Buz dağları

Eklenme Tarihi18.02.2018 - 1:26-Güncellenme Tarihi18.02.2018 - 1:26
Medyanın idealden iddia dönemlerine geçtiğini söylemiştik.

Siyaseti dizayn etme hastalığına yakalandığını da...

Özellikle de Ankara gazetecileri.

Merhum Özal ile başlayan bu süreç her geçen gün daha da zıvanadan çıkıyor.

Sizin yönetmekte zorlandığınız gazeteci kadrosu, sabahtan akşama kadar siyasetçilerle, daha önceki yıllarda yargı, askeri ve bürokrasiyle birlikte bir şeyleri dizayn etmekle meşguldü...

Ve her geçen gün birilerinin kirli çamaşırları ortaya çıktıkça söylediklerimizde ne kadar haklı olduğumuzu da anlamış olduk...

Bu yüzden ülkemizde medyaya olan güven her geçen gün sıfır noktasına doğru hızla yol alıyor.

Sürekli yalan söyleyen, çelişkili konuşan, dün ak dediğine üç gün sonra kara diyenleri elbette bu millet görüyor, izliyor ve okuyor...

İtibar cellatlığı yapan marazi kafaları millet tanıdıkça bu kurumlara, bu kurumlarda yazan ve çizenlere, konuşanlara inanmıyor...

Haliyle medya kendi itibarını sıfıra indirgiyor...

***

Tavır gazeteciliğinin her geçen gün sona erdiği dünyada, sekiz sütuna atılan karalayıcı ve zemin hazırlayıcı manşetlerle birilerine saldırmanın hiçbir karşılığı ve inandırıcılığı
yok artık.

Medya, bu yüzden hem ticari kayıp hem de itibar kaybı yaşıyor...

Gazeteci Barış Soydan bize Amerika medyasından bazı örnekler veriyor...

Diyor ki:

“New York Times geçen hafta 2017’nin son üç aylık dönemine ilişkin bilançosunu açıkladığında herkes şaşırdı.  İlk andaki şaşkınlık, New York Times hisselerinin borsada yüzde 13.8 yükselmesini sağladı. Bu, son 11 yılın en büyük yükselişiydi.

“New York Times’ın bilançosunda şaşırtıcı olan neydi? Hisseler neden rekor oranda yükselmişti?” sorusunu soran Barış Soydan, şu tespitlerde bulunuyor:

“Günlük basın ölmekte olan bir sektör. İstisnalar olmakla birlikte, gazete tirajları bütün dünyada günbegün eriyor. Haliyle bilançolar da iç açıcı olmuyor. Ama New York Times’ın son bilançosu, sürüden ayrıldı: Gazetenin gelirleri 2017’nin son üç aylık döneminde yüzde 10 artışla 484 milyon dolara yükselmişti.”

***

Peki, New York Times, cirosunu artırmayı nasıl başarmıştı?

Bu anlamlı sorunun cevabını Soydan şöyle veriyor:

“Dijital abonelerini artırarak. New York Times’ın internet sitesi ücretli. Haberleri ve diğer yazıları okumak için ayda 12.5 dolar verip abone olmanız gerekiyor. Gazete, geçtiğimiz yılın son çeyreğinde 157 bin yeni dijital abone kazandı. Böylece abonelerin sayısı 2.5 milyonu geçti.
Yıllık dijital abonelik gelirleri
1 milyar dolara ulaştı.”

***

New York Times’ın, dijital abonelik sistemiyle uçurumun kenarından dönen tek gazete olmadığını belirten Soydan şunları dile getiriyor;

“Başta Amerika olmak üzere bütün dünyada gazetelerin dijital abonelik gelirlerinde bir süredir büyük artışlar yaşanıyor. Geçtiğimiz yıl Wall Street Journal, Washington Post gibi gazetelerin abone sayısında rekor artışlar oldu. Şu sıralar ‘The Post’ filmiyle gündemde olan Washington Post bu sayede, uzun bir aradan sonra ilk kez kâra geçmeyi başardı. Kâra geçer geçmez yaptığı ilk iş, 60 yeni gazeteciyi işe alacağını ilan
etmek etmek oldu.”

***

Barış Soydan’ın medyanın nereye doğru gittiğine dair görüşlerine ve buz dağlarının erimeye doğru nasıl gittiğine salı günkü yazımızda
devam edeceğiz...