Gazze’de motorcular için “uzun yol” kavramı 45 kilometreden ibaret

İsrail-Mısır ablukasındaki Gazze’nin “easy rider”ları için en uzun yolun menzili yalnızca 45 km.

İsrail-Mısır ablukasındaki Gazze’nin “easy rider”ları için en uzun yolun menzili yalnızca 45 km.

Gazze Şeridi... Batı Şeria ile birlikte Filistin topraklarını oluşturan iki kara parçasından küçük olanı. Bu bahtı kara toprakların sınırları arasındaki mesafe denizden doğuya 10, kuzeyden güneye topu topu 45 kilometre...
Ancak ne var ki, Gazze Şeridi, köktendinci Hamas hareketinin 2007 yılının haziran ayında bölgenin denetimini ele almasından bu yana İsrail’in yoğun kuşatması altında. İsrail ve Mısır arasında, her iki ülkenin de giriş-çıkışları bloke ettiği Gazze Şeridi’nde bir motosiklet tutkunu için uzun yol kavramı 45 kilometre ile sınırlı.
Bu hafta Motosiklet Günlüğü’nün konuğu dünyanın nüfus yoğunluğu rekortmeni Gazze Şeridi’nin en büyük kenti Gazze’de yaşayan 42 yaşındaki motosikletçi Munzer Diyya... Munzer ve yol arkadaşları, motorlarını çalıştırıp kendilerini yola vurduklarında en fazla 45 km. yapabiliyorlar. “Motoruma bindiğimde kanatlanıyorum. Sanki uçuyormuş gibi hissediyorum” diyen Munzer, “Yavaş sürüyorum ki yol uzun sürsün” diyor.

Gazze’ye giriş ve çıkış yasak
İsrail’in Aralık 2008-Ocak 2009’da 1400 Filistinli, 13 İsraillinin ölümüyle sonuçlanan bir operasyonla vurduğu Gazze’ye giriş ve çıkışlar yasak. Halk yaşamını yabancıların yardımlarına bağımlı olarak sürdürebiliyor. Gazze’ye uygulanan abluka yüzünden, mesafelerin zoraki şekilde kısalması ve otomobillere kıyasla ucuz olması halkın ulaşım aracı olarak motosikleti tercih etmesinin nedeni. Akdeniz iklimi de bölgeyi motosikletli ulaşım için ideal kılıyor.
Blokaj yüzünden Gazze’de yaşam biraz da Mısır sınırındaki tünellere bağımlı bir şekilde sürüyor. Ambargo yüzünden bölgeye giremeyen birçok mal kaçak tüneller aracılığıyla Gazze’ye sokuluyor. İsrail uçaklarının sık sık hedef aldığı tünellerden Hamas’a silah da geçiyor, motosikletlere parça da.
Munzer, Hamas iktidarından önce Gazze’deki motosikletlerin sayısının bir düzineden biraz daha fazla olduğunu, onların da çoğunun İsrail’den geldiğini söylüyor. Ancak şimdi, çoğu Çin malı 10-15 bin motosiklet var. Mısır’da 1200 TL’ye satılan bir motosiklet Gazze’de 2 bin liraya müşteri buluyor. Bir otomobilin maliyetiyse bunun en az 10 katı.

Mukavvadan conta yapıyor
Bir tamirci olan Munzer, Gazze kentinin güneyindeki atölyesinde zamanının çoğunu motosiklet tamiriyle geçiriyor. Blokaj motosiklet parçası sıkıntısı anlamına da geliyor. Yaratıcılığını kullanarak, örneğin silindir contalarını mukavvalardan üreten Munzer, “Bunlar yalnızca bir yıl dayanıyor ama hiç yoktan iyidir. Ve maliyeti de sadece birkaç kuruş. Eğer tünellerden conta siparişi versem bu bana onlarca şekele (en az 5 TL) patlardı” diyor.
1,5 milyon nüfuslu Gazze’de motosiklet sayısındaki artışla doğru orantılı olarak motosiklet kazaları da patlamış. 2007’de 147 Gazzeli motosikletçi kazalarda can vermiş. İşleri başından aşkın hastaneler motosiklet kazalarında yaralananları kabul etmekte isteksiz.
Ancak yine de ekonomik iki tekerlekliler ambargozede Gazzelilerin en gözde ulaşım aracı. Gerçek motosiklet âşığı Munzer ve arkadaşları içinse ekonomi hiçbir şey; 450 kilometrekarelik Gazze klostrofobisi onların motosiklet tutkusunu ket vurmuyor. Son söz Munzer’in: “Her salı, arkadaşlarımla Sami’nin evinde buluşuyoruz. Kahvelerimizi içip kendimizi yola vuruyoruz. Gazze kentinden Refah’a bir deniz kıyısından, bir içeriden gidip geliyoruz. Motosikletin üzerinde başka bir dünyadasınızdır. Özgür hissedersiniz...”

Gazze’de motorcular için “uzun yol” kavramı 45 kilometreden ibaret

Uzun yol âşığı “Gazze Rider” Munzer Diya, ambargo yüzünden kask bulamıyor.



BMW Rider Academy bu kez polis eğitiyor
BMW Rider Academy 11-15 Ocak ve
18-22 Ocak tarihleri arasında Emniyet Genel Müdürlüğü Otoyol Polisi’ne iki grup halinde teorik ve sürüş eğitimi veriyor.
Mekanik eğitim bölümünde motosikletin teknik özellikleri BMW Motosiklet Satış Sonrası Birim Yöneticisi Onur Üstem sunuyor. Eğitimde kullanıcıların dikkat etmesi gereken hususlar, bakım aralıklarının yanı sıra sürücü tarafından müdahale edilebilecek durumlar teorik olarak anlatılıyor. Teorik bölümün ikinci kısmındaysa güvenli sürüşün temel ilkeleri ve ilkyardım eğitimi anlatılıyor. Motosiklet tecrübesi bulunan katılımcıların bulunacağı eğitimin uygulamalı / sürüş kısmı ise İstanbul Park Paddock Alanı’nda gerçekleştiriliyor.