Oyun pazarında hedef 2 milyar $

Bu yıl üçüncüsü düzenlenecek Gaming İstanbul Fuarı başarısıyla Türkiye sınırlarını aştı. “Kendi klasmanında dünyada ilk 5 içinde” olan fuarın direktörü Cevher Eryürek’le oyun dünyasını konuştuk

Oyun pazarında hedef 2 milyar $

- Gaming İstanbul’da (GIST) bugüne kadar ki süreci nasıl özetlersiniz?

Gaming İstanbul, 1-4 Şubat tarihleri arasında, Harbiye’deki İstanbul Kongre Merkezi’nde düzenlenecek. Bu yıl üçüncüsünü yapıyoruz. Çalışmaya 5 yıl önce başladık. Türkiye’nin gerçek bir oyun ve dijital eğlence fuarına ihtiyacı olduğu açıktı, sadece bu açığı dolduracak bir etkinlik yoktu. İlk iki yılda beklenenin üzerinde bir başarı elde ettik. Gaming İstanbul’a ilk yılda 46 bin, ikinci yıl 83 binden fazla ziyaret gerçekleşti. Yabancı profesyoneller ve basın da GIST’e ilgi gösterdi.

Tencent gibi bir dünya devi Türkiye’ye girişini Gaming İstanbul’da yaptı. Sony, PlayStation VR lansmanını fuarda gerçekleştirdi. Dünyanın önemli fuarları olan Gamescom ve Chinajoy arasındaki boşluğu dolduracak bir etkinlik hâline geldik. Geçen yıl dünya basını tarafından “kendi klasmanında dünyanın en başarılı 5 fuarından biri” olarak gösterildi. Biz de GIST’i bu yıl büyütme kararı aldık.

Oyun pazarında hedef 2 milyar $Arkasında GL Events

- Bu kadar kısa sürede bunu nasıl gerçekleştirdiniz?

Elbette zor ama tasarımı aslında bir hayal olarak aklımızdaydı. Doğru zamanda adım attık. Düzenleyici şirket GL Events’in tecrübesi bizim açımızdan çok önemliydi. Kendisine ait 300 fuarı ve 4 binin üzerinde organizasyonu var. Bunlar arasında 2010 Güney Afrika FIFA Dünya Şampiyonası, 2012 Londra Olimpiyatları, 2012 Afrika Futbol Şampiyonası ve Cannes Film Festivali gibi etkinlikler bulunuyor.

- Oyun fuarı denince aklımıza sadece gençleri heyecanlandıran oyunlar mı gelmeli?

Oyunlar artık herkese hitap ediyor. Bu yüzden Gaming İstanbul’da aileler, küçük yaştaki çocuklar için özel oyun alanları, geçmişteki oyunları hatırlamak isteyenler için retro oyun alanı olacak.

Oyunseverler oyundan aldıkları zevki hayatlarına da yansıtıyorlar. Mesela cosplay böyle bir şey, oyun karakterinin kılığına giriyorsunuz. Buna özel bir yarışma düzenliyoruz. Toplam 10 bin TL ödül havuzu bulunan yarışmada jüriler de dünyaca ünlü cosplayer’lar. Örneğin Lich King cosplay’iyle ünlü olan Aoki,
Mellu
gibi isimler jüride.

Oyun pazarında hedef 2 milyar $

Bu yıl yüzde 15 Büyüyecek

- Türkiye’deki oyun pazarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Genç nüfusumuz oyun pazarını büyük ölçüde şekillendiriyor. 20 milyon mobil, 11 milyon PC/konsol oyuncusu var. Bunların yüzde 61’i, yani 11 milyon kişi de oyuna para harcıyor. Türkiye’nin 2017’deki 775 milyon dolarlık pazar büyüklüğünün bu yıl yüzde 15 artması bekleniyor. Bu sadece oyun alışverişleri demek değil, Türkiye’de oyunları gerçekten çok seviyoruz. Dünyada Rusya ve Polonya’dan sonra, oyun başında en çok vakit geçiren üçüncü ülkeyiz. Fakat sadece oyuncu olarak değil, geliştirici olarak da Türkiye ilerliyor.

