okullar açıldı ve çocuklar, yeni eğitim-öğretim yılına “merhaba” dediler. Bu vesileyle 2012-2013 öğretim yılının sevgili öğrencilerimize, velilerimize ve öğretmenlerimize hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Bunu söylerken bir yandan da, okul sütü projesinin bu sene en azından nisan ayına kadar uygulanmayacak olmasından duyduğum üzüntüyü de ifade etmek istiyorum.
Oklu sütü projesi olmasa da bu yazıda da velilerimize, çocuklarının beslenmesi ile ilgili birkaç ipucu vermek istiyorum
Anaokulu ve ilköğretim çağındaki çocukların fiziksel büyümeleri ile zeka gelişimleri hızlı olduğu için özellikle bu yaşlarda dengeli beslenmeleri son derece önemli. Çocuklar bu yaşlarda kazandıkları alışkanlıklarını, yaşamları boyunca devam ettirirler.
Okul çağı çocuklarının beslenmesinde kahvaltının çok özel bir yeri bulunuyor. İyi bir kahvaltı, onların okul başarısını olumlu yönde etkiliyor. Akşam yemeği ile kahvaltı arasındaki yaklaşık 10-12 saatlik süreden sonra çocuk, açlık düzeyinde oluyor. Yapacağı iyi bir kahvaltı onu mutlu bir güne hazırlıyor.
İdeal bir kahvaltıda çocuklar...
Süt, peynir, yumurta, zeytin, bal veya pekmez, ekmek gibi gıdaları tüketmeliler. Özellikle süt, çocukların dengeli protein, kalsiyum ve karbonhidrat almaları için son derece önemli. Günde yarım litre süt içen çocuk günlük hayvansal protein ve kalsiyum ihtiyacının yarısını karşılıyor. Bu anlamda “neden okul sütü programı” dediğimi daha iyi anlıyorsunuz herhalde. Özellikle süt alamayan velilerimizin çocuklarına geçen yıl devletin, yıllardır İzmir Büyük Şehir Belediyesi’nin yaptığı gibi günde bir bardak süt içirilmesinin, sağlıklı nesiller yetiştirilmesindeki önemini ileriki yıllarda daha iyi algılayacağız.
Çocukların öğünleri okul zamanlarına göre ayarlanmalı. Veliler çocuklarını okul dışında (okullarda satışı yasak) fast-food türü yiyecekler yememeleri için bilinçlendirmeliler. Bu tür yiyecekler onların sağlıklı büyüme ve gelişmeleri için uygun değil.
Okul tam gün ise ve yemek de veriliyorsa, veliler mutlaka yemekhaneyi denetlemeliler.
Yemeklerin yapıldığı yağların kalitesi, kullanılan kaplar ile tabakların temizliği son derece önemli. Ayrıca mutfakta çalışan personelin ve mutfağın hijyenine de dikkat etmek gerekiyor.
Okulda yemek verilmiyorsa ve yemek öğünü okul zamanına denk geliyorsa, çocukların çantalarına yiyecek konmalı. Bu yiyecekler bozulmayacak, kolay taşınabilecek ve çocukların protein, kalsiyum ve karbonhidrat ihtiyacını karşılayabilecek türde olmalı. Örneğin peynirli sandviç, evde yapılmış börek, evde yapılmış poğaça ile elma, armut gibi çantada ezilmeyecek meyveler bunlara iyi örnekler.
Yine çocukların çantalarına konacak olan içecekler de son derece önemli. Bu içecekler çocuğun günlük besin ihtiyaçlarının en azından bir kısmını karşılamalı. Bu anlamda süt, ayran, kefir ve meyve suları ideal içecekler. Gazlı, kolalı içecekler ile enerji veren içecekler uygun değil.
Çocuklar genellikle köfte, döner, pide gibi et yemeklerini severler. Ancak sağlıklı beslenmeleri için mutlaka sebze de tüketmeleri gerekiyor. Veliler çocuklarının sebze yemesi için evde sebze pişirerek ve yiyerek onlara örnek olmalılar.