2012’nin otomotiv arşivinden çıkanlar

Otomotiv dünyasının 2012 arşivi bir hayli kabarık aslında. Biz, sadece içinden bazılarını seçip derleyiverelim dedik. İşte en hızlısı, pahalısı, şanslısı, şanssızı...

Kimilerinin söylemeye doyamadığı, kimilerininse söylendiğinde dayanamadığı bir klişe vardır... Her yılın sonunda küflü söz dağarcığından çıkarılır ve ortaya konulur. Ardından, bir sonraki yılın sonunda kullanılmak üzere yeniden sarıp sarmalanır ve dağarcık denilen “kullanılmayan sözler” rafına kaldırılır...
“İyisiyle, kötüsüyle, bir yıl daha geride kaldı!..”
Her ne kadar duyduğunda tüyleri diken kesilenlerden biri olsam da, söyleyesim geldi! Çünkü yıl bitiyor işte. Üstelik kimilerimiz için öyle hızlı geçiverdi ki, aramızdan buna adapte olamayıp iki gün sonra yazışmaların tarih bölümüne “2012”yi konduranlarımız çok olacak sanki.
Peki otomotiv dünyası için de kocaman bir yıl geride kaldı mı? Teorikte öyle... Ancak bir çırpıda mı geçti, orası tartışılır. Yine de, bir yılın bitimi olduğu için, otomotiv dünyasında 2012’ye damga vuranlardan derleyip toplamak şart oldu. Biraz “hurda indirimine layık” hafızamı, biraz da 2012’de yazıp çizdiklerimi karıştırıp sizlere küçük bir buket hazırladım. Keyifle okuyun, sonra 2013’te de keyfinizi bozmayın...

2012’nin otomotiv arşivinden çıkanlar

Yılın en hızlısı
Haydaaa! Hani Veyron Super Sport en hızlıydı... Aynen öyle. Fakat İsveçli Koenigsegg Agera R’ın en hızlı olduğu alan farklı! 1110 HP’lik motoruyla bu arkadaş, 0-300 km/s’ye 14.53 saniyede çıkıyor. Veyron Super Sport ise 300 km/s’ye ulaşmak için 16.7 saniye istiyor.

2012’nin en pahalı kazası
Bu konuya girmek istemezdim ama maalesef tek kalemde böyle bir rekora imza atmak, pek de kolay olmasa gerek. “En Pahalı Kaza”, Amerikalı işadamı Christopher Cox’un eseri. 1962 model olan ve dünyada sadece 39 adet üretilmiş Ferrari 250 GTO ile Fransa’da hatalı sollama sonucu başka bir araca çarpmış. Değeri 30 milyon dolardan fazla olan bu nadide otomobilin önü de bir hayli hasar almış.

Yılın en pahalı satışı
Ünlü İngiliz yarışçı Stirling Moss için 1962 yılında üretilen Ferrari 250 GTO, 35 milyon dolarlık fiyatıyla “dünyanın en pahalı otomobili” unvanını aldı. Aracın yeni sahibi, cep telefonu imparatoru olarak bilinen ve Kanada’nın Vancouver körfezi açıklarında 75 milyon dolarlık adası da bulunan milyarder Craig McCaw oldu. Araç, üretildiği 1962-64 yılları arasında 18 bin dolara satılıyormuş.

Yılın sürpriz markası
ABD’de dükkanı kapatmaya karar verip iflas sürecine giren Suzuki Amerika, stokları eritmek için kampanya yapmış. Ama talep patlayınca, bu kez Japonya’dan 2 bin 500 araç istedi!

2012’nin vedası
40 yıldır üretimde olan ve “çağdaşları” tedavülden kalkan
Lada 2107, sonunda bantlara veda etti. Bugüne dek 20 milyon kadar üretilen bu köşeli Lada, Rusya ve Bulgaristan’da “Ciguli”, Avrupa’da “Riva” adıyla nam salmıştı.

2012’nin en şanslı külüstürü
Dünyanın en eski ve onarım görmemiş Mini’si, 2012’de İngiltere’deki bir müzayedede 65 bin 382 dolara satıldı. Bu eski Mini’ye ödenen miktar, Türkiye’de iki adet “sıfır” kilometre Mini fiyatına eşit.
Yürüyemeyecek durumdayken satılan araç, onarımdan geçirilmemiş dünyadaki en eski Mini unvanının da sahibi. Şimdiye kadar üç kez el değiştirmiş ve sadece 45 bin km yol yapmış.

Yılın en konuşulanı
Toyota’nın Subaru ile birlikte geliştirdiği GT86/BRZ ikizleri, tüm dünyada yılın en çok konuşulan modelleri oldu. “Katıksız coupe otomobiller dönüyooo” dedirten ikizlerin GT86’sı, reklamıyla da çok konuşuldu ama film İngiltere’de yasaklandı!

Yılın model tanıtımı
Aslında “Yılın Etkinliği” bölümünde yeniden okuyacağınız İstanbul Autoshow 2012’nin küçük bir parçasıydı ancak fuarın “en çekici” unsurlarından biri oldu. “Yeni pro-ceed bahane, Irina Shayk şahane” düşüncesiyle Kia standına akın eden kalabalıkta, fotoğraf çekme telaşıyla “iğne atılsa yere düşer mi?” deneyine kalkışan çıkmadı.

Yılın (banko) en pahalısı
Aslında Bugatti Veyron, geçmiş yıllarda da “En Pahalı Seri Üretim Otomobil” unvanının “banko”suydu. Bu yıl İstanbul’daki fuarda sergilenen Veyron 16.4 Grand Sport, vergiler sonucu
4.3 milyon avroyu bulan fiyatıyla Türkiye’de 2012’de “sergilenen en pahalı” otomobil, Veyron Super Sport ise 2.4 milyon dolarlık fiyatıyla bu yıl da “dünyanın en pahalı seri üretim otomobili” oldu. Kendisi aynı zamanda seri üretim otomobiller arasında 1200 HP ile “En Güçlü” ve 429 km/s ile “En Hızlı” unvanları da mevcut.

Yılın etkinliği
İstanbul Autoshow, yeni mekanıyla otomobil severleri bir ağırladı, pir ağırladı. 4 dünya tanıtımı, 31 Türkiye lansmanı, 45 markadan toplam 500’e yakın model, 600 bine yakın ziyaretçi derken, kasım ayında en çok konuşulan ve yazılan otomotiv etkinliği olarak adından söz ettirdi. Bu da, Autoshow’un listeye Türkiye kontenjanından girmesine yetti.