- Oyun firmalarımızın durumu nasıl? Bu konuda dünyada neredeyiz?

Türk oyun firmaları artık dünyaca tanınıyor. Örneğin geçen sene sonunda Peak Games, elindeki oyunların bir kısmını 100 milyon dolara bir dünya devine, Zynga’ya sattı. Bu sayede Zynga gibi bir dev Türkiye’de ofis açtı. Taleworlds de ‘Mount and Blade’le ciddi bir üne kavuştu.

2020’ye kadar Türkiye’nin oyun ihracatında yıllık 2 milyar dolar seviyeye ulaşması bekleniyor. Ama gençlerin doğru yönlendirilmesi çok önemli.

30 girişime ücretsiz stant

- Oyun geliştiricisi olmak için ne yapmak gerekiyor?

Sadece programcılıkla kısıtlamayan, yaratıcı bir alan. Tasarımcılar, müzisyenler işin içine giriyor. Pazarlama ve iyi bir strateji kurduysanız, oyununuzun başarısız olması için hiçbir sebep yok. Ancak bu konuları gençlere anlatabilmemiz lazım. Gaming İstanbul olarak bunu misyon edinmiş durumdayız.

- Kariyer yapmak isteyenleri ya da Türk oyun dünyasını nasıl destekliyorsunuz?

Oyun dünyasında kariyer yapmak isteyen ya da kendini geliştirmek isteyenler için geliştirici konferanslarımız var. Geçen yıl 600 profesyonel buluştu. Fuar boyunca oyun tasarımcıları, geliştiricileri, yapımcı ve dağıtıcı firmalardan profesyoneller çeşitli seminerler verecekler.

Bu yıl fuar alanı 4 bin 400 metrekare artıyor. Bu konferans alanını da büyütecek, bağımsız oyuncuların stant açtığı “Indie Alanı”na da yansıyacak. Türkiye’de kurulmuş bağımsız oyun şirketlerine kendilerini tanıtım fırsatı vermek için böyle bir uygulama başlattık, belirlediğimiz şartları karşılayan 30 şirkete ücretsiz stant alanı veriyoruz. Bu şartlarda şirketlerin belli büyüklüğün altında, yatırımcısız olmasını gerektiriyor; yani gerçekten bağımsız olmalarını anlamak için bunları oluşturduk.

600 şirket

- Şu an ülkemizde kaç şirket oyun geliştiriyor? Bunun bir okulu var mı?

Bahçeşehir Üniversitesi’nin yanı sıra, Bilgi Üniversitesi, İpek Üniversitesi ve İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde ilgili bölümler var. Hacettepe ve ODTÜ de sırada, diye biliyorum. Türkiye’de bağımsız oyun stüdyoları dahil,600 kadar irili ufaklı şirket oyun geliştiriyor.

Oyun pazarında hedef 2 milyar $

Yabancılar da geliyor...

- Oyun dışındaki dünyayı konuştuk ama oyunları da atlamayalım tabii. Fuarı ziyaret edecekleri ne gibi sürprizler bekliyor?

Dünyanın en büyük AAA şirketlerinden, yani oyun yapımına ciddi paralar harcayan premium şirketlerden Ubisoft, Gaming İstanbul’da olacak. Bunun dışında Nvidia işbirliği ile Blizzard da oyunlarıyla ziyaretçileri bekliyor. Batı’nın devi Ubisoft’un yanı sıra, Doğu’nun devi Pearl Abyss de büyük bir alanla yer alıyor. Netmarble, Sony, Microsoft gibi büyük isimler de fuarda olacak. Bunun dışında ülke pavyonları dikkat çekecektir; İran, Çin, Fransa ve Tayvan ülke pavyonları da Türkiye’nin çevre ülkelere açılabilme adına önemini gösteriyor. Son olarak, fuarda başka sürprizler de var. Milyonlarca satılan bir oyunun yeni versiyonu fuarda tanıtılabilir. Ubisoft, Far Cry 5 için ön oynatma etkinliği düzenliyor. Ayrıca The Crew de Gaming İstanbul’da oynanabilecek. 3-4 Şubat’ta da Rainbow Six Siege turnuvası yapılacak.

Oyun pazarında hedef 2 milyar $