16 bin ehliyetsiz...

NAPOLYON’A yakıştırırlar... Savaşı kaybeden komutana Napolyon sormuş:
“Ne oldu?”
Yani “Niye bu savaşı kaybettin?” diye soruyor.
Birlik komutanı cevaplamaya başlamış:
“Efendim, bu savaşı kaybetmemiz için çok sebep vardı. Önce cephanemiz bitti...”
Der demez Napolyon sözünü kesmiş:
“Yeter gerisini söyleme!”
Emniyet Genel Müdürlüğü ile Türkiye İstatistik Kurumu’nun raporunun özetini okurken aklımıza bu geldi... (X)
Ehliyeti olmadan kaza yapan, kazaya karışan sürücü sayısı 16 bin 360 olursa, trafik kazalarının nedenini hâlâ aramamız gerekiyor mu?
Ya ehliyetsiz dolaşıp sayıları şimdilik belli olmayanlar?
Onlar ayrı hesap...
141 bin sürücüden 123 bininin ehliyeti çıkmış, gerisi ehliyetsiz.
Bunların karıştığı kazalarda 165 kişi ölmüş...
Kazaya en çok (B) tipi ehliyeti olan sürücüler karışmış, 72 bin 587. Bunların 6 bin 412’si kadın...
Kazaya karışan toplam sürücüler arasında ilkokul mezunları 42 bin 822 adet kazayla ilk sırada yer aldı. İlkokul mezunlarını 27 bin 215’le lise ve 12 bin 752 kazayla da üniversite mezunları takip etti.
Kazaları meydana geldikleri yolun durumuna göre inceleyen uzmanlar, polisin sorumluluk alanındaki 91 bin 729 kazanın 50 bin 545’inin tek yönlü yollarda, 41 bin 184 kazanın da iki yönlü yollarda meydana geldiğini tespit etti. Tek yönlü yollardaki kazalarda 608 sürücü, 703 yolcu ve 400 yaya hayatını kaybetti. İki yönlü yollardaki kazalarda ise 507 sürücü, 586 yolcu ve 189 yaya öldü.
Rapora göre, otomobil en fazla kazaya karışan taşıt oldu. Otomobilin karıştığı kaza sayısı 77 bin 7.
* * *
YOL kenarlarında trafik levhaları vardır; üzerlerinde birtakım işaretler, semboller vardır.
Acaba bu levhaların anlamını bilmeyen var mı?
Karayollarında ilk defa beyaz çizgiler çizilmişti, acaba şoförler bu çizgilerin anlamını biliyorlar mıydı?
“Ne bileyim abi, süs galiba!” diyenler de vardı...
Aşağıdaki haber, o günden bu yana ne kadar ilerlediğimizi göstermiyor mu?
“Emniyet Genel Müdürlüğü Koordinatörlüğü’nde Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin (ODTÜ) yaptığı bir araştırma, sürücülerin yol işaretlerini bilmediğini ve çoğunu yanlış yorumladığını ortaya koydu. Ankara’da 1.478 denek üzerinde yapılan ankete göre sürücüler 39 trafik işaretinden yalnızca 12’sinin anlamını tam olarak bildi. Şoförler 10 levhayı ise hiç bilemedi. 4 levhanın sıklıkla karıştırıldığı görüldü. Öte yandan trafik levhalarını, ticari taksi, otobüs ve servis gibi ticari araçların şoförlerinin, özel araç sürücülerinden daha az bildiği ortaya çıktı.”

(X) Şoför ve Trafik dergisi