Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Konsollar, oyun ve aksesuarların satışından, online oyun platformu aboneliklerinden bu yıl üç aşağı beş yukarı 90-100 milyar dolar arasında gelir elde edilecek. 2015’te dünya sinemalarındaki toplam gişe hasılatıysa bugüne kadar 39 milyar dolardı. İki rakam arasındaki uçurum, insanın eğlence anlayışındaki evrimi işaret ediyor. 4-5 yıl önce oyun sektörü hacminin 40-45 milyar dolar olduğunu da not düşelim.

“Call of Duty: Black Ops” 2010’da çıktığında, dünyada 24 saatte 5.6 milyon adet satmış; 3 günde 650 milyon dolarlık bir gelir elde etmişti. Bu video oyunu, o günlerde çevresinde ekonominin dinamosu olmuştu.

Haberin Devamı

Peki böyle çılgın gelirler getiren video oyunlarının maliyeti ne? Çok satan oyunların birçoğunun maliyetleri Hollywood’un en yüksek bütçeli filmleriyle yarışıyor.

81 milyon dolar

Tek bir oyun serisiyle, “The Witcher”la efsane olan Polonya şirketi CD Projekt RED’in CEO’su Adam Kicinski geçenlerde “The Witcher 3”ün maliyetinin 81 milyon dolar olduğunu açıkladıktan sonra vurguladı: “Bizim için iyi bir yatırım.”

Oyunların yapım maliyetleri genelde açıklanmaz; bu bilgiler sektör dedikodularına dayanır. Dedikodulardan ayakları yere basan birkaçı: 2012’de “Star Wars: The Old Republic” EA’ya 200 milyon dolara mal oldu. GTA5’in yapım ve pazarlama maliyetinin toplamı 260 milyon doları işaret ediyor. New York Times, Bioshock Infitine’in 200 milyon dolara hazırlandığını yazdı. Blizzard, üzerinde 7 yıl çalışıp, 50 milyon dolar harcadığı Titan’ı da geçen yıl çöpe atmıştı; hatırlatalım.

Bir hırsızın sonu

Hazine avcısı Nathan Drake’in maceralarını konu alan “Uncharted”, PlayStation’ın gururu. Serinin ikincisi “Among Thieves”in bir bölümü de, Marco Polo’nun kayıp kandilinin peşinde İstanbul’da geçiyordu.

Yapım kalitesi açısından macera oyunlarına boyut katan “Uncharted”ın Mart 2016’da çıkacak dördüncüsü “A Thief’s End” muhtemelen serinin son oyunu olacak. Zira bu halkanın “Bir Hırsızın Sonu” anlamına gelen adı hiç de umut çağrıştırmıyor. Nathan Drake’in hareket kabiliyeti ve yeteneklerinin sınırlarını zorlayacak oyundan kısa bir bölümü E3’te görmüştüm. Maksimum adrenalin garanti.

Sony, ilk üç oyunu “Uncharted Collection” adıyla PS4 için piyasaya sürdü. Günümüz teknolojisiyle cilalanmış set, “multiplayer”dan yoksun. 3 oyunu tek diske sığdırabilmek için bu özellikten feragat edilmiş. Ama “Indiana Jones’çuluk için” yeterli.

Böcek gözü kamera

2016’nın ortalarında piyasaya çıkacak kamera Light L16, cep tibi bir ebatta, profesyonel kalite vaat ediyor. L16’da, değerleri 35-150mm arasında değişen 16 ayrı sensör var. Tek tıkla farklı odak uzunluklarında 10 fotoğraf çeken L16, bunları birleştirerek 52 megapiksellik dev bir kare haline getiriyor. Fiyaı 1700 dolar olacak.

‘Hangi tuş şut?’ sorusu tarih oldu

FIFA alemlerinden 2-3 yıl kopuktum; izolasyonum FIFA 16’nın konsoluma düşmesiyle son buldu. 1993’te (o günlerin tanığıyım) hayatımıza giren FIFA’nın geçirdiği evrimi özümseyebilmek için böyle bir ara vermek gerekiyormuş; anladım. FIFA 16, futbol oyunlarının tartışmasız en iyisi.

Koyu bir Fenerbahçeli olarak takımımı seçtim; başladım ve gördüm ki; Van Persie bir maçta 3 golden aşağı atmıyor. Bir tık zorlaştırıp yoluma devam ettim; yine iyi. FIFA 16’nın sevdiğim özelliklerinden biri, maç sırasında şut, pas, depar, vs. için hangi tuşlara basacağınız konusunda yönlendirmesi. Böylece, ilk kez size karşı mücadele verecek yan koltuktaki arkadaşınızın “Şut için hangi tuş?”, “Pas için hangi buton?” gibi sorularından kurtuluyorsunuz.

Metinleri Türkçe FIFA 16’da, Süper Lig takımlarının tamamı var.